مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات و سخنان مراجع و بزرگان حوزه

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در دیدار جمعی از مدیران مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی، با بیان اینکه حفظ مطالب فقها بسیار اهمیت دارد گفت: باید در راستای احیای فقه اهل بیت گام برداشت و آن را حفظ کرد.

وی همچنین در دیدار اعضای ستاد مرکزی فعالیت‌های مهدوی و مراکز مهدویت حوزه علمیه قم، با تقدیر و تشکر از آنها گفت: کسانی که با مردم در ارتباط هستند، مانند وعاظ، مبلغین و رسانه‌ها به خصوص صداوسیما، وظیفه دارند که ارتباط و توجه مردم را به حضرت مهدی(عج) بیشتر کنند.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم جلب اعتماد مردم برای انجام کار خیر گفت: افراد بسیاری در جامعه به دنبال کار خیر هستند. ولی نمی‌دانند چطور باید کار خیر انجام دهند. بنابراین باید با جلب اعتماد مردم، کارهای خیر را اولویت‌بندی کرد.

وی همچنین در دیدار ائمه جماعات سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: هیچ زمانی مانند امروز وسیله فساد فراهم نبوده است. آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در عین حال گفت: البته فرهنگ اسلامی به قدری قوی است که می‌تواند مقابل این مفاسد ایستادگی کند.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت کنگره شهید نواب صفوی، با تجلیل از شجاعت نواب صفوی گفت: شجاعت این شهید، الهی بود.

وی همچنین در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی حضرت جعفر بن موسی الکاظم، گفت: اعتقاد به معاد، سبب می‌شود زیرمیزی گرفتن در جامعه حذف شود.

آیت‌ﷲ جوادی آملی همچنین در دیدار اعضای مرکز تخصصی مهدویت گفت: مادامی که در این دنیا زندگی می‌کنیم، با بدلی‌ها روبه‌رو می‌شویم. و زمانی که با آیات و روایات آشنا باشیم و رسول و امام‌شناس باشیم، طعمه دیگران نخواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در این دیدار، از بیعت ۶ هزار طلبه و دانشجو در ۹ ربیع‌الاول با امام زمان خبر داد.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی هم در دیدار رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه در جامعه ما، آمار طلاق و ازدواج بسیار به هم نزدیک شده است و ما وظیفه داریم علت طلاق را بررسی کنیم و از آن جلوگیری نماییم.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار اعضای کنگره امامزاده جعفر بن موسی الکاظم، گفت: حوادث تاریخی، باید برای عبرت‌آموزی، تحلیل و ریشه‌یابی شود.

وی همچنین در دیدار اعضای دبیرخانه کمیته علمی پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز، با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای نماز گفت: کتاب‌ها تالیف می‌شود و به کتابخانه‌ها می‌رود. اما باید در جامعه، به تبیین صحیح و فرهنگ‌سازی برای توجه به نماز پرداخت.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی استان قم گفت: مسئولین نظام همیشه مورد دقت آحاد مردم هستند و کوچکترین خطا و اشتباهی از طرف آنها، جامعه را به سستی و بی‌رغبتی می‌کشاند.

آیت‌ﷲ سید محمدسعید طباطبایی حکیم، از مراجع تقلید نجف، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی نماینده بعثه رهبری در عراق، مهم‌ترین پیام پیاده‌روی اربعین حسینی را اتحاد بین مسلمانان خوانده و از حضور ایرانیان در این راهپیمایی تجلیل کرد.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه که به علت عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده بود، پس از مراقبت‌های ویژه، از بیمارستان مرخص شد.

آیت‌ﷲ محسن اراکی، در بازدید از کانون فرهنگی هنری تبیان، با تاکید بر اینکه یکی از خصوصیات شیعیان، زیر بار زور نرفتن است، گفت: حمایت ایرانی‌ها بود که موجب شد عراق از دست امریکایی‌ها نجات پیدا کند.

آیت‌ﷲ سید محمد غروی در اجلاسیه اساتید حوزه‌های علمیه شمال غرب کشور، با بیان اینکه علما و روحانیان، نقش دیده‌بانی دین را دارند، گفت: اساتید، با همفکری و تعامل ایده‌ها و نظرات خود، مسائل آموزشی، پژوهشی و تربیتی را بررسی می‌کنند تا نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، ارتقای بیشتری یابد.

پیکر آیت‌ﷲ غیوری نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، با حضور مردم مومن از مقابل مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام شهر ری، به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تشییع شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، در دوره آموزشی نقش حوزویان در جبهه جنگ نرم فرهنگی گفت: حوزه مطلوب از نظر قرآن، حوزه‌ای است که نگاه عمیق به دین داشته باشد و دوم اینکه تبلیغ و ترویج را در جامعه پیاده کند و سوم آنکه به تحقق و عینیت دینی هم بیندیشد.

اخبار حوزه‌های علمیه سراسر کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی به عنوان رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منصوب شد.

هم‌اندیشی مدیران مراکز و حوزه‌های علمیه سراسر کشور، با هدف بررسی نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایران پیشرفت، ۱۰ دی از سوی دبیرخانه حوزوی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار خواهد شد.

مناظره علمی حجج اسلام محسن غرویان و سروش محلاتی، با موضوع کرامت انسانی از دیدگاه اسلام، ۸ دی در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.

چهارمین نشست تخصصی قطب علمی فلسفه دین، با عنوان «کارکرد و کارآمدی دین در حوزه خانواده» و با حضور صاحبنظران حقوق زن و خانواده، ۷ دی در سالن جلسات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در قم برگزار می‌شود.

محمدمهدی عبدخدایی دبیر ستاد بزرگداشت شهید نواب صفوی، از برگزاری همایش بزرگداشت نواب صفوی و شهدای فداییان اسلام در ۲۵ دی در سالن همایش‌های شهرداری قم خبر داد.

برنامه امتحانات کتبی نیمسال اول تحصیلی حوزه علمیه قم ویژه طلاب سطوح عالی، از سوی معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم اعلام شد.

دومین نشست هیأت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه به ریاست مدیر حوزه‌های علمیه و با حضور اعضای حقوق و حقیقی آن برگزار شد و بخش‌هایی از اساسنامه و آیین‌نامه‌های آن مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

حجت‌الاسلام غلامی معاون فرهنگی پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات استان لرستان گفت: در ایام ماه محرم و صفر، ۷۲۰ مبلغ و مبلغه بومی و غیربومی، به مناطق مختلف استان لرستان اعزام شدند.

حجت‌الاسلام سید مجتبی آل سیدغفور رییس اداره خدمات آموزشی مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی، از برگزاری دوره پودمانی عمومی تربیت مبلغ در شهرستان خفر استان فارس، با حضور ۱۰۰ نفر از طلاب خواهر و برادر خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در نشست خبری با اصحاب رسانه، از برگزاری ۵۰۰ نشست علمی در هر نیمسال تحصیلی خبر داد.

نشست بررسی «آسیب‌های حوزه و روحانیت»، با حضور دادستان دادسرای ویژه روحانیت استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری، در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد کارگر مطلق مدیر فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه استان قم، از برگزاری دوره معارف مهدویت با همکاری بنیاد فرهنگی مهدی موعود در دو سطح مدارس علمیه سطح یک حوزه و همچنین طلاب سطوح عالی برگزار می‌شود.

وقف و حوزه‌های علمیه
حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: با احیای موقوفات حوزوی، نیازی به بودجه‌های دولتی نخواهد بود. وی افزود: در عرصه احیای فرهنگ وقف، نباید تنها به تبلیغ اکتفا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: واقفین به وقف علمی همت گمارند. وی این سخنان را در همایش یاوران وقف در امامزاده سیدعلی قم بیان کرد.

آیت‌ﷲ سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان گفت: از حدود ۱۵۱ مدرسه علمیه وقفی، تنها ۳۰ مورد به ثبت رسیده است و باید برای ساماندهی موقوفات، بسیار دقیق و جدی پیگیری کرد.

حجت‌الاسلام رضوی‌مهر نائب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، با ارائه پیشنهاد تاسیس بانک بین‌المللی موقوفات، گفت: در صرف موقوفات باید اولویت‌بندی شود و وقف را صرف اموری کرد که جامعه به آنها احتیاج دارد.

حجت‌الاسلام عباس رضوانی‌نسب مدیر کل امور طلاب حوزه‌های علمیه گفت: با احیای سنت وقف، بسیاری از سنت‌ها احیا می‌شود. وی افزود: کسانی که دارای تالیفات هستند، می‌توانند با وقف یکی از این آثار، گام موثری در ترویج فرهنگ وقف بردارند.

حجت‌الاسلام مهدی قربانی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر اصفهان، با اعلام خبر گردهمایی ۲۰۰ روحانی و مبلغ وقف در خمینی‌شهر گفت: این همایش در راستای تبیین سنت وقف در جامعه برگزار شد.

حجت‌الاسلام شوزب شیری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم، گفت: همایش یاوران وقف به منظور تجلیل از واقفان، خیرین، متولیان و اصحاب وقف برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی خویی مسئول مرکز فرهنگی و قرآنی گلزار شیخان، از برپایی نمایشگاه «علما؛ طلایه‌داران وقف»، در راستای آشنایی هر چه بیشتر مردم با نقش عالمان دینی در امر وقف خبر داد.

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه در امر ترویج و اطلاع‌رسانی وقف ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: باید از طریق افزایش آگاهی مردم، فرهنگ وقف را در جامعه نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام احمد شعبانی مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در همایش «یاوران وقف» استان قزوین، با بیان اینکه نیازمند اوقاف به‌روز در جامعه هستیم، از فعالیت ۹ هزار مبلغ در امر ترویج فرهنگ وقف در کشور خبر داد.

بازار کتاب، مجلات و نشر
جلد ۳۴ تفسیر تسنیم از آثار آیت‌ﷲ جوادی آملی، مربوط به آیات ۳۸ تا ۷۹ سوره مبارکه توبه، از سوی مرکز نشر اسراء منتشر شد.

نسخه فارسی نرم‌افزار «در مکتب اهل بیت» با همکاری مجمع جهانی اهل بیت و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، تولید و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

کتاب «تجربه دینی؛ از وحدت تا تنوع» نوشته پروفسور توفیق بن عامر از اساتید برجسته تمدن اسلامی در دانشگاه‌های تونس، در کشور مغرب منتشر شد.

کتاب «حجاب»،‌ تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی استاد دانشگاه علوم حدیث و قرآن قم، از سوی کانون اندیشه جوان و دفتر نشر معارف به چاپ هشتم رسید. این کتاب به ۱۵ شبهه حجاب پاسخ داده است.

سومین سالنامه دستاوردهای انقلاب اسلامی با عنوان «امید»، به همت جمعی از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، منتشر شد.

نسخه انگلیسی کتاب «اهل بیت، مظاهر فضایل انسانی»، تالیف حجت‌الاسلام محسن شریعت منتشر شد.

نرم‌افزار جدید امام رضا علیه‌السلام، از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، شامل حدود ۱۵۱ پرسش و پاسخ در ۱۰ موضوع، منتشر شد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید