مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

حلول ماه ضیافت الهی

هفته گذشته، هفته آغاز ماه مبارک رمضان و ماه ضیافت الهی بود که با حلول آن، روح تازه‌ای در حوزه علمیه دمیده شد. برادران و خواهران طلبه با حلول این ماه، عازم شهرها، شهرستان‌ها و روستاهای نقاط مختلف کشور شدند تا روزها و شب‌های این ماه را در کنار مردم باشند و وظیفه طلبگی خود در تبلیغ دین را ادا کنند؛ وظیفه‌ای که آیت‌ﷲ مکارم شیرازی به اهمیت آن اشاره کرده و حتی تأکید کرده بودند که نه فقط طلاب جوان، بلکه شخصیت‌های برجسته حوزوی هم این تابو را بشکنند و در ماه رمضان بالای منبر بروند و برای مردم صحبت کنند.

همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، عصر روز (چهارشنبه) به مدت بیش از سه و نیم ساعت محفل انس با قرآن در حضور حضرت آیت‌ﷲ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. ایشان در این محفل بر ضرورت حاکم شدن هدایت قرآنی و سبک زندگی اسلامی در جامعه تأکید کردند. گزارش تصویری این محفل را در خبرگزاری رسا ببینید.

با آغاز ماه مبارک رمضان همچنین درس تفسیر دو استاد بزرگ حوزه علمیه، آیات سبحانی و مکارم شیرازی نیز آغاز شد. گزارش تصویری مراسم نماز و درس تفسیر آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در حرم کریمه اهل بیت(س) را در خبرگزاری رسا ببینید.

تغییر دیگری که امسال رخ داده، این است که همزمان با ماه مبارک رمضان مراجع عظام تقلید میهمان سفره‌های افطار هستند و درس‌های اخلاق حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، حسین نوری همدانی و محمدعلی علوی گرگانی از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود. خبرگزاری رسا گزارش تصویری خوبی از پشت صحنه ضبط برنامه سخنرانی مراجع در ماه مبارک رمضان از رسانه ملی منتشر کرده است.

آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) نیز در ماه رمضان امسال، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متنوعی را تدارک دیده‌اند. مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم، ویژه‌برنامه‌های طلیعه بندگی و شب‌های آسمانی، قرائت دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی و اجرای طرح در پناه بانوی کرامت برخی از برنامه‌های قرآنی و فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) در ماه مبارک رمضان است. همچنین در نیمه نخست ماه رمضان دوره کوتاه‌مدت امام حسن‌شناسی در حرم حضرت معصومه برگزار می‌شود.

جهان اسلام

در حالی که در ماه ضیافت الهی، مردم ایران به روزه‌داری و عبادت و شب‌زنده‌داری در سایه‌سار امنیت نظام اسلامی مشغول‌اند، مردم دیگر نقاط جهان اسلام، روزهای پرتنشی را سپری می‌کنند.

منابع خبری گزارش دادند حدود ۱۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست با یورش به مسجدالاقصی به گشت‌زنی در صحن‌های این مسجد مبارک پرداخته و آئین تلمودی را در صحن‌های مسجدالاقصی به جا آوردند. رژیم صهیونیستی همچنین در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ورود فلسطینیان زیر ۶۰ سال را به مسجد الاقصی ممنوع کرد. با این وجود، ده‌ها هزار نفر از شهروندان فلسطینی، با وجود محدودیت‌های شدید رژیم صهیونیستی، برای اقامه نماز جمعه در مسجدالاقصی تجمع کردند.

از لبنان نیز خبر می‌رسد که انفجار مهیب در بیروت دست‌کم ۱۸ زخمی بر جای گذاشت. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، صبح سه شنبه، انفجار ناشی از یک خودروری بمب گذاری شده، منطقه شیعه‌نشین بئر العبد را لرزاند. انفجار در یک پارکینگ خودرو در نزدیکی مرکز همکاری های اسلامی وابسته به حزب ﷲ روی داده است. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‎ای انفجار تروریستی جنوب بیروت را محکوم و مخالفت این سازمان را با اعمال تروریستی اعلام کرد.

یک پایگاه خبری در گزارشی از وضعیت مسلمانان آمریکا عنوان کرد که تازه مسلمان‎شده‎های این کشور در ماه رمضان احساس تنهایی می‎کنند. بسیاری از تازه‌مسلمانان‌های آمریکایی شکایت دارند که پس از مشرف شدن به اسلام احساس تنهایی کرده و سایر مسلمانان ارتباط چندانی با آنان برقرار نمی‌سازند. یکی از آمریکایی‌های تازه‌مسلمان برای رفع این مشکل یک وبسایت اینترنتی راه‌اندازی کرده است که تازه‌مسلمان‌شده‌ها و سایر مسلمانان شهر شیکاگو می‌توانند در آن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مطالب متنوعی در مورد نماز، درس‌های زبان عربی و احکام اسلامی برای یکدیگر ارسال کنند.

شرایط مسلمانان جهان اسلام به گونه‌ای است که آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در آغاز سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم (تفسیر سوره احزاب) در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با ابراز نگرانی از شرایط جنگی حاکم بر بسیاری از کشورهای اسلامی، گفتند: ‌ای کاش در ماه رمضان،‌ اختلافاتی که در کشورهای اسلامی است،‌ برطرف شود و افراد اسلحه زمین گذاشته و با مذاکره مشکلات را حل می‌کردند.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم نیز در بیانیه‌ای با ابراز نگراني از درگیری‌های مصر، از طرفين خواست به‌ منطق قرآن كه گفت‌وگو و جدال احسن است، روی آورند و دست از برادر‌كشي بردارند‎. جامعه مدرسین همچنین در این بیانیه از علما و رهبران دینی برای نقش‌آفرینی و پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور دعوت کرد.

از سوریه نیز خبر می‌رسد که دولت این کشور درخواست رئیس جدید ائتلاف مخالفان خارج‌نشین برای اعلام آتش‌بس در ماه مبارک رمضان را رد و تأکید کرد سال گذشته که دولت آتش‌بس اعلام کرد، شورشیان مسلح آن را رد کردند. بشار جعفری نماینده و سفیر دائم سوریه در سازمان ملل متحد با اعلام این خبر تأکید کرد که ما خواستار دائمی و کامل آتش‌بس در سوریه هستیم و این مسئله نباید مختص ماه مبارک رمضان باشد.

خبر دیگر اینکه پانزدهمین اجلاس سالانه علما، ائمه جماعت و مبلغان مراکز اسلامی و مساجد انگلستان، روز گذشته در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

دیگر اخبار حوزه

بنا به درخواست مردم منطقه پردیسان قم که بسیاری از آنان طلاب علوم دینی و محصلان حوزوی‌اند، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان،‌ با برگزاری نماز جمعه در این منطقه موافقت کرد و اولین نماز جمعه پردیسان در جمعه گذشته به امامت حجت‌الاسلام حبیب‌ﷲ غفوری برگزار شد. گزارش تصویری این نماز عبادی سیاسی را در خبرگزاری رسا ببینید.

اخبار بازار نشر

مؤسسه بوستان کتاب با بیش از ۸۵ عنوان کتاب مرتبط با مناسبت‎های ماه مبارک رمضان و ۳۰۰ اثر در زمینه علوم قرآنی به استقبال ماه میهمانی خدا آمد.

ویژه‌نامه اینترنتی «ماه وصال» به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد. پایگاه اطلاع‌رسانی شهید آوینی هم اقدام به انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «ضیافت نور» به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان کرد. رادیو معارف نیز شماره جدید نشریه مجازی معارف‌نامه را با عنوان ماه خدا ویژه این ماه منتشر ساخت.

پنجاه و هفتمین شماره دوهفته‌نامه ندای طالبیه ویژه‎نامه خبری حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی منتشر شد.

کتاب «ولایت فقیه؛ پیشینیه، ادله و حدود اختیارات» نوشته حجت‏الاسلام علی کربلایی پازوکی هم از سوی دفتر نشر معارف و معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی قم به چاپ رسید.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید