مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: در این کتابخانه، ۲۳۹ نسخه کتاب، شامل ۷۴ نسخه کتاب خطی و ۱۶۵ نسخه کتاب چاپ سنگی وجود دارد که برخی از آن‌ها علاوه بر اینکه از نظر علمی و تاریخی، نفیس و ارزشمندند، از نظر خط و تذهیب نیز دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند.

وی افزود: این مجموعه که توسط فرزندان آن بزرگوار به آستان ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام وقف شده است، پس از شناسایی، ثبت و فهرست‌نویسی در اختیار دانش‌پژوهان و نسخه‌شناسان قرار می‌گیرد.

محمدهادی زاهدی، با بیان اینکه در این مجموعه، کتاب‌های خطی ارزشمندی از آثار علما، فضلا و دانشمندان بزرگ اسلامی وجود دارد گفت: این کتابها مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به آثار خطی و چاپ سنگی است از جمله؛ تشریح الافلاک شیخ بهایی، تقریرات شیخ انصاری، الفوائد بحرالعلوم، شواهد الربوبیه و مبدأ و معاد ملّاصدرا، عناوین برخی از کتاب‌های خطی اهدایی است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به برخی دیگر از نفایس این مجموعه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: از جمله آثار این کتابخانه می‌توان به کتبی چون الکافی محمد بن یعقوب کلینی، الروضه البهیة شهید ثانی، جواهر الاسرار (نخستین شرح مثنوی مولوی)، اسرار الحکم ملّا هادی سبزواری، الفوائد الطوسیة شیخ حرّ عاملی و مدارک الاحکام اشاره کرد.

وی یادآورشد: گنجینه کتاب‌های خطی و چاپ سنگی اهدایی حضرت آیت‌ﷲ موسوی لاری، در قفسه‌های جداگانه با درج نام واقف، در گنجینه بزرگ نسخه‌های خطی آستان قدس رضوی، حفاظت و نگه‌داری می‌شود.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید