مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

در روزهای اخیر مراجع عظام تقلید نسبت به اعطای مجوز و انتشار آلبوم موسیقی که گفته می‌شود تکخوانی یک زن است اعتراض کرده‌اند. این اعتراض از سوی اغلب مراجع عظام تقلید بوده و این بزرگان حوزه، فراتر از انتشار یک آلبوم، نسبت به رواج فضای اباحه‌گری در جامعه و اعطای مجوزهای قانونی به چنین برنامه‌هایی در آینده نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این بین برخی از مدیران میانی، رسانه‌های حامی دولت و … بلافاصله بدون ارائه پاسخ قانع‌کننده، موضوع را به رقابت‌های سیاسی نسبت دادند و علت اصلی این انتقادها را تلاش مخالفان که از آنان به عنوان «دلواپسان» نام برده می‌شود، عنوان کردند. این رسانه‌ها معتقدند گروه‌های سیاسی مخالف دولت با توجه به نفوذ رسانه‌های تحت اختیار خود، اولا اطلاعات نادرستی به علما و مراجع منتقل می‌کنند و ثانیا علیه دولت جوسازی می‌کنند.

اما علی جنتی روز گذشته در حاشیه جشنواره موسیقی فجر گفت: «مسایلی که اخیرا در خصوص تکخوانی بانوان مطرح شده، از اساس اشتباه است و هیج پایه‌ و اساسی ندارد. به هیچ آلبوم تکخوانی بانوان از طرف وزارت ارشاد مجوز داده نشده است و هر چه هست همخوانی بوده است. برخی از مراجع محترم تقلید اعتراضاتی بر اساس گزارش‌های نادرستی که به آنها داده شده بود، داشتند. ما نگرانی‌هایی که عمدتا برخاسته از انگیزه‌های دینی آنان است را درک می‌کنیم و به سخنان آنها احترام می‌گذاریم. ولی در عین حال این را صریحا می‌گویم که ما به هیچ آلبوم تکخوانی مجوز ندادیم و هر چه بوده همخوانی بوده است. باید این موضوع را در نظر گرفت که برخی در این خصوص جعل دروغ می‌کنند.»rohani-safi

از آنجا که مخاطب این انتقادها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، طبعا پاسخ شخص وزیر مورد توجه خواهد بود و سایت مباحثات که از روزهای نخست اعتراض مراجع، منتظر پاسخ رسمی بوده است، این سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را کاملا معتبر و قابل قبول می‌داند.

اما جناب آقای جنتی «گزارش‌های نادرست به مراجع» را علت اصلی این انتقادها عنوان کرده‌اند که بررسی یک واقعیت نشان می‌دهد این دلیل بیان شده، در حد یک بهانه غیرقابل قبول است!

یکی از مهمترین امتیازات هر دولت، ارتباط مستقیم، صمیمی و تاثیرگذار با مراجع عظام تقلید و حوزویان است. متاسفانه به دلایل مختلفی که مجال آن نیست، این امر در دولت نهم و دهم کاملا مورد بی‌توجهی قرار گرفت و البته نتیجه بسیار منفی آن هم در ۸ سال اخیر کاملا نمایان شد. با روی کار آمدن دولت جدید، انتظار این بود که شخص رئیس جمهور که برآمده از حوزه است، نسبت به ارتباط نزدیک با بزرگان حوزه عنایت ویژه‌ای داشته باشد که متاسفانه تا یک سال و اندی از آغاز به کار دولت جدید، مشاور امور روحانیون دولت نامشخص بود.

سایت مباحثات در این مدت بارها از دولت درخواست کرده بود که به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشد. در چند ماه اخیر خبرهای غیررسمی از انتخاب «سرپرست مرکز ارتباط دولت با روحانیت» حکایت دارد که عدم صدور حکم از سوی شخص رئیس جمهور برای این پست، همچنان جای سوال دارد.

از سوی دیگر انتخاب یکی از جوان‌ترین فضلای حوزه که در نزد علما و مراجع شناخته شده نبوده و فقط تجربه یک دوره نمایندگی مجلس خبرگان را داشته، از دیگر سوالات و دغدغه‌های دلسوزان حوزوی بوده است. شخص رئیس جمهور بهتر از هر کسی می‌داند که رابط بین او و مراجع و علما باید دارای جایگاه قابل قبول و مورد توجهی در نزد بزرگان حوزه باشد و در واقع مراجع این فرد را نماینده خود در دولت بدانند.

متاسفانه دولت در این انتخاب، همان اشتباه رئیس جمهور پیشین را مرتکب شد و فردی را به عنوان رابط با مراجع برگزید که تنها جایگاه آکادمیک یا سیاسی داشته و ماجرای اخیر اعتراض مراجع به انتشار آلبوم موسیقی هم نشان داد که عملا جناب مشاور نتوانسته نقش‌آفرینی درستی در این زمینه داشته باشد.

آنها که در بیوت مراجع و علما حضور داشته‌اند به خوبی می‌دانند که افراد مختلفی نگرانی‌ها و دغدغه‌های مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود را به مراجع منتقل می‌کنند و چه بسا برخی افراد مغرض سیاسی هم در این بین وجود داشته‌ باشند، اما وظیفه مشاور رئیس جمهور این است که با درک صحیح از فضای موجود و استفاده از ابزارهای ارتباطی قوی، در همان ابتدای امر که خبرها تبدیل به دغدغه می‌شود، ورود پیدا کرده و با گزارش‌های دقیق و صحیح خود اجازه ندهد «اطلاعات نادرست» ذهن مراجع را مغشوش سازد.

حال سوال اینجاست که نقش‌آفرینی مشاور محترم در این امر چه بوده و تا چه اندازه توانسته به ابتدایی‌ترین وظیفه خود عمل نماید؟ و سوال پایانی اینکه با توجه به تاخیر در انتخاب مشاور و سپس تعیین یک مشاور بسیار ضعیف، استدلال جناب آقای جنتی بیشتر یک بهانه نیست؟

رده‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

  1. یک دوست 

    سلام
    خیلی مطلب ضعیفی بود . از مباحثات بعید بود .
    ضمناً چرا مثل همیشه اسم نویسنده ی مطلب رو منتشر نکردید ؟

  2. سید حجت عارفی 

    این عبارت که در متن آمده (ذهن مراجع را مغشوش سازد)،‌ عبارت مناسبی نیست،‌ به هر حال اصلا نباید اصل این ادعا که مراجع تحت تاثیر حرفهای نادرست سخن گفته اند را پذیرفت , و این عبارت نامناسب را نباید در مورد مراجع معظم تقلید به کار برد، مرجع تقلید نه بر اساس یک گزارش بلکه بر اساس گزارشهای مختلف و از منابع متعدد به این نتیجه می رسد و در این میان دولت هم می تواند یکی از آن منابع باشد که در این میان خودشان کوتاهی کردند و اگر مطلب چیز دیگری بوده نگفته اند،‌ و این نمی شود که مرجه تفلید تا ابد بنشیند و منتظر دریافت نظر دولت بماند،‌ در ثانی روند جریان فرهنگ در کشور توسط وزارت ارشاد در حوزه های موسیقی و هنر سینما و تئاتر،‌ رو به دینی شدن نیست بلکه بیشتر رو به لاقیدی و ترویج اندیشه های ضد عقل و حیا و محبت و عاطفه و سایر مسائل ناب الهی است،‌ و بهتر نیز همین است که از سوی حوزه با این نگاه به نقد وزارت ارشاد پرداخت و در مقابل آن موضع گرفت چرا که فرض کنیم حتی جلوی این خوانندگی و پخش آن در جامعه گرفته شود ولی ده ها و صدها اثر خلاف حیا که در ظاهر در چارچوب برخی از دستورات دین است وجود دارد که این روند غلط را در وزارت ارشاد غیر اسلامی ادامه دار کرده است و حوزویان باید فکری به حال این مسئله بکنند.

پاسخ دهید