مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

اخبار مرتبط با مراجع عظام تقلید

حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی و حضرت آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی صبح روز دوشنبه سی و یکم تیرماه، در اقامتگاه حضرت آیت‌ﷲ صافی در مشهد مقدس با یکدیگر دیدار و در فضایی صمیمی و آکنده از روحانیت خاصی درباره مسائل مختلف حوزه‌های علمیه گفتگو کردند.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد در پاسخ به شبهه‌ای درباره تقلید گفتند: گاهی برخی افراد در گوشه و کنار جوانان را وسوسه می کنند که احتیاجی به تقلید از مرجع تقلید نیست؛ در حالی که این مساله دقیقا مثل آن است که گفته شود بیمار نیاز به مراجعه به طبیب ندارد.

حضرت آیت‌ﷲ حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، شنبه در مسجد حکیم پس از نماز ظهر و عصر در ادامه جلسات اخلاق ماه مبارک رمضان، دلیل بی‌میلی جوانان کشورمان به ازدواج را نتیجه ترویج فرهنگ غربی دانسته، گفتند: دنیای غرب اکنون در یک سردرگمی عجیبی قرار دارد، آنان اکنون به دنبال ازدواج نیستند،‌ بچه به دنیا آمدن و بچه به دنیا آوردن در فرهنگ غرب نیست، بلکه یک نوع ازدواج دوستانه و بدون تعهد دارند.

میلاد کریم اهل بیت(ع)

هفته گذشته، متبرک بود به میلاد با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع). حسینیه امام خمینی(ره) در شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام میزبان اهالی فرهنگ و هنر، استادان زبان و ادب فارسی و شعرای پیشکسوت و جوان کشور و جمعی از شعرای فارسی گوی افغانستان، تاجیکستان و هندوستان بود و هنرمندان و شعرا، در حضور رهبر معظم انقلاب به شعرخوانی پرداختند.

حضرت آیت‌ﷲ جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس تفسیر قرآن کریم خود که در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، گفتند: هیچ امامی مانند امام حسن(ع) مظلوم نبوده است.

علامه سید سامی البدری، از محققان و پژوهشگران برجسته جهان اسلام با تبیین زمینه‌ها، اهداف و نتایج صلح امام حسن مجتبی(ع)، با نگرشی جدید به شبهات وهابیت پیرامون صلح حضرت پاسخ داد. مباحث مطرح شده، خروجی دو نشستی است که در مرکز پژوهشی الابحاث العقائدیه قم، به زبان عربی برگزار و به فارسی ترجمه شده که می‌توانید مشروح آن را در خبرگزاری حوزه بخوانید.

آیت‌ﷲ محمدتقی مصباح یزدی، در ادامه سلسله سخنرانی‌های خود در ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با اشاره به میلاد دومین امام شیعیان امام حسن مجتبی(ع) و جریان صلح ایشان با معاویة ابن ابی سفیان اظهار داشتند: راهی که امام حسن(ع) انتخاب کرد، بهترین راه برای حفظ اسلام و تشیع بود و حیات اسلام، مرهون تدبیر و صلح امام حسن است.

آیت‌ﷲ حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه نیز به ویژگی کرامت امام حسن(ع) اشاره کرد و با بیان این که کرامت تنها با مال و ثروت به دست نمی‌آید، گفت: باید خود را به این سیره امام مجتبی(ع) نزدیک کنیم.

حضرت آیت‌ﷲ وحید خراسانی، از مراجع عظام تقلید، با تبیین ارکان کمال بشر در وجود نازنین امام حسن مجتبی (علیه السلام)، تأکید کردند: امام حسن(ع) را بشناسيد و بشناسانيد.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی نیز صلح امام حسن مجتبی(ع) را يک تكليف الهی و وظيفه شرعی دانستند كه امام در آن شرايط و احوال، ناگزير شدند آن را بپذيردند و يا به عبارت ديگر، شرايط و اوضاع، اين مسئله را بر امام تحميل كرد.

اروپا، حزب‌ﷲ لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد

خبر دیگری که هفته گذشته حوزه علمیه را تحت تأثیر قرار داد، این بود که اتحادیه اروپا در پی فشارهای رژیم اشغال‌گر قدس، شاخه نظامی حزب ﷲ لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. در پی این خبر،‌ واکنش‌های شدیدی در میان جامعه حوزوی به وجود آمد.

حضرت آیت‌ﷲ مکارم شیرازی در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا در قرار دادن نام حزب ﷲ لبنان در لیست گروه‌های تروریستی، این اقدام را محکوم و نشانه بی‌منطق بودن غربی‌ها ارزیابی کردند و گفتند: اروپایی‌ها نیز مانند آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.

آیت‌ﷲ سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه نیز گفت:‌ اتحادیه اروپا با معرفی شاخه نظامی حزب‌ﷲ لبنان به عنوان تروریست، حرکت دیگری را در جهان آغاز کرد تا دنیا با ماهیت و هویت آنها بیشتر آشنا شوند و شکست دیگری بر شکست‌های آنان اضافه شود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای ضمن محکومیت و تقبیح شدید اقدام نابخردانه اتحادیه اروپا در خصوص حزب ﷲ تصریح کرد: مردم شریف ایران و جهان اسلام با راهپیمایی گسترده خود در روز جهانی قدس، پاسخ این تصمیم ظالمانه را خواهند داد.

سید حسن نصر ﷲ، دبير كل حزب ﷲ با اشاره به اقدام اخير اتحاديه اروپا عليه مقاومت اسلامي لبنان گفت: اين اقدام اتحاديه اروپا سبب شگفتي ما نشد و ما ديروقتی است كه منتظر اين تصميم كه بسيار دير گرفته شده، بوده‌ايم. اروپایی‌ها قطعنامه را در كوزه بگذارند و آب آن را بنوشند.

شيخ عبدالامير قبلان نايب رئيس مجلس اعلای شيعيان لبنان نیز ضمن محكوم كردن اقدام اتحاديه اروپا در قرار دادن شاخه نظامی حزب ﷲ در ليست تروريستی، تأکید کرد: این مسئله بیانگر سرسپردگی كامل كشورهای اروپایی در برابر صهيونيسم است.

از دیگران علمای حوزه علمیه، آیت‌ﷲ ممدوحی، آیت‌ﷲ موسوی جزایری، آیت‌ﷲ شبستری، آیت‌ﷲ طبرسی و آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی نیز این اقدام اتحادیه اروپا را محکوم کردند.

حمله به حرم مطهر حضرت زینب(س)

در هفته گذشته، حرم حضرت زینب(س) مورد اصابت دو راکت واقع شد که در اثر آن مدیر اداری حرم آقای انس الرومانی کشته و تعدادی از مجاوران و زائران حرم زخمی شدند.

درپی این واقعه دلخراش، حضرت آیت‌ﷲ نوری همدانی در پیامی با محکومیت حمله به حرم حضرت زینب(س)، مسلک سلفی، تکفیری را بزرگ‌ترین مصیبت امروز عالم اسلام عنوان کردند.

همچنین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در بیانیه‌ای، حادثه تروریستی حمله به بارگاه ملکوتی و مطهر حضرت زینب‌ کبری(س) را محکوم کرد.

دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم نیز در بيانيه‌ای، حمله به بارگاه ملكوتی و مطهر حضرت زينب‌ كبری(س) را محكوم كرد.

آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه هم با تأکید بر اینکه به فضل خدا زوال و نابودی تروریست‌ها نزدیک خواهد بود، ابراز داشت: این جنایتکاران تکفیری باید بدانند راهی به پیش نخواهند برد و جنایت‌های آنها روز به روز، حقانیت مکتب اهل‌بیت(ع) را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

دیگر اخبار حوزه

آیت‌ﷲ سید محمد حسینی شاهرودی و همچنین آیت‌ﷲ ملکوتی به خاطر درگذشت بستگان خود، عزادار شدند.

در مراسم تودیع و معارفه رؤسای ادارات تبلیغ مجازی و اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی -تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، با تقدیر از رؤسای پیشین، مهدی زین العابدین و رمضانعالی بذرافشان، به ترتیب به عنوان رؤسای جدید ادارات تبلیغ مجازی و اطلاع‌رسانی معرفی شدند.

تفاهم‌نامه «ارتقای ساختارهای تولید و سامان‌دهی محتوای فضای مجازی در زمینه علوم و فرهنگ اسلامی» میان مرکز ملی فضای مجازی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منعقد شد.

بین‌الملل

وزیر حج عربستان سعودی (شیخ بندر) اعلام کرد با توجه به شرایط ساخت و ساز در بیت ﷲ الحرام و اطراف این مکان مقدس و همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد حجاج از کشورهای جهان ۲۰ درصد و تعداد حجاج از کشور عربستان در حج سال جاری به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. تعداد حجاج در سال گذشته سه میلیون و یک صد هزار تن بوده است.

خبر دیگر اینکه وزیر خارجه آمریکا «جان کری» اعلام کرد: اقدام به افتتاح دفتری در وزارت خارجه آمریکا کرده است که تلاش می‌کند پل‌های ارتباطی با جوامع مسلمان را محکم‌تر سازد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید