مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

بیانات مراجع تقلید، بزرگان حوزه و علما

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در دیدار با جمعی از دست‌اندرکاران جشنواره ربیع الشهادة، با اشاره به میزبانی شایسته مردم عراق از زائران اربعین حسینی گفت: مردم عراق از امتحان بزرگی بیرون آمدند و این سعادت و افتخار، درک‌شدنی و توصیف‌شدنی نیست.

آیت‌ﷲ‌العظمی وحید خراسانی در دیدار رییس و نائب رییس اتحادیه علمای شیعه اروپا گفت: خدمت به پیروان اهل بیت علیهم‌السلام در اروپا، فوق‌العاده مهم است. آنجا حفظ شیعه در غایت و نهایت عظمت قرار دارد.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی در پیامی به همایش اخلاق‌مداری علوی در راستای سیره و اهداف نبوی گفت: در دنیای جدید که بسیاری از مردم از فشار مادیات و تمدن منهای انسانیت خسته شده و از شدت رنج و عذاب و رواج فساد و خدعه و نیرنگ به ستوه آمده و با مشکلات طاقت‌فرسا روبرو شده‌اند، نیاز جامعه بشری به معنویات و اخلاق و ادب، هر روز آشکارتر می‌گردد.

آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی در دیدار امامان جماعت مرکز اسلامی هامبورگ و مرکز اسلامی دانمارک، با تاکید بر اینکه اسلام اهل‌بیتی عاری از خشونت است، گفت: باید پیام صلح و دوستی قرآن را به مردم دنیا برسانیم.

آیت‌ﷲ‌العظمی صافی گلپایگانی همچنین در پیامی به پنجمین همایش ملی عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی با رویکرد نقش علوم حدیث در استنباط فقهی گفت: امروز ما بدون اغراق می‌توانیم به دنیا اعلام کنیم که فقه اهل البیت علیهم‌السلام، تنها سفینه نجات بشریت از گرفتاری‌ها و امواج فتنه‌ها و کجی‌ها می‌باشد.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار با رییس و جمعی از اعضای کمیسیون ماده ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتشار اخبار مفاسد اقتصادی بزرگ و اختلاس‌ها گفت: این مسئله به مشکلی در کشور تبدیل شده و هر از چند وقت، یک مفسد اقتصادی رده‌بالا پیدا می‌شود و اخبار آن هم از طریق خبرگزاری‌ها و جراید منتشر می‌شود، غافل از اینکه ممکن است اعتبار مملکت و نظام جمهوری اسلامی، زیر سوال برود.

وی همچنین در درس خارج خود، با اشاره به اهمیت اعتدال در زندگی گفت: در مذاکرات، امتیازی که عزت کشور را خدشه‌دار می‌کند داده نشود. آیت‌ﷲ مکارم شیرازی با این حال تاکید کرد: مذاکرات محل رد و بدل کردن امتیاز است.

آیت‌ﷲ‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث، علت اصلی شکست دولت‌های رفاه را نادیده انگاشتن ارزش‌های اسلامی و بیرون راندن آن از محیط توسعه و پیشرفت دانست و گفت: دنیای مادی با یک چشم ‌و آن هم تنها با چشم مادی و لذت‌جویی حداکثری به زندگی نگاه می‌کند.

وی همچنین در دیدار امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه مسئولان کشور به مرکز بزرگترین حوزه علمیه جهان را ضروری دانست.

مجلس خبرگان رهبری در پایان هفدهمین اجلاس رسمی خود، بیانیه‌ای صادر کرد و دقت و شفافیت در مذاکرات هسته‌ای تا رسیدن به اهداف عالیه نظام را خواستار شدند.
آیت‌ﷲ محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری، از اعضای خبرگان به دلیل اعتماد و سپردن ریاست این مجلس به خود تشکر کرد و با اشاره به خدمات مرحوم آیت‌ﷲ مهدوی کنی، یاد و خاطره این عالم فقید را گرامی داشت.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری در دیدار مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، با اشاره به اهمیت خبررسانی گفت: تخریب شخصیت‌ها در رسانه‌ها، عملی شیطانی است.

آیت‌ﷲ حسین مظاهری همچنین در دیدار حجت‌الاسلام سید علی خمینی گفت: آینده روشن و درخشان شما عزیزان در حوزه، وابسته به اهتمام خاص به فقه سنتی، فقه جواهری و تحقیق و پژوهش به روش بزرگان حوزه و مراجع تقلید است.

آیت‌ﷲ جوادی آملی در دیدار سرلشکر مصطفی ایزدی معاون امور راهبردی و اشراف نیروهای مسلح گفت: ابرقدرت‌ها باید بدانند که با کشتن نمی‌توان جهان را اداره کرد. چنانکه در طول جنگ جهانی اول و دوم بیش از ۷۰ میلیون انسان را کشتند و … هیچ مشکلی از انسان و بشریت حل نشد.

آیت‌ﷲ جعفر سبحانی در پیام تصویری به سومین جشنواره شیوه‌های نوین تدریس معارف دین در بندر انزلی گفت: دین اسلام دین خاتم است، علت خاتم بودن این است که بر اصول و محتوا تاکید دارد، اما بر ابزار و شیوه‌ها تاکیدی ندارد.

آیت‌ﷲ علوی گرگانی در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه هیدج زنجان، با تاکید بر اینکه روحانیت، رسالت هدایت جامعه را دارد، خطاب به طلاب گفت: شما عزیزان باید مراقب زمان باشید تا به راحتی آن را از دست ندهید. چرا که مشاهده می‌شود برخی خود را به روزنامه، تلویزیون، موبایل و… مشغول کرده و از درس خود بازمی‌مانند.

آیت‌ﷲ نوری همدانی در دیدار مدیران، معاونان و روسای سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور، گفت: حضرت امیر در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر فرموده است برای قضاوت، بافضیلت‌ترین افراد را انتخاب کنید، چرا که شخصی که در این مسند می‌نشیند، یا پیامبر و یا جانشین پیامبر است.

آیت‌ﷲ نوری همدانی همچنین در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از وضعیت اقتصادی گفت: بارها در دیدارهای مختلف تذکر دادیم، رهنمود و نصیحت هم کردیم، ولی ندیدیم نسبت به اوضاع معیشتی مردم کاری صورت بگیرد و روز به روز کالاهای مورد نیاز مردم گران‌تر شده است.

آیت‌ﷲ بشیر نجفی با انتشار بیانیه‌ای به انتقاد از اتهامات الازهر مصر به نیروهای بسیج مردمی عراق پرداخت و از این نهاد مذهبی خواست برای روشن شدن واقعیت‌ها، افرادی را به عراق بفرستد تا در جریان حقیقت مسائل قرار بگیرند. الازهر در بیانیه‌ای، نگرانی شدید خود را از اقدامات نیروهای بسیج مردمی در جریان آزادسازی برخی مناطق عراق، اعلام کرده بود.

آیت‌ﷲ مرتضی مقتدایی در دیدار با مدیران و مسئولان آستان مقدس قم در جامعه مدرسین، با تاکید بر ضرورت احیای موقوفات گفت: آستان مقدس باید موقوفات خود را احیا و آن را در مسیر نیت واقفان صرف کند.

آیت‌ﷲ سید محمد غروی با انتقاد از حاشیه‌سازی برای مجلس خبرگان گفت: خط و سلیقه سیاسی در انتخاب اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری راهی نداشته و آنان بر اساس مصالح مجلس، تصمیم‌گیری می‌کنند.

آیت‌ﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از مدیران و معاونان آستان مقدس قم گفت: قم می‌تواند واقعیت و هویت شیعه را به جهان معرفی کند. رفتار و عملکرد برخی افراد موجب تخریب چهره شیعه است و این اقدام آنها در تضاد با اصول تشیع و معارف اهل بیت می‌باشد.

محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست گفتگوی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه، با بیان اینکه حقوق بشردوستانه در اسلام مورد تاکید قرار گرفته است، منشور حقوق بشر را به نفع کشورهای غربی دانست و گفت: باید آموزه‌های ارزنده اسلامی در عرصه حقوق بشردوستانه تبیین شود.
وی همچنین در همایش سوگواره شعر فاطمی با عنوان «محبوبه دلها» گفت: فاطمه‌شناسی مقدمه‌ای برای خداشناسی است.

به گفته پزشک معالج آیت‌ﷲ نعیم‌آبادی، حال عمومی امام جمعه بندرعباس پس از انجام عمل قلب، مساعد و رو به بهبودی است.

دفتر آیت‌ﷲ سید صادق روحانی، با انتشار اطلاعیه‌ای، از مومنین خواست برای بهبودی و شفای عاجل وی دعا کنند.

نشست‌های علمی، مراسم‌ها و همایش‌های حوزوی

مراسم گرامیداشت دوماهنامه آینه پژوهش، از سوی موسسه خانه کتاب و با حضور سید عباس صالحی، محمدعلی مهدوی‌راد و برخی دیگر از پژوهشگران و منتقدان کتاب برگزار شد.

مراسم بزرگداشت آیت‌ﷲ سید مهدی امامی، با حضور آیت‌ﷲ جوادی آملی، علما، روحانیون و زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه سلام‌ﷲ‌علیها، در مسجد اعظم قم برگزار شد.

نشست روش‌شناسی علم کلام و علم تاریخ، در موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران معصومیه و با حضور جمعی از طلاب سطح سه در گرایش‌های مرتبط و همچنین با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی برگزار شد.

نشست علمی «فقه نظام‌ها؛ چیستی و الزامات»، از سوی تشکل اساتید سطوح عالی و خارج فقه حوزه علمیه قم، با سخنان حجت‌الاسلام یعقوبعلی و برجی برگزار شد.

نخستین شب شعر «آیینه‌خانه» با حضور طلبه‌های شاعر از مشهد، قم، پاکستان و هندوستان، به مناسبت ایام فاطمیه در مشهد مقدس برگزار شد.

پیش‌نشست کنفرانس رابطه اخلاق و قانون با نگاهی فقهی و حقوقی، با موضوع «چرایی و چگونگی تقنین اخلاق»، از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار شد.

سومین نشست سراسری اساتید داور تحقیقات پایانی حوزه‌های علمیه خواهران، در مجتمع فرهنگی نرجس خاتون قم برگزار شد.

اولین نشست مجمع عمومی انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه علمیه قم، به همراه انتخاب هیئت مدیره، در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

نشست گفتگوی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه، با موضوع حمایت از کرامت انسانی در مخاصمات مسلحانه عصر امروز، با حضور طلاب، فضلا و نمایندگان نهادهای گوناگون، در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام برگزار شد.

تصاویری از این نشست را می‌توانید در خبرگزاری حوزه ببینید.

مراسم افتتاحیه همایش ملی پیشرفت از منظر قرآن و حدیث، به همت دبیرخانه حوزوی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، در مدرسه عالی امام خمینی برگزار شد.

اخبار دین و حوزه‌های علمیه سراسر کشور

آیین‌نامه اجرایی کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شد. این آیین‌نامه به امضای آیت‌ﷲ حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه قم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش رسیده است.

دو تن از اعضای دپارتمان گفتگوی ادیان کلیسای اونجلیک آلمان، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، از نزدیک با فعالیت‌های این دانشگاه آشنا شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد آبادی‌پیشه در سومین همایش کارشناسان فنی عمره حوزه‌های علمیه گفت: پروژه‌های عمرانی استانی، با سرعت بیشتر دنبال می‌شود.

دانشگاه باقرالعلوم برای نیمسال اول سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴، از طریق برگزاری آزمون اختصاصی در ۱۳ رشته دانشجو می‌پذیرد. این آزمون از میان طلاب واجد شرایط حوزه‌های علمیه و در پنج مجموعه آموزشی علوم سیاسی، فلسفه و کلام، علوم اجتماعی، تاریخ و معارف اسلامی برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید غلامعباس موسوی مدیر کل امور تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، از اعزام هزار مبلغ در ایام فاطمیه خبر داد.

در نشستی با حضور رییس و جمعی از مدیران ارشد جامعة المصطفی العالمیه، از سامانه یکپارچه کتابخانه دیجیتال و آثار جدید انتشارات بین‌المللی المصطفی رونمایی شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران اصفهان، از ارسال ۸۰۲ اثر بانوان طلبه به جشنواره پنجم استانی علامه حلی خبر داد و گفت: ۳۴ اثر خواهران طلبه، حائز رتبه و شایسته تقدیر شناخته شدند.

هفدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری ۱۹ اسفند به ریاست آیت‌ﷲ هاشمی شاهرودی نائب رییس اول مجلس خبرگان آغاز شد.

در این اجلاسیه، آیت‌ﷲ محمد یزدی با اکثریت آرا به رییس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در جریان این انتخابات، آیت‌ﷲ محمد یزدی، هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی و محمد مومن، کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان بودند که آیت‌ﷲ یزدی با ۴۷ رای رییس مجلس خبرگان رهبری شد.

مراسم اختتامیه نخستین المپیاد فرهنگی ورزشی حوزه علمیه قم، با حضور مسئولان و تجلیل از برگزیدگان این المپیاد فرهنگی ورزشی برگزار شد.

پیش از این حجت‌الاسلام کریمی مدیر کل امور تسهیلات حوزه علمیه استان قم، از حضور بیش از ۲۴۰۰ طلبه در نخستین المپیاد ورزشی حوزه خبر داده بود.

گردهمایی دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی العالمیه ویژه خواهران موسسه آموزشی بنت‌الهدی صدر، با حضور ۲۴۵ تن از خواهران طلبه برگزار شد.

با همکاری موسسه فرزندان حوزه علمیه، کمپین اهدای خون در عراق، زیر نظر دفتر آیت‌ﷲ بشیر نجفی راه‌اندازی شد.

ششمین همایش رویت هلال و تقویم، با همکاری مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، در اردیبهشت ۹۴ در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

کارگاه تخصصی تحلیل و بررسی ساختار قرائت آهنگین، با حضور ۲۰۰ تن از اساتید و طلاب حوزه علمیه ایلام، برگزار شد.

انتخابات هیئت رییسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، با حضور نمایندگان این مجمع برگزار شد و حجت‌الاسلام سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد بار دیگر به عنوان ریاست این مجمع برگزیده شد.

احمد شایانفر مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر وابسته به حوزه علمیه خواهران، از جمع‌آوری سخنان حضرت زهرا سلام‌ﷲ‌علیها در جلد دوم فرهنگنامه فاطمی خبر داد.

نظامنامه جامع تربیتی حوزه، از سوی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه تدوین شد.

آیین رونمایی از پایگاه انگلیسی و نشریه الکترونیکی پاسخ، با حضور مدیر حوزه علمیه استان قم در مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم برگزار شد.

انتشار مجلات، نشریات و کتاب‌ها در حوزه

اولین شماره مجله فرهنگی تقریرات، حاوی پرونده ویژه‌ای با عنوان «مرجعیت دوگانه» با هدف بررسی تطبیقی مبانی علمی و رفتارهای اجتماعی حوزه‌های نجف و قم با تکیه بر اندیشه و رفتارهای آیات عظام بروجردی و خویی منتشر شد.

کتاب تفسیر سوره حمد آیت‌ﷲ خزعلی با حضور نویسنده و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری و برخی دیگر از نویسندگان و فعالان حوزه کتاب برگزار شد.

کتاب «سفیر بشارت؛ راهکارهای کاربردی در تبلیغ چهره به چهره»، ویژه بشیران جوان، از سوی گروه تامین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.

هشتاد و نهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی کلام اسلامی، با هفت مقاله در مباحث علم کلام، منتشر شد.

نامه ۳۱ نهج‌البلاغه به زبان ژاپنی رونمایی شد. آیین رونمایی از این کتاب، با حضور رایزن فرهنگی ژاپن در ایران، و اساتید و فضلای حوزه، در محل بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در قم برگزار شد.

کتاب «علم دینی؛ دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها»، به همت گروه علمی فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت، از سوی انتشارات این مجمع روانه بازار شد.

توصیه اخیر آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی خطاب به مجاهدان عراقی در قالب یک کتابچه ۳۰ صفحه‌ای در بیروت به چاپ رسید.

بیست و ششمین شماره نمایه نشریات تخصصی دینی از سوی واحد نشریات معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه انتشار یافت.

شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی جستارهای اقتصادی، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی و همچنین دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی، از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید