مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

گزارشی از سفر ۸ روزه حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، داماد و نماینده تام الاختیار آیت‌ﷲ‌العظمی سید علی سیستانی به کشور عراق و زیارت عتبات عالیات و همچنین دیدار با مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه نجف، به قلم دکتر هادی انصاری، پزشک، پژوهشگر و مترجم تاریخ سه جلدی «عراق نوین»، منتشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی که پیش از این در جریان مراسم اربعین سال ۱۴۳۵، پس از حدود ۴ دهه توانسته بود به زیارت عتبات عالیات بشتابد، در سال جاری نیز در سفری ۸ روزه از ۲۲ فروردین تا ۲۹ فروردین ۱۳۹۴، به همراه گروهی از شخصیت‌های علمی، حوزوی و روسای موسسه‌های آل‌البیت در سراسر جهان و برخی چهره‌های اجتماعی، وارد نجف اشرف شد و در اولین قدم، به مراسم ترحیم و بزرگداشت علامه دکتر سید محمد بحرالعلوم، موسس دانشگاه العلمین و نخستین رییس مجلس حکم عراق شتافت.

این گزارش که با عنوان «سفر به سرزمین عشق و شهادت و زیارت اعتاب مقدسه عراق» منتشر شده، در توضیحات آن آمده که «گزارشی فشرده از سفر حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی و هیئت همراه به کشور عراق» است، اما حاوی توضیحات بسیار خواندنی از جزئیات دیدارها با مراجع عظام در نجف اشرف و دیگر شخصیت‌های علمی و سیاسی و اجتماعی در کشور عراق است. از آن جمله است معرفی کامل و روشنی از علامه بحرالعلوم و اقدامات و تلاش‌های این شخصیت علمی برجسته در برابر رژیم بعث و همچنین کوشش‌های ارزنده او پس از برافتادن دولت صدام و روابط بسیار نزدیک و صمیمانه سید محمد بحرالعلوم با سید جواد شهرستانی.

چنانکه در این گزارش آمده، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی و هیئت همراه وی، در بدو ورود به نجف مورد استقبال استاندار نجف اشرف، رییس موسسه آل‌البیت، حجت‌الاسلام سید محمدعلی بحرالعلوم فرزند مرحوم علامه بحرالعلوم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر حکیم، سید احمد حکیم و… قرار گرفت.

بر اساس این گزارش کوتاه اما مفصل، حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی سپس به زیارت مرقد مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام مشرف می‌شود و پس از آن به اتفاق همراهان به دیدار آیت‌ﷲ‌العظمی سیستانی می‌شتابد. سپس دیداری خصوصی با آیت‌ﷲ برقرار می‌شود که نزدیک به یک ساعت به طول می‌انجامد.

در بخش دیگری از این گزارش، به شرح دومین روز سفر و دیدارها در ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ پرداخته شده که حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی در آغاز به دیدار مراجع رفته و ابتدا با آیت‌ﷲ سید محمدسعید حکیم ملاقات کرد. بیت آیت‌ﷲ شیخ بشیر نجفی، مقصد بعدی سید جواد شهرستانی بود و پس از آن در مراسم غبارروبی از حرم حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام شرکت کردند.

دیدار با آیت‌ﷲ سید مهدی خرسان، دیدار از بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی فوق تخصصی قلب و چشم امیرالمومنین که در کنار مرقد کمیل بن زیاد در حال تاسیس است، و دیدار با بسیاری از علما و بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف و همچنین بازدید از مراکز علمی و فرهنگی مختلف، بخش‌های دیگری از این سفر کوتاه اما پربار بوده است که برای مطالعه کامل آن می‌توانید فایل PDF این گزارش را دریافت کنید.

دکتر هادی انصاری نویسنده این گزارش، فرزند شهید آیت‌ﷲ شیخ احمد انصاری قمی است که به همراه آیت‌ﷲ شهید سید محمدباقر صدر به دست مزدوران بعثی به شهادت رسید. دکتر هادی انصاری علاوه بر چهره درخشان پزشکی، کتاب‌های متعددی نیز در زمینه تاریخ مکه مکرمه و مدینه منوره و همچنین حکومت رسول خدا نگاشته و اخیر نیز تاریخ سه جلدی «عراق نوین» را ترجمه و تحقیق کرده و در ایران منتشر کرده است.

برای دریافت فایل PDF گزارش سفر حجت‌الاسلام سید جواد شهرستانی به نجف اشرف کلیک کنید.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید