مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از نگاه قرآن، فلسفه تشکیل حوزه علمیه آن است که تبلیغ دین توسط روحانیان زمان شناس و آشنا به بسترهای جدید تبلیغی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، آیت‌ﷲ سید احمد خاتمی روز دوشنبه در هم اندیشی مبلغان و مجریان طرح تابستانی ۹۴ نشاط معنوی اوقاف استان قم اظهار کرد: مبلغان حوزوی را می توان سفیران نور دانست که به دنبال ترویج معارف دینی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از نگاه قرآن، فلسفه تشکیل حوزه علمیه آن است که تبلیغ دین صورت بگیرد وگرنه مهندسی عرصه تبلیغ دارای اشکال خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تبلیغ دین باید خروجی اصلی حوزه های علمیه باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر اولی که پس از رهبری به قم داشتند در مدرسه فیضیه فرمودند از هر هزار طلبه‌ای که به حوزه وارد می‌شوند ۹۰۰ نفرشان باید به کار تبلیغ بپردازند و تنها ۱۰۰ نفر عهده دار تعلیم و تدریس شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جایگاه تبلیغ در دین بسیار مهم و شان والایی دارد و امروز هم ورق برگشته و همگان دریافته‌اند که افراد دانشمند و باسواد باید به تبلیغ بپردازند و از خصوصیات حوزه علمیه قم این بوده است که بزرگان ما با افتخار به سراغ تبلیغ می رفتند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نباید در هنگام بلوغ فکری و علمی، تبلیغ را کنار گذاشت خاطرنشان کرد: مبلغان دینی دارای جایگاه رفیعی هستند و نباید آن را دست کم بگیرند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه تبلیغ ۴۰ ساله خود اشاره و اظهار کرد: یکی از تجربیاتی که طی این سال ها به دست آورده ام این است که تبلیغ دیروز با امروز دارای وجوه تشابه و اختلافی هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: تبلیغ عملی همواره از تبلیغ زبانی کارآیی و تاثیرگذاری بیشتری داشته و دارد به طوری که در روایات اسلامی هم آمده است مبلغان خاموش ما باشید و با عمل خود مردم را به سمت حقیقت دعوت کنید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند مبلغی، درد دین دارد به سمت او گرایش پیدا می کنند، تاکید کرد: در واقع نقش آفرینی تبلیغ عملی در جوامع گوناگون همواره اهمیت زیادی داشته است.

خاتمی، به حضور با نشاط و با انگیزه مبلغان در قالب طرح آرامش بهاری اشاره و خاطرنشان کرد: اقبال گسترده مردمی از این طرح نشانه فعالیت جهادی و عاشقانه مبلغان می باشد.

وی به بعد دیگر تشابه میان تبلیغ دیروز و امروز پرداخت و اظهار کرد: سرمایه اصلی ما قرآن کریم است وگرنه اگر تبلیغ دین تهی از قرآن باشد، با وجود همه تحلیل های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، باز هم تبلیغ بی ثمری خواهد بود.

وی ترویج سبک زندگی قرآنی را امری ضروری دانست و گفت: در ۹۰ مورد از آیات قرآن که با عبارت یا ایها الذین آمنوا آغاز می شوند سبک زندگی صحیح بیان شده است که می توان در مورد هر یک از آنها در جلسات مختلفی سخن گفت، همچنین ۲۰ مورد یا ایها الناس در قرآن موجود می باشد که می توان از مفاهیم آنها در تبلیغ های بین المللی بهره برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، خواستار توجه به نیازها و مسائل جدید در تبلیغ دین شد و اظهار کرد: استفاده از هنر در عرصه تبلیغ دیگر موردی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، زمان شناسی را از دیگر وجوه تشابه تبلیغ دیروز و امروز دانست و خاطرنشان کرد: باید این وجوه را شناخت و تقویت کرد.

وی به تفاوت های تبلیغ در گذشته و حال پرداخت و افزود: مستمعان دیروز و امروز با یکدیگر کاملا متفاوت هستند؛ جوانان امروز که از فضاهای مجازی و رسانه های جدید بهره می برند اطلاعات به روزی دارند و در عین حال آسیب پذیری آنها هم نسبت به دیروز بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته و به فاصله زیاد، یکی از نویسندگان و قلم شکستگان شبهه ای مطرح می کرد که توسط پژوهشگران اسلامی پاسخ داده می شد ولی امروز در هر ساعت، شاهد بمباران وحشتناک اعتقادی، اخلاقی و معرفتی هستیم و در چنین شرایطی باید مستمعان خود را ضد ضربه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز بستر تبلیغی برای روحانیت شیعه فراهم است، تاکید کرد: تنها با اتکا به مبانی دینی و اخلاقی می توان جوانان را در مقابل هجوم گسترده تبلیغات و شبهات مصون نگاه داشت.

خاتمی خاطرنشان کرد: دروغ پراکنی نسبت به بزرگان دین و مراجع عظام تقلید در فضاهای مجازی شدت یافته است و حتی دروغ هایی فراتر از بی تقوایی، بلکه متکی بر غیر عقلانی بودن ترویج می شوند.

وی بسترهای گوناگون تبلیغی را از دیگر وجوه تفاوت دانست و افزود: امروز همه اقشار تشنه تبلیغ صحیح دین هستند و روحانیت شیعه باید به این حجم گسترده نیازها پاسخ دهد؛ بسترهای جدید تبلیغی بحران نیستند بلکه یک فرصت محسوب می شوند و لازم است در شرایط کنونی، فضاهای مجازی از سوی روحانیان مملو از مفاهیم دینی و معنوی شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز در عرصه استفاده از فضاهای مجازی برای تبلیغ دین سربلند هستیم، هر چند هنوز به آنچه که باید نرسیده ایم، بنابراین نیازمند سرمایه گذاری بیشتری از نظر تبلیغی هستیم.

خاتمی خواستار توجه طلاب و مبلغان دینی به شرایط زمان شد و اظهار کرد: این عالمان به زمان هستند که می توانند تبلیغ صحیحی داشته باشند وگرنه نمی توان در دنیای امروز به مقابله با هجمه های گسترده فرهنگی دشمنان پرداخت.

هم اندیشی مبلغان و مجریان طرح تابستانی نشاط معنوی در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه قم با حضور مسوولان این اداره کل و طرح نشاط معنوی ۹۴ و استادان و مبلغان این طرح در بقاع متبرکه برگزار شد.

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید