مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه طلاب در گفتگو با روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه، جزئیات کاربرد «خدمات کارت طلاب» و نحوه توزیع آن را تشریح کرد.

هدف اصلی خدمات کارت، توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه است و طلاب و روحانیون عزیز با پس انداز در این کارت‌ها علاوه بر استفاده از مزایای آن، می‌توانند در اجر معنوی این کار نیز سهیم باشند.

مرکز خدمات حوزه های علمیه به عنوان نهادی حوزوی، برآمده از انقلاب اسلامی و با الهام از آیات و روایات وارده، با راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه در سال ۱۳۷۱ و اعطای وام قرض‌الحسنه به این سنت حسنه اهتمام ورزیده و مشکل گشای بخشی از نیازهای طلاب و روحانیون بوده است.

صندوق قرض‌الحسنه در راستای خدمات رسانی موثر در صدد است با بهره گیری از فناوری روز، خدمات جدیدی را به طلاب و روحانیون محترم ارائه نماید که در این راستا، خدمات کارت یکی از خدماتی است که به تازگی صندوق قرض‌الحسنه طراحی و اقدام به توزیع آن به جامعه هدف در سطح کشور نموده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین علائیان مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه در گفتگو با روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه به تشریح جزئیات این طرح پرداخته است، متن مصاحبه در ذیل منعکس می شود.

*لطفاً توضیحی اجمالی در مورد خدمات کارت ارائه کنید و بفرمائید بر حسب چه نیازی صندوق قرض‌الحسنه اقدام به توزیع این کارت‌ها کرده است؟

صندوق قرض‌الحسنه یکی از اولین‌ها در عرصه ارائه خدمات خود به صورت مجازی بوده است. در این راستا هیئت مدیره محترم صندوق استفاده از ظرفیت بانکی موجود کشور و بومی سازی آن در صندوق را در دستور کار خویش قرار داد. خدمات کارت در سال ۱۳۹۰ با همکاری و تعامل بانک ملی طراحی و به مرحله اجرای آزمایشی رسید. پس از طی این دوره و رفع نواقص و اشکالات فنی و همچنین توسعه زیرساخت‌ها با هدف مدیریت منابع در اختیار و تسهیل در امر واریز خدمات پرداختی مانند وام، خسارت درمان بیمه مکمل و … و نیز دریافت اقساط، حق بیمه و … با استفاده از ظرفیت بانکی فراهم گردید.

*خدمات کارت چه مزایایی را برای طلاب و روحانیون به همراه دارد؟

بنا بر محدودیت‌های منابع مالی موجود صندوق و از طرفی گستردگی جامعه هدف، خدمت ارائه شده پاسخگوی متقاضیان نمی‌باشد. از طرفی نیاز به این خدمت بدیهی و محسوس است. با توجه به مواردی که در پاسخ سؤال اول ذکر شد منابعی از طرف مرکز در کارت طلاب و روحانیون گرامی رسوب می‌یابد. هیئت مدیره محترم صندوق جهت افزایش قدرت پرداخت وام و کم کردن مشکلات این عزیزان وام جدیدی تحت عنوان وام معدلی را به تصویب خویش رساند. این وام از میانگین رسوب سالانه کارت هر فرد تولید می‌گردد. امید است با توسعه دریافت‌ها از سوی این کارت و به تبع افزایش ورود و خروجی مالی بتوانیم منابع بیشتری را به عنوان وام قرض‌الحسنه تقدیم نماییم. لازم به ذکر است صندوق آمادگی خویش را برای توسعه خدمات در مراکز حوزوی اعلام می‌نماید.

*در خصوص نحوه توزیع خدمات کارت بفرمایید تاکنون در چه استان‌هایی توزیع شده است؟

عملیات توزیع خدمات کارت در کل استان‌های کشور در حال انجام است و بسیاری از طلاب تاکنون توانسته‌اند خدمات کارت خود را تحویل بگیرند.

طلابی که موفق به دریافت آن نشده‌اند با مراجعه به مراکز خدمات در استانی که ساکن هستند می‌توانند خدمات کارت خود را دریافت کنند؛ البته سعی کردیم که تکریم بیشتری نسبت به معمرین صورت بگیرد و همکاران ما در مرکز خدمات با مراجعه به این عزیزان خدمات کارت آنان را تحویل دادند.

لازم است طلاب پس از تحویل گرفتن کارت خود، با مراجعه به سایت صندوق قرض‌الحسنه خدمات کارت خود را تایید کنند تا در چرخه اداری مرکز این کارت‌ها فعال شود.

در استان‌های بزرگ توزیع خدمات کارت زمان بندی شده است و توسط پیامک به طلاب عزیز اطلاع رسانی می‌شود تا برای دریافت خدمات کارت خود اقدام نمایند.

*آیا خدمات کارت برای تمام طلاب و روحانیون صادر می‌شود؟

برای کلیه طلبه‌هایی که در مرکز خدمات دارای پرونده پذیرشی فعال باشند اعم از خواهر و برادر صادر می‌شود.

همچنین بر اساس پرونده های پذیرشی که در سامانه مرکز خدمات ثبت بود فایل‌ها را به بانک ملی ارسال کرده و این کارت‌ها برای طلاب صادر شد و اگر برای طلبه ای کارت صادر نشده است احتمالاً پرونده پذیرشی اش فعال نبوده است. این امکان برای طلاب شاغل نیز فراهم است و این کارت‌ها برای آنها صادر شده و با توجه به اینکه این منابع از وصول مالی خود آن فرد تأمین می‌شود، طلاب شاغل نیز می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند.

*طلبه‌هایی که در خصوص این کارت‌ها با مشکلی مواجه می‌شوند چه اقدامی باید انجام دهند؟

در سایت مرکز و پورتال صندوق بحث مغایرت گیری و صدور مجدد فعال است و طلاب عزیز می‌توانند به سایت مراجعه کرده و درخواست خود را در قسمت خدمات کارت مطرح کنند و در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

لازم به ذکر است این کارت‌ها کاملاً شبیه دیگر کارت‌ها می‌باشد و از همه امکانات مانند ATM، اینترنت بانک، دستگاه پوز و … بهره‌مند است و انشاءﷲ به زودی سامانه پیامک این محصول جدید نیز فعال خواهد شد.

*در پایان اگر نکاتی باقی مانده، بفرمایید.

خدمات کارت یک محصول جدید است که با همکاری مرکز خدمات و بانک ملی تولید شده است و انشا ﷲ به زودی علاوه بر خود طلبه‌ها، خانواده‌ها را تحت پوشش قرار خواهد داد. طلاب و روحانیون عزیز با پس انداز در این کارت‌ها علاوه بر استفاده از مزایای آن، می‌توانند صندوق مرکز خدمات را در پرداخت وام به طلاب محترم یاری رسانند و در اجر معنوی این کار نیز سهیم باشند.

در پورتال صندوق قرض‌الحسنه قسمتی جهت ارتباط مستقیم با مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه وجود دارد و طلاب عزیز می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را از این طریق در اختیار مدیر عامل صندوق قرار دهند. همچنین یک سامانه پیام کوتاه (۱۰۰۰۱۹۹۱) جهت دریافت نظرات و انتقادات و پیشنهادات طراحی شده است و منتظر ایده های جدید دوستان طلبه در خصوص صندوق قرض‌الحسنه هستیم.

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس 

    سلام وقت بخیر
    بنده طلبه هستم و امسال فارغ التحصیل شدم اما همچنان چشم انتظار کارت خدمات هستم…
    الان دو سه سالی درخواست دادم و مدارک تکمیل کردم اما خبری نیست…

  2. ناشناس 

    سلام وقت بخیر بنده طلبه هستم امسال کلاس چهارم هستم میخواستم ثبت نام کنم برای کارت پارسیان

    1. ناشناس 

      سلام بنده طلبه سید هستم خرداد ثبت نام کردم تا شهریور از کارت خبری نبود بعد به مرکز استان زنگ زدم فهمیدم کارتم اومده ولی اونا به موقع ندادن و هنوزم به دستم نرسیده

    2. ناشناس 

      سلام کارت خدمات هم میشود موبایل بانک و رمز دوم وصل شد

      1. ناشناس 

        سلام من رمز کارتم اشتباه زدم کارتم بسته شده چیکار کنم?

  3. مهدی 

    چگونه میتوان از استعلام خدمات کارت (مثلا موجودی) آن هم با گوشی ساده،بهر مند شد؟یعنی بدون نرم افزار و سایت و …،یعنی اصطلاحا از طریق کدام کد دستوری،میتوان موجودی گرفت؟لطف کنید سامانه رعد ملی (*۷۱۷# ) رو نگید،چون من که گزینه موجودی نداره ،ما که ندیدیم و نتونستیم،بعدش الان ۷۱۷ همون جیرنگ هستش.بعدش چرا روی خدمات کارت،شماره حساب و cvv2 , ثبت نشده؟راستش من طلبه نیازمندی هستم،لطفا منو راهنمایی کنید،بخدا گاهی پیامای مرکز خدمات رو میخونم گریم می گیزه،وقتی شماره کارت میده و میگه به فلان جا کمک کنید ،اخه یکی نیست به خود ما طلبه ها کمک کنه،یخدا شرمنده زن و بچه ایم،از طرفی چون دم دست مردمیم ،بیت المالو یکی دیگه بالا میکشه،فحششو به ماها که دم دستشونیم نثار می کننن،همه هم میگن پول نفت تو جیب ایناست،میشه آش نخورده دهن سوخته،بخدا ما احساس پوچی و بی مصرفی داریم ،چون هیچکی مارو تحویل نمی گیره،یعنی ما اینقد بی ارزشیم که تو این تورم کارتمون باید ۲۰ تومن و ۳۰ هز ار تومن شارژ بشه،خب ماهم جونیمونو گذاشتیم،ماهم داریم تلاش می کنیم،ماهم عامل بقای نظامیم،والله ما که راضی نیستیم،دیگه روی نگاه کردن به زن و بچمونو نداریم.

    من یه شماره تلفن میدم،لطفا جواب سوال منو پیامک کنید،چون من بسته اینترنت ندارم که باز دوباره بتونم بیام جوابشو اینجا بگیرم،ممنون میشم اگه زودتر جواب بدید

    توی یک روستا مبلغم،شهر کاردارم،نمیدونم خدمات کارتم موجودی داره یانه،میترسم اینقد کرایه بدم برم،ببینم خالیه و دست از پا درازتر برگردم،لطفا کمک کنید.

    ۰۹۱۱۷۶۹۸۹۶۴

    1. امیر حسین 

      حرف دل منو زدی و بیشتر طلبه ها رو….موندیم..نه می تونیم دل بکنیم،نه می تونیم تو این بلاتکلیفی دووم بیاریم،از همه بدتر مضحکه آشنا وغرببه شدیم..‌.ادم بی پول،وزنی نداره…

  4. سلما 

    سلاممن خیلی وقته سفارش کارت خدمات دادم اما هنوز نیومده میپرسم میگن اگه کارت اومد خبرتون میکنم

  5. منصوری 

    سلام من خودم طلبه حوزه خواهران هستم آیا میتونم برای همسرم که دبیر هستند کارت خدمات تقاضا بدیم ایشون معتقد هستند حساب فعال بشه تا بتونن از این طریق به طلبه هایی که نیاز دارن امتیاز شون بدن تا مشکل یکی را بتونن حل کنن.

  6. سماجلایی 

    سلام من خدمات کارتم اس ام اس نمیاد بانکم رفتم گفت این کارتها اس نمیاد نمدونم چکار کنم چجوری از موجودیم باخبر شم یاببینم کی حقوقمو کی واریز کردن..ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. سعیدمهرانی 

    سلام چطورمیشه پیامک کارت شهریه رافعال کرد
    یعنی برای واریز وبرداشت مثل قبل اس ام اس بیاد

  8. فردین 

    سلام رمز خدمات کارتم رو فراموش کردم کجا مراجعه کنم

  9. اسحق 

    سلام نسخه قدیمو نمیاره موجودی کارتمو نگاه کنم لطفا راهنمائی کنید

  10. جلیل 

    سلام کارت خدماتم گم شده باید چکار کنم

    1. یوسف ظفری 

      برو بانک ملی

  11. محمد آقابابایی 

    با سلام جدیدا هر کاری میکنم نمیتونم انتقا وجه به کارت سیبل خودم که ثبت سامانه هست بدم

  12. رقیه احمدزاده 

    باسلام یسوالی داشتم من هرکاری میکنم وارد پرتال طلبه نمیتونم بشم رمز بهم نمیده چراا؟

  13. حسین 

    عزیزان شهریه ماه شعبان طلاب کی واریزمیشه؟ممنون میشم کمک کنین

  14. محسن 

    چراقسمت انتقال وجه ازخدمات کارت به کارتهای دیگه راازسامانه مرکز خدمات برداشتیدوصورت حسابهاتون هم هیچ وقت بروز وآنلاین نیست،واریزی وپرداخت هم مشخص نیست.۲ماه هست اجاره خونه هاومعوقات پرداخت نشده الان کجابابت معوقات وحقوق وعیدی و….بایدشکایت کنم اداره کارحوزه علمیه یا….؟باتشکر

  15. فاطمه اسمعیلی 

    سلام الان شهریه طلاب به خدمات کارت چقدر واریز میشه؟

  16. محمد حسین 

    سلام و احترام حضور شما. کارت خدمات فاقد رمز چهار رقمی روی کارت هست . یعنی عملا قابلیت استفاده در بانکداری الکترونیکی نیست. آیا با تعویض کارت این نقص برطرف هغ

  17. بهار 

    سلام چجوری موجودی کارت خدماتم را ببینم؟ و اینکه من خود سرپرست هستم خدمات برای ما برنامه ای نداره؟

پاسخ دهید