مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

یکی از مناسبات روحانیت در مراودات دینی و سیاسی، بیوت مراجع است. معمولاً مراجع تقلید می‌کوشند افراد امین و مورد اعتمادی را انتخاب کنند. آیت‌ﷲ عبدالعلی قرهی از افراد امین امام خمینی(ره) در بیت ایشان بود. وی در نجف اشرف مسئول تنظیم دیدارهای مردمی و سیاسی بود. او اما از روحانیون موفق در حوزه نیز محسوب می‌شد. آیت‌ﷲ میرلوحی زمانی به فرزند آیت‌ﷲ قرهی گفته بود: «ما اول فکر نمی‌کردیم پدر شما در حوزه شاخص شود؛ اما بعد از مدتی دیدیم که در درس بزرگان حوزه اشکال می‌کند و حضور فعالی در مباحث و دروس حوزه دارد و اتفاقاً ایشان یکی از عوامل موفقیت ما در مسیر علم و تقوا و اخلاق بود».

آیت‌ﷲ قرهی در مقطعی توانسته بود بر بخشی از دروس امام خمینی(ره) نیز حاشیه بنویسد. این از ویژگی‌های طلاب ممتاز است و آیت‌ﷲ به چنین مرتبه‌ای نیز نایل آمده بود. آیت‌ﷲ قرهی همچنین توانسته بود معتمد امام قرار گیرد؛ زمانی که  بنا می‌شود امام خمینی(ره) با اصرار مردمی و دیگر مراجع عظام، شهریه بدهند، آیت‌ﷲ قرهی را به‌عنوان نخستین پرداخت‌کننده شهریه خود انتخاب می‌کنند.  آیت‌ﷲ محسن خرازی نقل می‌کند زمانی که آیت‌ﷲ خویی می‌خواست به بیت امام خمینی(ره) برود، آیت‌ﷲ قرهی مقدمات این دیدار را فراهم می‌کرده است (روزنه هایی از عالم غیب، ص۲۳۸) . قرهی که مسئول دیدارهای امام خمینی بوده «هر شب سر ساعت معین در را باز می‌کرد و با لهجه اصفهانی خبر می داد که وقت شدس و آقا به بیرونی می‌رفتند و ساعتی با مهمانان گفت‌وگو می‌کردند» (اقلیم خاطرات، ص۲۲۵).

آیت‌ﷲ قرهی بهعنوان معتمد بیت امام، در مراودات خانوادگی امام نیز مورد توجه قرار گرفته بود؛ آن‌گونه که فاطمه طباطبایی همسر سید احمد خمینی در کتاب خاطرات خود نقل کرده است، آیت‌ﷲ قرهی موظف بوده است برنامه‌های سفر خانواده را پی‌گیری کند. احمد خمینی نقل کرده بود که امام خمینی(ره) به حاج شیخ عبدالعلی قرهی گفته بودند تا عبایی را برای من بخرند. ایشان از من پرسیدند که چگونه عبایی بخرم؟ امام در پاسخ ایشان گفته بود عبایی که تو را حفظ کند و نه عبایی که توبخواهی آن را حفظ کنی (اقلیم خاطرات، ص۱۴۴). آیت‌ﷲ قرهی اگرچه مورد اعتماد تام امام بود، اما گاه با برخوردهای امام نیز مواجه شده است. نقل شده که زمانی ایشان در معیت فردی به نزد امام می‌رود؛ آیت‌ﷲ قرهی از آن فرد می‌خواهد تا کمی در نشستن خود، جایگاه را مراعات کند که این سخن با اعتراض امام خمینی مواجه می‌شود (ص۲۳ اقلیم خاطرات). با این اوصاف آیت‌ﷲ قرهی همواره مورد عنایت و اعتماد امام بوده است؛ اعتمادی که در این عبارات امام بازگو شده است: «من عمیقاً آقای قرهی را می‌شناسم و صد در صد مورد اطمینان هستند».

به‌گفته فرزند آیت‌ﷲ قرهی، پس از ارتحال ملکوتی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، ایشان وکیل تام الاختیار مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی اراکی بودند و پس از ارتحال ایشان نیز وکیل مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی بهجت بودند که بعد از آیت‌ﷲ بهجت دیگر مسئولیتی قبول نکردند.

این یار صادق امام علی‌رغم کهولت سن در بین مردم حضور داشت و به سؤالات شرعی آنان پاسخ می‌داد. شاید بسیاری از جوانان مسجد حضرت معصومه قم هنوز ندانند روحانی قدخمیده‌ای که به زحمت به این مسجد می‌آمد چه کسی بود؟

آیت‌ﷲ عبدالعلی قرهی پنجشنبه بیست و دوم مرداد ۱۳۹۴  در ۹۵سالگی دارفانی را وداع گفت.
عاش سعیدا و مات سعیدا

رده‌های مرتبط

پاسخ دهید