مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
فلسفه و علل قیام امام حسین (ع) در گفت‌وگو با آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی؛

عامل اصلی وقوع حادثه عاشورا همان انحرافی است که بعد از رسول خدا به وجود آمد. کسی ‌که بعد از پیامبر بر مسند ایشان نشست، صفات لازم برای وصی پیامبر بودن را نداشت، از همان‌جا انحراف آغاز شد. تا خلفای اول و دوم که در زمان آنها تا حدی ظواهر دین رعایت می‌شد، اما در زمان خلیفه سوم، مسئله خیلی گسترده شد. ادامه 

بازخوانی شیوه تصمیم‌گیری امام حسین در واقعه کربلا؛

رفتار امام حسین (ع) در سراسر عمر و به خصوص در ماجرای عاشورا کاملا متکی بر تأملات عقلانی و عنصر محاسبه و سنجش بوده است و آن حضرت در تصمیم‌گیری‌های خود هیچ‌گاه بر اساس احساس و عاطفه عمل نکرده است. رفتار سیاسی آن امام بزرگوار با تکیه کامل بر عقل و منطق انجام می‌گرفته و گام به گام آن حضرت به محاسبه تکیه داشته است. ادامه 

به مناسبت سالروز رحلت علامه شعرانی؛

میرزا ابوالحسن شعرانی، حکیمی بود که در علوم مختلفه تبحر داشت، فلسفه و حکمت و عرفان می‌دانست، ریاضیات و محاسبات را تعلیم می‌داد، بر علم ستاره‌شناسی وقوف داشت، طب را آموخته بود، در شعر و ادبیات فارسی و عربی تخصص داشت و… ادامه 

به مناسبت ۱۳ آبان سالروز تبعید امام خمینی به ترکیه؛

در آستانه ۱۳ آبان مصادف با تبعید حضرت امام خمینی به ترکیه و به منظور بازخوانی این حادثه و نگاهی مجدد به شخصیت بزرگ ایشان گفت‌وگویی با آیت الله مسعودی خمینی از اعضای باسابقه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترتیب داده‌ایم. ایشان از سال ۱۳۳۶ افتخار ملازمت و حضور در بیت امام خمینی را داشتند و از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ متصدی رسیدگی به امور بیت امام در قم بودند. ادامه 

حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

رونق حال و هوای تبلیغ در آستانه ایام عزاداری و سوگواری سید الشهداء (ع)، سفر معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به قم و دیدار با علما و مراجع تقلید، برگزاری گردهمایی مبلغان در مدرسه فیضیه و اخبار داخلی حوزه علمیه در هفته گذشته، گزارش هفتگی مباحثات را تشکیل می‌دهد. ادامه 

کتاب اندیشه‌های حکمی و اجتهادی شهید صدر به کوشش ابوالفضل عنابستانی و تحت نظارت حجت‌الاسلام و خسروپناه و به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: یکی از متفکران و نظریه­‌پردازان معاصر که متأثر از مبانی دینی، نظریه خاصی را درباره علم دینی ارائه نموده است و رهیافت او در نظریه­‌پردازی دینی و تحقیقات علوم انسانی اسلامی به مثابه یک الگوی روشی می­‌تواند مورد بررسی، تحقیق و تکمیل قرار گیرد «شهيد آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر(ره)» می‌باشد. ادامه 

استاد شب‌زنده‌دار:

استاد در حالی که بغض کرده است، بدون هیچ مقدمه‌ای، خطاب به انبوه شاگردانش، می‌گوید: «بینی و بین الله من خودم را خاک پای شما می‌دانم در درگاه خدای متعال، شما سربازان حضرت بقیة‌ الله ارواحنا فداه هستید، و من خودم روسیاهم و نمی‌دانم در درگاه آن بزرگوار اصلا به چیزی حساب می‌شوم، قبول هست یا نیست.» ادامه 

یادداشتی از مؤلف کتاب فقه سیاسی شیعه

مسائل مربوط به فقه و جامعه و سیاست، همواره مورد توجه جهان اسلام و اندیشمندان سیاسی مسلمان بوده است. «فقه» دانشی است كه با جامعه تعامل دارد و لذا پاسخ‌گوی نیازهای آن است. با توجه به همین امر است كه از آن به فقه الدولة، فقه السیاسة، فقه الإمارة و فقه الحكومة نیز تعبیر می‌كنند. ادامه 

ویژه‌نامه سومین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به قم / ۱۱

مدیران حوزه بیش از همه در تحول، نقش کلیدی دارند. اول خود اینها باید به سمت تحول بروند. من حقیقتا نگاه تحولی را در سطح مدیران می‌بینم. اینها باید تحولات را تبدیل کنند به تصمیم. تصمیم‌سازی کنند و بعد به شورای عالی بدهند برای تصمیم‌گیری. ماها باید فعال‌تر باشیم و شورای عالی هم در تصمیم‌گیری باید سرعتش را افزایش بدهد. ادامه 

ویژه‌نامه سومین سالگرد سفر مقام معظم رهبری به قم / ۱۰

سنت حوزه‌های علمیه، تحصیل توأم با تهذیب بوده است و طلاب حوزه همواره از نفس گرم استاد خود بهره برده‌اند یا در کنار درس و بحث، در محضر استاد اخلاق حاضر می‌شدند تا بهره‌ای نیز از اخلاق ببرند و مجاهده نفس داشته باشند. گرچه سنت درس اخلاق در حوزه تداوم یافت اما رشد گسترده حوزه‌های علمیه در دهه‌های گذشته، ممکن است آسیب‌هایی را در پی داشته باشد.
ادامه