نویسنده در جایجای این اثر تأکید دارد که بالندگی یا زوال هر حوزه، به واسطهٔ علمایی بوده که در هر حوزهای قدم میگذاشتهاند. به همین دلیل حوزه سامرا با حضور میرزای شیرازی اوج گرفت و با رحلت او رو به خاموشی رفت و به همین دلیل حوزهٔ قم، هنگامی که آیتالله حائری از اراک به قم دعوت میشود، دوباره بالنده میشود و یکی از تاریخیترین حوزههای شیعه را رقم میزند. ادامه …
بیانات علما و مراجع عظام تقلید در هفته گذشته، ارتحال آیت الله زرندی نماینده مجلس خبرگان رهبری، سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (ص)، انتقاد رهبر معظم انقلاب از تئوریزه کردن سازش و تسلیم در برابر زورگویان، تأکید آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم راهاندازی ماهواره برای حوزه علمیه، اخبار داخلی حوزه و اخبار مرتبط با جهان اسلام، گزارش این هفته مباحثات است. ادامه …
سید بن طاووس از درافتادن در نزاعهایی در علم کلام نیز بر حذر میداشت. وی گفته بود از نوشتن کتاب کلامی هم دوری میگزیند زیرا به این نکته رسیده است که مسلمانان عادی، به سختی از دانش کلام، معرفتی به دست میآورند و چنانکه انبیا نشان دادهاند، حق را میتوان بدون تمسک به مجادلات کلامی به مردم تعلیم داد. ادامه …
به نظر میرسد موضع وی در قبال مسئلهٔ ولایت فقیه، پذیرش ولایت عامه فقیه است که در حدود دست گرفتن همه شئون امت و تصدی مناصب حکومتی نیست. ولایت فقیه در نظر صاحب جواهر به معنای داشتن تمام اختیارات ائمه (ع) در حد تشکیل یک حکومت با تمام شئون آن معنا نمیشود. ادامه …
به نظر میرسد آیتالله سید محمدهادی میلانی در مبارزات سیاسی پیش از انقلاب، به موقع لزوم اعلامیههایی علیه حکومت پهلوی صادر میکرده و از مبارزان سیاسی نیز حمایت میکرده است. سید میلانی با این روّیه سعی در زنده نگاهداشتن باورهای اسلامی و حفظشان روحانیت داشته است. ادامه …
پس از فوت میرزا حوزهٔ علمیه قم با وجود همه ویژگیهایی که داشت، رو به ضعف رفت. حوزهای که روزی فیاض لاهیجی، صدرالمتألهین، میرزای قمی و بزرگان دیگر را داشت، طوری شد که در بعضی از نقلها آمده که بعضی از بزرگان آن روز قم وقتی مرحوم حاج شیخ میخواستند به قم بیایند، میگفتند: «آقا! به داد قم برسید که مدرسه فیضیه به مسافرخانه تبدیل شده است!» ادامه …
این سؤال پیش میآید که چگونه میتوان بیست و هفتم ماه رجب را اول بعثت پیامبر خاتم دانست، با اینکه در قرآن کریم، نزول قرآن در ماه رمضان است؛ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ و زمان خاص آن را شب قدر اعلام فرموده است؛ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ» که استفاده میشود شب قدر در ماه رمضان است و اولین نزول وحی در این شب بوده است. ادامه …
مسیحیت، فقط «آئین اخروی» است و از «امور دنیوی» گویی خبری ندارد. زین رو در سدههای میانه آنگاه که ناگزیر بر کرسی قدرت و حکومت که امری دنیایی بود نشستند، گلهها و شکوه سرگرفت که کار قیصر به قیصر بسپار. کلیسا را با امور دنیوی چه پیوند! زین سبب، عالم کلیسا را «روحانی» میخواندند. ادامه …
وی در ارتباطی که میان روحانیت و روشنفکری برقرار میکند، جریان روشنفکری را همچون روحانیت، پدیدهای فرهنگی میداند با این تفاوت که روحانیت از قدمت و اصالت تاریخی بیشتری برخوردار بوده، در بستر تاریخی و تمدنی دیگری شکل گرفته و تداوم یافته است و جریان روشنفکری پدیده فرهنگی و تمدنی نسبتاً نوظهوری است. ادامه …
دوران امامت آن حضرت مصادف با دو نظام سیاسی نامشروع بنیامیه و بنی عباس بود. انقراض بنیامیه و روی کار آمدن بنی عباس در آن زمان رخ داد و بیشتر عمر آن حضرت در این دوران بود. بنیعباس برای تحکیم قدرت خود، سیاست مکر و فریب را در مورد شیعیان در پیش گرفتند. ادامه …