به مناسبت ۳۱ تیر؛ سالگرد رحلت آن عالم ربّانی؛

زمانی که لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی دغدغهٔ اصلی روحانیون مبارز بود، وی به امام خمینی پیام فرستاده بود: «ابوذر! کمی آرام و قدری یواش‌تر». و امام خمینی در پاسخ گفته بود که «سلمان! کمی حرکت و کمی قدم به پیش».

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر سلیمیان؛

امیر مؤمنان آن‌گاه که مجالی برایش پیش آمد، محوری‌ترین برنامه خود را بر پایه عدالت برپا کرد و اساسی‌ترین سبب کژی‌ها و انحراف در جامعه را ظلم و بی‌عدالتی دانست. علی نه‌فقط در دوران محدود حکومت، بلکه در جای‌جای زندگی خود، مسئله عدالت را به عنوان یک نیاز اساسی بشریت در کانون توجه قرار داد.

در گفت‌وگو با شاگرد ایشان بررسی شد؛

همت ایشان بر این بود که طلبه را متفکر خردورز بار آورند. همواره طلبه‌ها را تحریص می‌کردند که در اندیشه‌های شیخ فکر کنید و نترسید از اینکه شیخ اعظم است. انتقاد کنید، نظرتان را ابراز کنید؛ شاید نظر شما درست باشد.

به مناسبت ۱۶ رمضان شهادت شهید ثانی؛

در نظر شهید ثانی، هر کس که دین و شریعت اسلام را سخت، و طریق وصول به آن را مانند صعود به سوی آسمان بداند، در حقیقت، مخالف سنّت عمل کرده و شریعت را به تعطیل کشانده و حکمت و فلسفهٔ دین و ثمرهٔ آن را از بین برده است.

نگاهی به شیوه مبارزاتی امام حسن مجتبی (ع)؛

ائمه در تبلیغ مانند سبک خصم، از هر شیوه و روشی بهره نمی‌برند. آنان آنچه که حق است را بیان می‌کند، نه آنچه را که مردم مطلوب می‌پندارند و درست می‌دانند. از این‌روست که می‌فرماید: خداوند شما مردم را، به وسیله جدّ ما محمّد (ص) هدایت فرمود.

حوزه در هفته‌ای که گذشت/ مدیر گروه پزشکی مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی:

بیانات و سخنان مراجع تقلید در هفته گذشته، درگذشت رئیس سابق دیوان عالی کشور آیت الله محمدی گیلانی، اخبار مرتبط با تحولات عراق و دیگر مناطق جهان اسلام، و مسائل مستحدثه در هفته گذشته، تشکیل‌دهنده گزارش این هفته مباحثات است.

به مناسبت شانزدهیم سالگرد رحلت آیت الله صائنی؛

مرحوم آقای صائنی، نمونه‌ای از یک حکیم آزاده بود. زندگی ایشان نمونه‌ای از زندگی استادش، مرحوم علامه طباطبایی بود. مرحوم علامه طباطبایی نیز متفرد بود. درست است که در قم زندگی می‌کرد و شاگردان فراوانی داشت، ولی تنهای تنها بود.

به مناسبت ماه نیایش و دعا؛

امام خمینی در انتقاد به قائلین به کافی بودن قرآن و عدم نیاز به دعا، این‌گونه پاسخ می‌دهند که «دعا را نباید از بین این جمعیت بیرون برد. جوان‌های ما را نباید از دعا منصرف کرد. این یک مطلب غیرصحیح است به اسم اینکه قرآن باید به میدان بیاید. این‌ها وسوسه‌هایی است که از شئون شیطان است به اسم اینکه قرآن باید خواند و دیگر دعا و حدیث باید کنار برود.

بازخوانی نوین روش اجتهاد به روایت آیت‌الله‌العظمی فیاض؛

آیت‌الله‌العظمی فیاض درباره مسئله به‌ظاهر بغرنج اختلاف فقها نیز موضعی واقع‌بینانه و هم‌دلانه‌ نسبت به فقها اتخاذ کرده و می‌نویسد: «اختلافات موجود بین مجتهدان، اختلاف در احکام واقعی اسلامی نیست، بلکه اختلاف در احکام اجتهادی است که نتیجه افکار مجتهدان در یک چارچوب اسلامی است و این احکام اجتهادی، گاه با احکام واقعی تطبیق می‌کند و گاه تطبیق نمی‌کند.»