حقیقت آن است که بحث فقه و مصلحت، بحثی تطبیقی، بینامذهبی و فلسفه فقهی است. اصل ضرورت توجه به مصلحت در فقه را هیچیک از مذاهب انکار نکردهاند. همچنان که هیچیک از مذاهب اهل سنت حتی مالکیه مصلحت را بهطور مطلق نمیپذیرد. ادامه …
این کتاب دربرگیرنده روایتهایی تاریخی از خلقت آدم و تاریخ پیامبرانی همچون ادریس و نوح و هود و ابراهیم و پادشاهی داوود و سلیمان و ظهور عیسی تا ظهور زرتشت و وقایع پادشاهان ایران و تاریخ اسلام است. ادامه …
ما باید تقسیم کار کنیم تا اصول اقتصاد مقاومتی ماندگار شود و منبع حرکت علمی و عملی باشد و به یک نسخه دائمی تبدیل شود. ابتدا باید به مراکز علمی مخصوصاً مراکز علمی اقتصادی بگوییم که روی ادبیات اقتصاد مقاومتی کار کنند. باید سفارش کنیم که در این محور، مقالاتی در حد علمی پژوهشی و آی.اس.آی نوشته شود. ادامه …
امام خمینی مردم را باور داشت. اگر یک جریان سیاسی، مردم را باور نداشته باشد به طوری که اگر مردم از او تعریف کردند مردم را قبول دارد و اگر او را تخطئه کردند، میگوید مردم نمیفهمند، میتوانیم بگوییم این جریان یک جریان تندروست؛ چون امام خمینی مردم را باور داشت. ادامه …
تصویر زیر به سال ۱۳۴۲ در شهر تهران گرفته شده است و مربوط است به جشن و شادمانی طلاب و فضلای حوزه به مناسبت آزادی امام خمینی از بازداشت در تهران. ادامه …
در سکولاریسم استحالهگرا تلاش میشود تا الحاد و دیانت در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد؛ در سکولاریسم استحالهگرا از یک سو ادعا بر این است که اساساً به هیچ وجه در تلاش برای نفی دین و نفی مقامات دینی نیست و از طرف دیگر هیچ حوزه مستقلی برای دین باقی نگذاشته و در عمل به نوعی خاص با اندیشههای الحادی همنوایی دارد. ادامه …
در پی تحولات اخیر عراق به نظر میرسد که مرحله سوم از استنباط حکم جهاد عملی شده است. امام جمعهٔ کربلا شیخ عبدالمهدی کربلایی که سخنگوی غیر رسمی آیتالله سیستانی به شمار میرود در خطبههای نماز جمعه از وجوب دفاع از وطن و رفع نقص ارتش عراق یاد کرده بود. ادامه …
صدور فتوای آیت الله سیستانی مبنی بر وجوب دفاع در برابر داعش و واکنشهای حوزه علمیه به این فتوا، ماه مبارک رمضان و حال و هوای تبلیغی در حوزه علمیه، بیانات مراجع تقلید در هفته گذشته و اخبار مرتبط با تدبیر، گزارش این هفته مباحثات را تشکیل می دهد. ادامه …
نویسنده با ترسیم دو دوره از حیات مولانا میکوشد تا معنای زندگی را در هر یک از ادوار زندگانی وی به تصویر بکشد. وی بر این باور است که مولانا در دوره اول، معنابخشی به زندگانی را در قالب پاداشهای نیکعملی و خوبکرداری میدانسته است. اما پس از آشنایی با شمس که دورهٔ دوم از حیات معنوی او را شکل میدهد، تلقی شگفتآوری از آدمی و گستره و عمق وجودی داشته است. ادامه …
طلاب در نتیجهٔ درگیر شدن با حوزههای متنوعی از سیاست و اقتصاد گرفته تا ورزش و هنر… با مسائل و نیازهای جدیدی روبهرو میشوند و تخصص به تدریج به یک مطالبه بدل میشود و نیاز به تخصص در این حوزهها را بیش از هر زمان دیگری احساس میکند؛ چنانچه مرجعیت نیز از این مطالبهٔ تخصصی مصون نمانده و امروز صحبت از «تبعیض در تقلید» میشود. ادامه …