تنش میان کربلا و نجف به دلیل افزایش اختلاف میان انقلابیون ایران و متنفذین نجف، متوجه درون خود نجف شد و حضور امام خمینی در نجف و افزایش فعالیت‌های سیاسی ایرانیان در این شهر از یک سو و افزایش فشار بعثی‌ها بر شیرازی‌ها از سوی دیگر سبب شد که این تنش به حاشیه رانده شود.

حضرت آیت الله وحید خراسانی:

آنچه غرض خدا از آفرینش عالم بود، آنچه غایت و نتیجهٔ بعثت تمام انبیا از آدم تا خاتم بود، معرفت مبدأ و معاد در اصول، و نبوات که برزخ بینهما است، و معرفت عبادت، معاملات، عقود، ایقاعات، احکام از طهارت تا به دیات، در فروع و هم آن اصول و هم آن فروع ترسیم شد، تقویم شد، تحدید شد، شد مذهب جعفری

در حاشیه اقدام تامل برانگیز

سطوح مختلف حوزه از مراجع عظام تقلید گرفته تا اساتید و فضلا و طلاب درباره همه مسائل سیاسی دارای نظر و عقیده هستند و در این زمینه باید حضور فعالی نیز داشته باشند، اما هیچ گاه نباید نام و اعتبار حوزه‌های علمیه برای اشخاص یا جریان‌های سیاسی هزینه شود.

در دیدار با طلاب و فضای کرمان مطرح شد؛

آقایان اهل علم و روحانیت محترم! وقتی منبر می‌روید و سخنرانی می‌کنید، این حرف‌هایی که می‌زنید برای خودتان هم باشد. یعنی من هر چه می‌گویم باید خودم هم همان‌طور باشم. اگر قرار باشد من بگویم و عمل نکنم، هیچ اثری ندارد.

مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی‌مقدم؛

باید همان فرهنگی ایجاد شود که مؤمنان موسی نسبت به ثروت و مال ارائه کردند. اگر این فرهنگ ایجاد شد مظهرش برّ و تقوا، رحم و مروت و جوان‌مردی و عدل و انصاف و ایثار و بذل و خیر می‌شود. اگر چنین فرهنگی در جامعه غالب شود، بزرگ‌ترین خیرات و برکات را برای اقتصاد به ارمغان می‌آورد.

علامه حلی کوشیده بود تا با استدلال‌ورزی و خردگرایی، منظومهٔ فکر شیعه را انضباط بخشد. او در مواجهه با دو جریان اعتزالی و اشعری، شیوه‌ای خردپذیر را در معرفی مکتب تشیع برگزید. عقل‌گرایی او نه در دام اعتزال می‌افتاد و نه تن به اندیشه‌های اشعری می‌داد.

به مناسبت روز بزرگداشت علامه مجلسی؛

علامه مجلسی کوشیده است تا به قدر توان، در اصلاح امور مسلمین گام بردارد. او حتی استفاده از حاکمان جائر اگر که منفعتی به احوال مسلمین داشته‌اند را جایز می‌دانسته است. با این رویکرد است که می‌توان علامه مجلسی را یکی از استوانه‌های فقهی و اصلاحی شیعه نامید.

سید علی اکبر برقعی بر این باور بود که جز خدای دانا و بی‌همتا هیچ‌کس را در طرح دین مدخلیتی نیست و پیمبران نیز فرستادگان خداوندند و سفیران حق‌اند و مأمورند دین خدا را به مردم ابلاغ و احکام و قوانین الهیه را به مردم برسانند و در دین‌گذاری به هیچ وجه با خدا شرکت ندارند

بررسی فقه و عرفان در آراء شیخ بهایی؛

شیخ بهایی عالمی است که در علوم بسیاری متبحر بود. او علم فقه را به نیکی خوانده بود و گرایشی هم در منش عارفان داشت. وی رویکردی را در فقه برگزیده بود و با همین شیوه بود که در منش صوفیان نیز نظر می‌کرد.

گذری بر موضوع حجاب و چالش‌های پیرامون آن

بیان دیدگاه کاملاً متفاوت از آنچه که فقها به آن اعتقاد دارند امری مرسوم و حتی پسندیده در حوزه‌های علمیه بوده و مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد. اما شرط آن، بیان بی‌غرض و عاری از لجاجت‌های سطحی و در فضایی کاملاً علمی است که متأسفانه نظریات این جماعت نواندیش هیچ یک از این شروط را ندارد.