مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
نقدی بر مطلب «خطای ترکیب» دکتر رنانی؛

وقتی یک ناویژه‌دان وارد یک ساحتی می‌شود و نقد می‌کند، اولاً دست روی نقاطی می‌گذارد که نقاط کانونی نیستند. ثانیاً گزارش‌های ناصحیح می‌دهد. ثالثاً به لوازم داوری خودش آگاه نیست که این داوری و این سخن چه لوازمی دارد. رابعاً اگر اشکالی هم هست نمی‌تواند فنی و دقیق بیان بکند. خامساً حتی اصطلاحات را جابه‌جا به کار می‌برد، خلط اصطلاحات می‌کند. ادامه 

به مناسبت ۱۲ ذی‌قعده، وفات قطب الدین رازی

سلوک قطب الدین راه میانه‌روانه‌ای بوده و اگر قائل به هر کدام از مذاهب بوده نیز تعصبی بر آن نمی‌ورزیده و در آثار خود از جانب هیچ‌کدام دفاعی نکرده است. قطب الدین دل به جانب فلسفه و آراء عقلی داشته و از وارد شدن به نزاع‌هایی اینچنین پرهیز می‌کرده است. ادامه 

هم‌زمان با میلاد خجسته ثامن الحجج (ع) رخ داد؛

گزارشی از مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه سراسر کشور، بیانات علما و مراجع تقلید به مناسبت آغاز سال تحصیلی، راه‌اندازی سامانه دروس سطح عالی حوزه علمیه و نگاهی به آمار رو به رشد تعداد طلاب سراسر کشور، گزارش مباحثات به مناسبت آغاز سال تحصیلی را تشکیل می‌دهد. ادامه 

واکاوی اجمالی تبعات فکری کتاب «مکتب در فرایند تکامل»

ایرادهای این کتاب سبب شده که هدف اصلی نویسنده که دفاع از عقاید شیعی بوده، تا حدودی تأمین نشده و کتاب دچار بدفهمی و حاشیه‌سازی شود. شاید اگر دقت مؤلف و برخی ذوق‌زدگی‌های ناشی از بدفهمی این اثر نبود، این کتاب از سوی برخی خوانندگانش به عنوان ردّیه بر عقاید شیعی همچون عصمت و مهدویت تلقی نمی‌شد. ادامه 

نگاهی به دو مقاله از آیت‌الله قدوسی؛

آیت‌الله قدوسی سپس خطاب به جوانان مسلمان می‌گوید: «ما تنها تقاضایمان از جوانان روشنفکر مسلمان این است که دربارهٔ امور مذهبی زود قضاوت ننموده و در تمام مباحث مذهبی با دانشمندانی که قادر بر پاسخ ایراد و اشکالات وارده هستند، قبل از قضاوت تماس بگیرند». ادامه 

به مناسبت ۱۳ شهریور، روز بزرگداشت ابوریحان؛

شاید بی‌راه نباشد که ابوریحان را بزرگ‌ترین دانشمند ایرانی تمامی اعصار نامیده‌اند؛ دانشمندی که سال‌ها از درگذشتش می‌گذرد و معاصرینش هر کدام از جنبه‌ای از شخصیت او پرده برمی‌دارند و هنوز هم نکته‌های مغفول‌مانده در مورد او وجود دارد. ادامه 

به مناسبت ۸ ذی‌قعده، سالروز درگذشت حافظ شیرازی؛

امام خمینی، در مواجهه با حافظ شیرازی، از جنبهٔ عرفانی وی مدد می‌گرفت. مرحوم امام، حافظ را “عارف شیرازی” می‌نامید. انس امام با اشعار حافظ به گونه‌ای بود که در جای‌جای آثار خود و به کرّات از اشعار این شاعر عارف مدد می‌گرفت و برای گره‌گشایی از کلام خود به کار می‌بست. ادامه 

مواجههٔ آیت الله صافی گلپایگانی با آراء شهاب الدین سهروردی؛

آیت الله صافی بر این باورند که اسلام حقیقی به دست فقها زنده مانده است، نه فیلسوفان و قائلان به عرفان. ایشان معتقدند در بین تمام دانشمندانی که در رشته‌های مختلف علوم عقلی و اسلامی تبحر و شهرت یافتند فقط این صنف بودند که اسلام را حفظ کردند و نقش اصلی تبلیغ دین به آیندگان را ایفا نمودند. ادامه 

بررسی دیدگاه علامه حلی در مسئلهٔ سیاست؛

مرحوم علامه حلی با پیوند میان سیاست و امر به معروف و نهی از منکر نشان داد که آموزه‌های دینی اگرچه مستقلاً می‌تواند انسان را به سمت معنویت و دین‌داری سوق دهد اما در وجههٔ دیگری، می‌تواند امورات دنیوی و سیاسی را نیز بسامان و از آن گره‌گشایی کند. ادامه 

به بهانه جنگ‌ها و نزاع‌های اخیر در جهان اسلام؛

تعصب مذهبی ریشه در کینه‌های تاریخی دارد. این کینه‌ها هیچ‌گونه برکتی برای دینداری به ارمغان نمی‌آورد. امت اسلامی امروز بیش از هر زمان نیازمند رأفت و مهربانی میان خود است. احترام بر هر مکتب و عقیده به معنای احترام بر عقیده و مذهب خود است. ادامه