ویژه‌نامه بررسی وضعیت علمی حوزه / ۲

در مسائل مدیریتی و اجرایی حوزه هم باید از کانالیزه کردن و گذاشتن فیلترهای بیش از اندازه و حذف سلیقه‌های مختلف پرهیز کرد. نباید افراد خوش‌فکر حوزه را به صرف اینکه در یک مسئله جزئیه شخصیه خارجیه با ما اختلاف نظر دارند، بایکوت کنیم. این افراد می‌توانند برنامه‌ها و افکار مفیدشان را در اختیار نظام اسلامی، حوزه انقلابی و جهان فعلی بگذارند. ⬿

در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر الویری بیان شد؛

اتقان علمی و احاطه بر همه جوانب بحث و همچنین خوش‌تقریری و خوش‌بیانی و بیان روان که حکایت از این سلطه علمی می‌کند،‌ به نظر من باید به عنوان دو ویژگی اصلی درس آیت الله سید حسین مصطفوی در نظر گرفته شود. ⬿

سخنی با بزرگان حوزه؛

آیا رسالت حوزه و مدارس علمیه محدود به بررسی روایات حلیت و حرمت موسیقی است؟ آیا لازم نیست از میزان استفاده مردم از موسیقی مطلع باشند و درباره آن مطالعه و تحقیق نمایند؟ حتی فراتر از آن، برخی از مراکز علمی و پژوهشی که امتیاز خود را فاصله گرفتن از فضای سنتی حوزه می‌دانند، دقیقا با این معضل مواجه هستند! ⬿

کتابی که به توصیه آیت‌الله بروجردی ترجمه شد

آیت الله العظمی صافی کتاب را می‌خواند و در ۱۹ مورد، نظر جرداق را صائب نمی‌بیند. آیت الله صافی اما تاکید می‌کند که این نظرات، مطابق با آیین مسیحت است و از این حیث خرده‌ای بر این نویسنده مسیحی وارد نیست. آیت الله العظمی بروجردی در جلسه‌ای به توصیف این کتاب می‌پردازد و ابراز تمایل می‌کند که این اثر به فارسی هم ترجمه شود. ⬿

نگاهی به تقریر درس حدیث؛

محوریت بحث در این تقریرات چنانکه از عنوان نیز برمی‌آید، بحث پردامنه اختلاف الحدیث، و همچنین تحلیل و بررسی علل و اسباب پیدایش آن است. مساله‌ای که به اذعان ایشان با چنین عنوان و منهجی تاکنون در کتب اصولی مطرح نشده است. از نگاه ایشان، با شناخت اسباب و منشأهای پیدایش اختلاف میان احادیث است که بررسی و حل اختلاف میان احادیث معنی پیدا می‌کند و ازین روست که در این بحث، از مباحث تعادل و تراجیح چشم می‌پوشد و حتی به بحث اخبار علاجیه نیز چندان توجهی نمی‌کند. ⬿

به مناسبت ۲۲ محرم؛ وفات شیخ طوسی

شیخ طوسی بر روابط متقابل میان حکومت و مردم تاکید دارد و جایگاه مردم را بیان می‌کند. وی می‌گوید: به یقین همه افراد و شهروندان که در حکومت امام به سر می‌برند موظف‌اند وی را تعظیم و تکریم کنند و در مقابل، امام و رهبر نیز متعبد و مکلف است مردم را گرامی داشته و بر حسب منزلت آنان در تکریم‌شان بکوشد. ⬿

ویژه‌نامه ایام سوگواری سید الشهداء / ۱۱

اگرچه تفرقه‌افکنان تنها هنگامی به سراغ سند روایات می‌روند که یا این روایات با حرف ایشان ناسازگار باشد و بخواهند آن‌ها را رد کنند؛ و یا اینکه روایتی در ظاهر مطابق رأی و نظر آن‌ها بوده و از جهت سند هم صحیح باشد؛ ولی هنگامی که روایت مورد استدلال ایشان ضعیف السند باشد، نه‌تنها به سراغ بررسی سند نمی‌روند، بلکه آن را وحی مُنزل جلوه می‌دهند. ⬿

فقه در حوزه نجف؛

این سطور به مروری سریع بر آثار چهره‌های سرآمد عرصهٔ فقه اکتفا می‌کند. البته به خاطر ضیق مجال، از ذکر نام ده‌ها تن از فقهای بزرگ و تلاش‌هایشان در دو قرن اخیر و خصوصاً در دوران معاصر که دوران اوج شکوفایی نگارش‌های فقهی بوده، چشم پوشیدیم و به مروری تاریخی بر برخی چهره‌های بزرگ تاریخ فقه و نکاتی که در این میان وجود دارد اکتفا کردیم. ⬿

ویژه‌نامه بررسی وضعیت علمی حوزه / ۱

متأسفانه گرایش به مدرک‌گرایی هم در حوزه، زیاد شده است. یعنی یک عده دنبال این‌اند که یک مدرک سطح سه یا چهار بگیرند و با آن، تدریس کنند. این بهترین کار است که یک نفر هجرت کند و اسلام را درست برای مردم بیان کند. بالاترین هدف روحانیت و حوزه‌های علمیه این است که همین حرکت را انجام دهد. اما این حرکت باید با روال درست انجام شود. ⬿