پس از انتشار مقاله «فقه عزا؛ تنقیح مبانی فقهای نجف در امر عزاداری» که چندی پیش در ضمن ویژهنامه سوگواری حضرت سید الشهداء (علیه السلام) در سایت مباحثات منتشر شد، نظرات موافق و مخالف مختلفی در این باره بیان شده که یکی از آنها به قلم مهدی مسائلی نگاشته شده و خواندن آن خالی از لطف نیست. این یادداشت را در ادامه میخوانید. ادامه …
در کنار شناسایی و بررسی دقیق تحریفات فراوان وارد شده در حول موضوع قیام عاشورا باید با افتخار بگوییم گستردهترین و مستندترین روایتهای تاریخی پس از سیره حضرت رسول اکرم (ص) درباره شخصیت و قیام امام حسین (ع) است. ادامه …
نباید فراموش کرد که نجف فضایی سنتی داشته است و اساساً جز در یک دوره کوتاه در دوره آخوند خراسانی چندان روی خوشی به تجددگرایان نشان نداده است. حتی در دوره آخوند خراسانی نیز سید کاظم یزدی باز هم صاحب نفوذ بود و عدم همراهی وی با مواضع سیاسی آخوند در قبال ایران و مشروطهخواهان، خود یک خرق اجماع محسوب میشد. ادامه …
آیت الله بهجت با نگرش عرفانی خود، عزاداری برای سیدالشهدا (ع) را از مستحبات مؤکّد میدانست و بر این باور بود که حُرمت عزاداری به هیچ نحوی نباید آسیب ببیند. ادامه …
چندی پیش یکی از مداحان در جواب یکی از مراجع تقلید که برای برگزاری سوگواری توصیههایی کرده بودند، جواب داده بود که شما (یعنی مراجع تقلید) در دستگاه امام حسین دخالت نکنید! این خیلی تلخ است. این یعنی آقای مداح تصور میکند کاری که او انجام میدهد، یک کنش غیر دینی است و به علمای دین بیارتباط است. ادامه …
سفینهٔ نجات امام حسین علیهالسلام منحصر به پیروان یک اندیشه و مذهب خاص نیست، همچنان که اصحاب امام حسین علیهالسلام در روز عاشورا از یک مذهب و اندیشه خاص نبودند، حقیقت اینکه در روز عاشورا در کنار شیعیان خاص آن حضرت، وهب مسیحی را میبینیم و زهیر عثمانیمذهب را. ادامه …
یک فرض این است که عربستان در معادلات منطقهای به دنبال انتقامگیری از پیشروی شیعیان در یمن است. فرض دیگر اینکه، اهرمی برای شکستن مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر معارضان حکومت سوریه و داعش است. در واقع ما عربستان و آمریکا را حامی داعش میدانیم و ائتلاف علیه داعش لطیفهای بیش نیست. ادامه …
این شعائر به هر صورت و هر مظهر و جلوهای اقامه شود، مقدّس است و برگزارکنندگان آن مورد ستایش و تحسین خواهند بود. با این شعائر میتوان دعوت اسلام را بیش از پیش جهانی کرد و دنیا را مجذوب حقائق این دین حنیف نمود. به طور یقین حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا در بعضی از این مراسم شرکت فرموده و با عزاداران حسین همکاری کردهاند. ادامه …
با وجود استفتاهایی که در نجف صادر شده بود و در فضای ملتهب آن دوران، سید محسن امین که مخالفین خود را گروهی میدانست که صرفاً باعث تهییج عوام و قشریون شدهاند، با انتشار کتاب معروف خود با نام «التنزیه لأعمال التشبیه» در سال ۱۳۴۷ هـ ق، آتش بحث را شعلهور کرد و دامنه جدال را به میان عوام شیعیان که داغدار ماجرای تخریب بقیع در همان سالها بودند، کشاند. ادامه …
ما باید جانمان را فدا کنیم تا حکومت اسلامی پابرجا بماند. مگر نه این است که روح الله که حضرتعالی برای اولین بار امامش نامیدید، میفرمایند: هر حکومتی بدون «عدل اسلامی» طاغوت است؛ ما هم اگر «عدالت اسلامی» را رعایت نکنیم طاغوت هستیم. جهان تشته عدالت است و عدالت تنها با «قانونگرایی» تحقق مییابد. ادامه …