مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

مردمی که با شنیدن خواب و کرامت، داخل دین می‌شوند، با شنیدن خواب و کرامتی دیگر از آن خارج می‌شوند؛ زیرا هدایت این افراد نه بر پایه عقل و شعور و معرفت بوده است و نه بر پایه کشف و شهود شخصی، بلکه بر اساس شنیده‌هایی بوده که هم در اصل آن شک وجود دارد، و هم در تفسیر محتوای آن خطای فراوانی رخ می‌دهد. حال اگر مذاق مردم با خواب و کرامت بسته شود، مجال برای فریب‌کاران و شیادانی فراهم شده که می‌خواهند مردم را از صراط مستقیم هدایت الهی دور سازند. ادامه 

گزارش تفصیلی از نشست تخصصی «حوزه و هنر؛ فرصت‌ها و تهدیدها»؛

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی ژرفا: من به عنوان یک روحانی با شما سخن می‌گویم و مطمئن باشید که من هم درد دین دارم و نمی‌خواهم به ساحت دین، جسارتی بکنم. ولی انصاف بدهید که حتی دین‌دار بی‌هنر، دارای یک نقطه ضعف مهم است. به همین دلیل، دین بی‌هنر و دین بیگانه و دور و ناآشتی با هنر،‌ راه به جایی نمی‌برد. ادامه 

۱۵ بیماری کلیسای واتیکان از نظر پاپ؛

پاپ فرانسیس، توهم جاودانگی و خودشیفتگی را یکی از بیماری‌های رهبران کلیسا خواند و به آنها توصیه کرد برای درمان آن سری به گورستان‌ها بزنند. او همچنین تحجر معنوی، از دست دادن احساسات مسیحایی را یکی دیگر از این بیماری‌ها می‌داند. این سخنان پاپ را می‌توان جسورانه‌ترین حرکت او در ۲۲ ماه اخیر دانست؛ چرا که مستقیما ساختار واتیکان را مورد انتقاد قرار داده است. ادامه 

پرونده پژوهش در حوزه/ ۶

حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم شمس: مهمترین معضلی که داریم این است که علی‌رغم همه کارهایی که شده، یک مقدار توحیدمان ضعیف شده است و هدفمان را گم کرده‌ایم. آقای شوشتری، ‌صاحب «قاموس الرجال»، بدون امکانات و یک‌تنه این کار بزرگ را انجام داده است، ولی ما این مؤسسات را درست کرده‌ایم و به تعبیر آقای رحیم‌پور ازغدی ساختمان درست کرده‌ایم، بعد طبقه چهارم سرویس می‌دهد به طبقه دوم و طبقه دوم سرویس می‌دهد به طبقه ششم و همین طور طبقه طبقه دور هم می‌گردند. ادامه 

‌  ‌

فقه سیاسی، به عنوان منبع تئوریک نظام و تمدن اسلامی، ضرورت جدی بررسی، تجزیه و تحلیل و حتی مهندسی و بازتولید دارد. در وهله اول، برای تبیین بهتر جایگاه فقه سیاسی در جغرافیای علوم اسلامی، باید آن را با فقه مقایسه کرد تا نقاط تمایز و تطابق آن دو نسبت به هم معلوم شود. برای بررسی مفهوم فقه سیاسی، لازم است مفاهیم فقه، سیاست و دیدگاه‌های مختلف درباره فقه سیاسی تبیین شود.
ادامه 

پرونده پژوهش در حوزه/ ۵

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری: تنها کسی می‌تواند ادعای پیشرفت کند که بر بنایی که گذشتگان چیده‌اند، چیزی افزوده باشد. یا کسی درباره ارث زوجه مقاله نوشته است، ولی اصلا به رساله‌های علمای قدیم توجه نکرده است. خیلی وقت‌ها مدتی از عمر در راهی تلف می‌شود که قبلا جوابش داده شده است. پس مهمترین ضعف به نظر من، صفرپژوهی است. کار تحقیقی نباید از ابتدا شروع شود، بلکه باید ناظر به سخن علمای پیشین هم باشد. ادامه 

حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

دیدار سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای عراق با مراجع عظام تقلید و علما، برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، افتتاح مجتمع فرهنگی و مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، ارتحال آیت الله انصاری شیرازی، دیدار حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با مراجع و علما، و انتشار کتاب‌ها و نشریات مختلف حوزوی، بخشی از مهمترین اخبار و رویدادهای حوزه‌های علمیه در هفته گذشته است که در ادامه گزارش کامل آن را خواهید خواند. ادامه 

به بهانه تاسیس کرسی حافظ در دانشگاه فرانکفورت؛

دکتر سعید عدالت‌نژاد، دانش‌آموخته حوزه علمیه و استاد دانشگاه، معتقد است پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دلیل عدم حمایت دولت از کرسی‌های شیعه‌شناسی در مراکز علمی مختلف جهان از جمله امریکا، آلمان، اتریش و انگلستان، تقریبا همه این کرسی‌ها رو به زوال رفتند و با حمایت‌های مالی قوی می‌توان دوباره این فرصت‌ها را زنده کرد. ادامه 

به مناسبت هفته وحدت/ ۱۰

احمد امین گفت: ولی این کوتاهی خود شیعه است که حقایق مذهب‌شان را در کتاب‌ها و روزنامه‌ها منتشر نمی‌کنند تا فرد عالم از آنها آگاه شود. علامه کاشف‌الغطاء در پاسخ گفت: … کتاب‌های شیعه چاپ شده و بیش از کتب مذاهب دیگر هم منتشر گشته است و اتفاقا برخی از این کتب در مصر و یا سوریه منتشر شده و برخی دیگر در هند، ایران، عراق و جاهای دیگر به چاپ رسیده است. بعلاوه مورخ باید مطالب را از منابع آن به دست بیاورد. ادامه 

به مناسبت هفته وحدت/ ۹

آیت الله میر سید محمد یثربی: طبیعی است که اگر کسی در رشته‌ای تخصص نداشته باشد، اگر بخواهد ورود کند، باعث بی‌اعتباری آن مبانی می‌شود. آن مبانی زمانی ارزش پیدا می‌کند که طرفداران آن مبنا خودشان صاحب خرد و دانش باشند. ممکن است عده‌ای از یک فتوا دفاع کنند، اما معنایش این نیست که اگر دیگرانی مقلد یک آقای دیگری هستند، اینها با هم مواجهه پیدا کنند و به منازعه کشیده شود. این، امر مذمومی است و مسلما ناپسند است.
ادامه