مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
به مناسبت هفته وحدت/ ۲

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی: برخی تا جایی که توانستند علیه وحدت و تقریب سخن گفتند و پرچم‌داران آن را ملامت کردند و سرزنش کردند و گاهی حامیان تقریب را به بی‌دینی متهم می‌کنند. این افراد علیرغم تدین بسیار بالا، با پیشگامان شیعه مخالف هستند. در اهل سنت نیز چنین است. شیخ محمود شلتوت در یکی از مقالات خود می‌گوید: من مسئله تقریب مذاهب را در مصر تبلیغ کردم، اما امان از دست عالمان به ظاهر متدین و متعصبی که من را تحت فشار گذاشتند که چرا چنین کاری کردی؟ ادامه 

رایانه امروز همچنان همان کامپیوتر دیروز است و رایانه‌های قدرتمند و پیشرفته‌ امروز با امکانات بسیار قوی‌تر در زمینه موسیقی، فیلم، بازی و مهم‌تر از همه اتصال دائم به اینترنت و امکانات پیشرفته ارتباطی، به نسبت کامپیوتر‌های کم‌امکانات‌تر گذشته، نه‌تنها کم‌خطرتر نیستند، که ظرفیت آسیب‌زنندگی آن‌ها و جنبه تهدیدآمیز بالقوه‌شان به مراتب شدیدتر و جدی‌تر است. پس چه اتفاقی افتاده که به این اندازه،‌ شاهد تغییر رویکرد طلاب، اساتید و بزرگان حوزه در این زمینه هستیم؟ ادامه 

یادداشت وارده؛

بنابر برخی روایات آخرالزمان، زمانی خواهد رسید که در بسیاری از جوامع اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر ترک خواهد شد و پس از آن، زمانی خواهد رسید بدتر از زمان قبل که امر کردن و تشویق به ارتکاب منکرات و بدی‌ها و گناهان، و نهی کردن از امور معروف و خوبی‌ها، و مذمت در انجام واجبات رواج پیدا خواهد کرد و پس از آن، زمان بدتری خواهد رسید که منکر تبدیل به معروف شده و معصیت و گناه، نیکو و ارزشمند و زیبا و پسندیده شمرده می‌شود، و معروف، تبدیل به منکر شده مورد مذمت قرار خواهد گرفت. ادامه 

۹ دی از نگاه مراجع عظام تقلید؛

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به دشمنان نظام اسلامی گفت: خودتان را برای براندازی این نظام خسته نکنید. به جای مصرف پول‌های هنگفت برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، آنها را به کارتن‌خواب‌های امریکا و لندن بدهید تا سرپناهی برای خود درست کنند. مشاهده می‌کنید که با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، هنوز پایه‌های نظام، مستحکم و بدون تزلزل است. ادامه 

گزارشی از نشریه آنلاین هافینگتون پست؛

شبکه جهانی آزادی، سازمان برگزارکننده این نشست، امیدوار بود توجه‌ها را به شرایط دشوار و منزجرکننده‌ای که بر زندگی حدود ۳۶ میلیون نفر حکمفرماست جلب کند، اما این نشست دستاوردهایی بیش از آنچه انتظار می‌رفت داشت و به معنای واقعی کلمه، تاریخ‌ساز شد. برای نخستین بار از زمان شکل‌گیری کلیسای کاتولیک، پاپ و یک آیت‌الله -نماینده مذهب شیعی- رودررو دیدار کردند. ادامه 

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کریم خان‌محمدی؛

در زمان‌های گذشته امثال آیت‌الله مجتهدی تهرانی، امام جماعت مسجد می‌شد و مخاطب را جذب می‌کرد. امروزه نخبه‌های ما در مساجد حضور ندارند. مساجد باید مشاوران توانمند داشته باشند. وقتی جوانان عضو این مسجد شدند، دیگر نمی‌توانند بدحجاب باشند؛ زیرا همدیگر را می‌شناسند. ما به انقلاب فرهنگی نیاز داریم و آن انقلاب، این است که باید بودجه بسیاری از نهادها را به مساجد منتقل کنیم و نخبه‌های طلاب را به مساجد بازگردانیم. ادامه 

حوزه و روحانیت در هفته‌ای که گذشت؛

دیدار مدیران مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی، اعضای ستاد مرکزی فعالیت‌های مهدوی و همچنین روسای سازمان‌های بهزیستی و تامین اجتماعی کشور با برخی از مراجع، انتصاب حجت‌الاسلام منصور میراحمدی به عنوان رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اعلام برنامه امتحانات کتبی سطح عالی نیمسال اول حوزه‌های علمیه، تشییع و خاکسپاری آیت‌الله غیوری و همچنین ترخیص آیت‌الله حسینی بوشهری از بیمارستان، بخشی از اخبار حوزه‌های علمیه در هفته‌های گذشته است که گزارش کامل آن را در ادامه خواهید خواند. ادامه 

پرونده پژوهش در حوزه/ ۴

طلبه‌ای که ۱۲-۱۰ سال در حوزه درس خوانده، باید پایان‌نامه سطح سه را بنویسد، اما حتی نمی‌داند باید از کجا شروع کند و چه کاری باید انجام دهد. همین مساله باعث شده است عده بسیاری از طلبه‌ها از خیر نوشتن پایان‌نامه بگذرند؛ پایان‌نامه‌هایی که می‌تواند سرمایه علمی مغتنمی بر تولیدات حوزه علمیه باشد. ادامه 

علامه سید محمدحسین طباطبایی در دوران جوانی

علامه سید محمدحسین طباطبایی در دوران جوانی ادامه 

درس‌های گروگانگیری استرالیا برای ما طلبه­‌ها؛

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری: بنده به دلیل حشر و نشر چند ساله‌­ای که با این مقتول داشتم، این روزها بارها محفوظات ذهنم را مرور کرده‌­ام تا بتوانم به این پرسش پاسخ دهم که به راستی کدام ویژگی این مقتول، نقطه آغاز یا تداوم انحراف او به شمار می‌­رود. او بی‌‌تردید تعادل روانی نداشت و در سال‌های ۶۱ تا ۶۵، در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بود و رفتارهای متناقض بسیار داشت؛ گاه خوب درس می­‌خواند و گاه نسبت به درس بی­‌تفاوت بود، گاه در کارها منطم و گاه به شدت بی­‌نظم بود. ادامه