نگاهی به نقش فقه شیعی در تشکیل حکومت اسلامی؛

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جمال‌الدین باستانی: تأثیری که نهضت مشروطه بر اندیشه‌های بنیادین مرحوم امام داشته، قابل توجه است؛ نهضتی که در آن نظام فکری مشروطه و نظام فکری مشروعه در مقابل هم قرار می‌گیرند، و در نهایت این استعمار و استبداد است که از این تقابل استفاده می‌کند، و هر دو را کنار می‌زند؛ استبداد قدرت می‌گیرد و راه نفوذی می‌شود برای استعمار.

به اعتقاد من این درس بزرگی برای امام بود تا بداند اسلام و کشور نیازمند یک تئوری فقهی است که این دو را در کنار هم بنشاند، و الا همان آش است و همان کاسه.

‌‌پس از راه‌اندازی کرسی‌های فقه اباضی و مالکی؛

دکتر علی اسودی، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب، با معرفی دکتر مرتضی المحطوری از علمای برجسته زیدیه و مدیر موسسه بدر یمن به عنوان صاحب کرسی فقه زیدی در دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: در آینده نزدیک به راه‌اندازی مجله مشترک دست خواهیم زد و پس از آن برای تبادل دانشجو تلاش خواهیم کرد. برنامه بلندمدت ما هم آغاز رشته فقه زیدی و پذیرش دانشجو در این رشته است.

اما جناب آقای جنتی رسیدن «گزارش‌های نادرست به مراجع» را علت اصلی این انتقادها عنوان کرده‌اند که بررسی یک واقعیت نشان می‌دهد این دلیل بیان شده، در حد یک بهانه غیرقابل قبول است! یکی از مهمترین امتیازات هر دولت، ارتباط مستقیم، صمیمی و تاثیرگذار با مراجع عظام تقلید و حوزویان است. … انتظار این بود که شخص رئیس جمهور که برآمده از حوزه است، نسبت به ارتباط نزدیک با بزرگان حوزه عنایت ویژه‌ای داشته باشد که متاسفانه تا یک سال و اندی از آغاز به کار دولت جدید، مشاور امور روحانیون دولت نامشخص بود.

نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی از سری برنامه‌های سی و دومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در چهار بخش کتاب، پایان‌نامه، مقاله‌نویسی و طرح پژوهشی برگزار می‌شود. همچنین ۱۵ فروردین ۹۴ آخرین مهلت ارسال آثار ذکر شده است و همچنین زمان اعلام مقالات برگزیده و برگزاری همایش نیز خرداد ۹۴ عنوان شده است.

«بررسی کاربرد مسائل علم اصول،»، «اصول فقه و روش‌های نوین فهم متن با تاکید بر مکاتب زبان شناسی و معنا شناسی»، «نقد و بررسی نظریه خطابات قانونیه»، «حکمت و علت در استنباط حکم یا تبعیت حکم از مصالح و مفاسد»، «تبارشناسی قواعد علم اصول»، «نقد و بررسی نظریه حق الطاعه»، «نقش موضوع در استنباط حکم» و «قلمرو کاربرد قواعد اصولی» از جمله موضوعات نشست‌های علمی آینده است که تا ۲۱ اسفند در قم و تهران برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام جعفر شجونی:

ما می‌دانستیم که رژیم قابل اصلاح نیست، چون چند بار انقلاب شد در مملکت، و اینها تغییر روش ندادند. به همین دلیل بود که امام دست آخر گفت باید از بین بروند؛ ما همان راه و روش امام را تعقیب کردیم. اوایل در نهضت ما با شهید نواب صفوی بودیم و قصد ما اصلاح رژیم بود؛ ولی بعدها دیدیم نه، اینها قابل اصلاح نیستند؛ بنابراین در فکر تغییر رژیم افتادیم.

امام در کتاب «ولایت فقیه»، سابقه این بحث را به گذشتگانی از فقها نسبت داد و آن را بحثی جدید التأسیس ندانست. آیت الله خمینی، از ملا احمد نراقی به عنوان یکی از پشتوانه‌های فکری خود نام برد و گفت: «از متأخرین، مرحوم نراقی همه شئون رسول الله را برای فقها ثابت می‌دانند». امام خمینی از دیگر فقهایی نیز نام برد و مرحوم نائینی و کاشف الغطاء را از جمله قائلین به ولایت فقیه دانست، اما در این میان، ملا احمد نراقی بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفت.

به بهانه درگذشت محمدباقر بهبودی؛

محمدباقر بهبودی که روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ در سن ۸۶ سالگی درگذشت، در محضر استادانی چون آیت الله خویی و میرزا هاشم قزوینی شاگردی کرده بود. علاقه او به متون روایی سبب شد که پژوهش بر این منابع را به عنوان دغدغه اصلی خود برگزیند. دکتر مژگان سرشار که از شاگردان شاخص مرحوم بهبودی است، درباره انگیزه استادش از انتشار آثاری چون صحیح کافی معتقد است: «انگیزه او در انتخاب احادیث صحیح … تصفیه روایات شیعه از خرافات و موهومات است.»