نگاهی به کتاب؛

منابع و ادله فقه در متن مباحث معطوف به فقه در اصول فقه، از دیرباز مورد بحث و بررسی بوده است. سرفصل‌های قرآن، سنت، عقل و اجماع در بسیاری از متون اصول فقهی، مشهود اهل فن است؛ اما منابع و ادله قابل استناد در اصول فقه، غالبا موضوع بحث و بررسی نبوده است. نویسنده این اثر گرانقدر در این پژوهش تلاش کرده است به این پرسش اصلی پاسخ دهد که در اصول فقه کدام منابع و ادله و با چه کیفیت و کمیتی قابل استفاده‌اند.

نگاهی به رویارویی رسانه‌ای درباره تعداد درس‌های تفسیر؛

اختلاف نظر و رویارویی رسانه‌ای دو مقام حوزوی درباره آمار درس‌های تفسیری در حوزه علمیه قم، بیش از آنکه از منظر درستی یا نادرستی آمارهای اعلام شده اهمیت داشته باشد، به دلیل پرداختن بیش از اندازه به آمارها و برجسته کردن آن محل نگرانی و تاسف است؛ چرا که حتی یک درس تفسیر قوی و ارزشمند، می‌تواند به خوبی جایگاه خود را بیابد و تاثیرگذار باشد، اما مشخص نیست اگر شهر مقدس قم ۴۰۰ درس تفسیر دارد، چرا هیچ نشانه‌ای از این جهش عظیم در حوزه علمیه به چشم نمی‌خورد؟

سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مداحان؛

مقام معظم رهبری در این سخنان گلایه‌های خویش را درباره ترویج و گسترش لخت شدن در مجالس عزاداری به‌صورت رسمی بیان داشتند، گلایه‌هایی که پیش‌تر به‌صورت غیررسمی توسط بعضی از مداحان اهل‌بیت بیان شده بود. اگرچه این بیانات ظاهری سلبی دارد و در آن به‌ظاهر از رفتارهایی همچون لخت شدن نهی شده است، ولی در واقع توصیه‌هایی برای اثبات عزاداری و رشد معنوی مجالس سوگواری است؛ توصیه‌هایی که ضمن افزایش کارکرد معنوی و اجتماعی عزاداری، آن را از حاشیه‌های بی‌ثمر دور ساخته و به مجرای اصلی خویش بازمی‌گرداند.

رویدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛

برگزاری آزمون سراسری پذیرش حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور ۲۲ هزار نفر، دیدارهای جداگانه آیات عظام وحید خراسانی و مکارم شیرازی و همچنین آیت الله شبیری زنجانی با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، برگزاری یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی، سفر معاون وزیر خارجه به قم و دیدار با مراجع تقلید و بزرگان حوزه، برگزاری همایش اساتید تفسیر قرآن کریم و گردهمایی طلاب جدیدالورود حوزه علمیه قم، بخشی از اخبار حوزه‌های علمیه در هفته گذشته است.

درنگی درباره حوزه علمیه قم و زبان فارسی؛

به همان اندازه که حوزه علمیه فعلی عراق و لبنان، باید فرهنگ کشور خود را بشناسند و اسلام عرب‌زبان را پرورش دهند، حوزه علمیه قم نیز نیاز دارد که بیش از این فارسی فکر کند، فارسی‌زبانان را بشناسد و با آنان به فارسی سخن بگوید و به فارسی بنویسد و به فارسی تولید علم کند و پاسخ‌های پرسش‌های فارسی را به فارسی بدهد و دایره واژگانی و مفهومی فارسی خود را تقویت کند. چه اگر از این مهم غافل بماند، به مرور قدرت گفت‌وگو با نسل فارسی‌زبان آینده را از دست خواهد داد و آن نسل را به دست فرهنگ‌های مهاجم غربی و شرقی خواهد سپرد.

استاد مهدی شب‌زنده‌دار:

مهم این است که خود مدیران، اساتید، کارگزاران حوزه، حتی کارهای اداری حوزه، همه اینها باید مظهر اخلاق باشد. جایی که می‌خواهد این تأثیر را داشته باشد، اوّل باید از خودش شروع کند. این از هر کتابی، از هر نوشته‌ای، از همه اینها مهمتر است. و این عالِم را که می‌بیند همان «مَن یُذَکِّرَهُمُ الله رُؤیته» باشد. و همیشه اگر در حوزه‌ها انسان‌های فرهیخته‌ای تربیت می‌شدند سرّش همین بود. یعنی این نمونه‌های اخلاق را می‌دیدند. در همه خصوصیات. الگوبرداری می‌کردند، خودبه‌خود.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، پژوهشگر فقه، اصول و استاد حوزه علمیه قم و همچنین مولف شرح حلقات شهید صدر، به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین فرحناکی، مدرس سطوح عالی اصول فقه در حوزه علمیه مشهد، به بررسی مقایسه‌ای جایگاه آموزشی حلقات شهید صدر و سلسله آموزشی مرسوم در حوزه‌ها، از الموجز تا کفایه، خواهند پرداخت.

با قهر و فاصله گرفتن هرگز نخواهیم توانست چهره زشت اسلام آمریکایی را برای مسلمانان نمایان سازیم. مسلمانان تشنه آگاهی بوده و به بیداری و جوش و خروشی متفاوت دست یافته‌اند. نباید کاری کنیم که عربستان به مردم ناآگاه منطقه بقبولاند که جنگ‌ها و فتنه‌هایی که در میان مسلمانان رهبری می‌کند، جنگ شیعه و سنی و جنگ در مقابل امپراطوری ایران است.

به گزارش مباحثات، آیت الله خامنه‌ای همچنین پس از دیدار با آیت الله العظمی وحید خراسانی، با آیت الله نوری همدانی و آیت الله سبحانی نیز ملاقات نمودند و در پایان نیز برای مناجات و عبادت به مسجد مقدس جمکران مشرف شدند. رهبر معظم انقلاب، ۱۹ فروردین نیز در سفری به قم، با آیات عظام شبیری زنجانی و مکارم شیرازی دیدار کرده بود.