سومین همایش بیداری قرآنی در تاریخ معاصر با محوریت تفسیر قرآن به قرآن در تفسیر الفرقان نوشته مرحوم آیت الله العظمی دکترمحمّد صادقی تهرانی، در جوار حرم امام راحل و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، برگزار می‌شود.

گزارش پایان‌نامه دانشگاهی؛

مواجه شدن با دنیای مدرن و استفاده از ابزار ارتباطی و کسب آگاهی از فرهنگ‌های جهانی، گرایش روحانی را به سمت تغییر فرهنگ و تلطیف فضای حاکم بر جامعه نسبت به خود، افزایش می‌دهد. اگرچه در این فرایند برخی از روحانیان در مقابل هرگونه تغییر، مقاومت می‌کنند اما تحولاتی که در بدنهٔ فکری جامعه ایجاد شده، جامعهٔ روحانیان را نیز دستخوش دگرگونی کرده است. این تغییرات هنوز آشکارا بروز و ظهور پیدا نکرده، لیکن آهنگ آن در لایه‌های زیرین جامعهٔ روحانیان به وضوح به گوش می‌رسد.

در گفتگو با ‌حجت الاسلام و المسلمین میرزا عبدالرضا کفایی؛

من چه حسن ظنی به شاه دارم که این خانواده برادر من را کشته‌اند؛ آن هم برادری مثل حاج میرزا محمد آقازاده. ولکن تجربه سیاسی بعد از حوادث شهریور ۱۳۲۰ به من ثابت کرد که در ایران هر وقت حکومت مرکزی تضعیف می‌شود، توده‌ای ها پر و بال می‌گیرند و با کمک‌های مالی و تبلیغی شوروی که از قدیم الایام چشم طمع به خاک ایران دارد میدان‌دار صحنه سیاسی ایران می‌شود و در آن صورت ایمانی برای مردم ایران که مرکز تشیّع و خانه اهل بیت است باقی نمی‌گذارند و نهایتا این خانه‌ را از دست صاحب خانه بیرون خواهند کشید.

منش سیاسی آیت الله خوئی

بخش اول

همان‌گونه که رفتارهای سیاسی و اعتراض‌های خوئی رفته رفته فروکش کرد، میانهٔ آیت الله و امام هم دچار تحولاتی شد. گزارش می‌شود که آیت الله خوئی از اقدامات آیت الله خمینی ناراضی است. ساواک در سال ۱۳۵۰ گزارش می‌دهد که خوئی از اقدامات ضد ایرانی [امام] خمینی ناراضی است.

گزارشی از سفر به همایش «عقل و دین» در شهر کلن؛

در این گزارش وضعیت اسلام‌هراسی در آلمان و آمارهای آن تکان‌دهنده بود؛ اینکه ۸۵ درصد مدارا و گشودگی به دیگران را ضروری می‌دانند، ۶۱ درصد تکثر دینی را قبول می‌کنند، ولی بیش از نیمی آلمانی‌ها اسلام را تهدید می‌دانند، و تنها ۲۵ درصد آلمانی‌ها به اسلام به عنوان ظرفیت نگاه می‌کنند. گویا اسلام در میان آلمانی‌ها دین محسوب نمی‌شود.

نشست «کاربرد الگوهای انسان شناسی در مطالعه قرآن کریم» با همت پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود. این نشست با حضور دکتر پاکتچی، دکتر مطیع، دکتر مهروش و …

از همان موقعی که رضاخان برای تلسط به ایران به عنوان جمهوری طرح رئیس جمهوری خود را می‌ریخت، در مقام بر آمد از علمای بزرگ به زور و تهدید امضا بگیرد. اما آیت الله صافی با او مخالفت کرد و نه تنها خود از امضا و تأیید رئیس جمهوری رضا خان سرباز زد بلکه علمای بزرگ دیگر همچون آیت الله آقا شیخ محمد سعید و حاج میرزا محمد باقر امامی را نیز به مخالفت برانگیخت.

منش سیاسی سید احمد خوانساری

از قول آیت الله خوانساری آمده است که ایشان با فشار جمعی از روحانیون تهران گفته است بهتر است از [امام] خمینی تقلید نشود و این موج اختلاف فعلاً ادامه دارد. گزارش‌ها خبر از مدارای آیت الله خوانساری با دولت شاهنشاهی می‌دهد. این منش آیت الله به اختلاف نظر بیشتر میان آیت الله خمینی و خوانساری می‌انجامید به گونه‌ای که طرفداران این دو نیز اختلافاتی با یکدیگر داشتند.

بعثت پیامبر اعظم (ص) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رضا مختاری؛

می‌توان با تمسک به سیره پیامبر (ص) با وجود عقاید مختلف در کنار یکدیگر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. پیامبر (ص) در حجة‌الوداع فرمودند: همه مسلمانان برابرند، همه ید واحدند؛ عرب بودن یا عجم بودن فضیلتی نمی‌آورد و بالاترین شما نزد خداوند، باتقواترین شماست؛ آن هم فقط نزد خدا؛ یعنی تقوا برتری اجتماعی برای کسی ندارد.