مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
یادداشت وارده

مدتی است بعضی دوستان حزب‌اللهی و دوستار انقلاب با استناد به روایتی که در ادامه خواهد آمد، این‌طور نتیجه گرفته‌اند که «ما به‌عنوان سربازان ولایت، نباید منتظر امر ولیّ باشیم؛ چه‌بسا ولیّ بنا به مصالحی، در مورد فلان موضوع یا فلان شخص، سکوت کرده و نظر صریح خود را اعلان نکند؛ لذا بر ماست که زمینه را برای اعلان نظر ایشان فراهم کنیم و به قولی میدان مین را از جلوی پای ایشان باز نماییم». ادامه 

از نگاه دوربین؛

به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت الله آصفی

ایشان به شدت نسبت به توجه به محرومین و فقرا حساس بود. البته با آن سابقه علمی و فعالیت سیاسی و اجتماعی، به‌راحتی می‌توانست راه دیگری را در پیش بگیرد و برای خودش یک مرجع تقلید بشود؛ ولی تمام توجهش را بر مسأله فقرا گذاشت.ایشان چندین مجتمع مسکونی در قم، نجف، مشهد، کویته و مزار شریف پاکستان دارد که مخصوص افراد بی‌بضاعت است.منزل ایشان در محله نیروگاه قم بود و برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده می‌کرد. ادامه 

مؤسسۀ علمی – فرهنگی سدید، نخستین دوره آموزش مجازی خود را با عنوان «درآمدی بر نظام‌سازی انقلاب اسلامی از منظر دانش حقوق عمومی و فقه حکومتی»، با محوریت تعریف و ماهیت نظام‌سازی و جایگاه حقوق عمومی و فقه در ساخت نظام … ادامه 

از این منظر بدون تردید مرور ادبیات نظری و پیشینه تلاشهایی که در زمینه مدلها و نظریاتی که در رشد معنوی در هر دو حوزه الاهیاتی و روانشناختی در غرب صورت گرفته می تواند گامی آغازین برای مدل پردازی اسلامی در … ادامه 

بررسی فقهی – حقوقی

فقه به‌عنوان یکی از شاخه‌های علوم انسانی، در پی این است که میراث فرهنگی را از حیث احکام شرعی مورد مداقه قرار دهد و ابعاد حقوقی آن را از دیدگاه شرع بسنجد. بر اساس فقه موجود که به فقه فردی شهرت یافته، مالکان میراث فرهنگی اختیار تام دارند تا آن‌گونه که می‌خواهند، در اموال خویش تصرف‌ کنند؛ می‌توانند به تخریب بنایی تاریخی بپردازند و بر جای آن برج بسازند یا اثری کهن را در بازارهای اروپایی و آمریکایی بفروشند. ادامه 

گفت و گو با آیت الله دین پرور

علامه امینی می‌گفتند زمانی که مشغول تألیف الغدیر بودم نیاز به یک کتاب خطی قدیمی پیدا کردم؛ هرجا گشتم پیدا نکردم. متوسل به حضرت امیر(ع) شدم؛ از حرم بیرون که آمدم دیدم یک دست‌فروشی بساط خود را پهن کرده است؛ چاقو و ناخن‌گیر و یک کتاب هم آن‌جا گذاشته است؛ برداشتم دیدم همان کتاب است. ادامه 

از آنجا که جریان منتسب به آیت الله سید صادق شیرازی، مرحوم آیت الله سید محمد شیرازی را به عنوان اصلی‌ترین نظریه‌پرداز خویش معرفی نموده و از ایشان به عناوینی همچون «الامام المجدد» یاد می‌کنند، جای سؤال است که چرا این عده از سیرة این عالم بزرگوار را در موضوع حمایت از قدس و مردم فلسطین پیروی نمی‌کنند؟!
ادامه 

در منش رفتاری محمد باقر مُهری

محمدباقر مهری با تأسی به امام خمینی(ره) می‌گفت: «تفرقه‌افکنان مذاهب اسلامی، نه شیعه‌اند و نه سنی؛ بلکه مزدوران استعمارند». وی با همین سلوک بود که تفرقه ‌افکنی میان شیعه و سنی را روا نمی‌دانست. وی در مواجهه با علمای اهل سنت، مستمسک دینی و تحقیقات علمی را شیوه رفتاری خود قرار داده بود. ادامه 

دیدار آیت الله خویی با فرح پهلوی

موافقین و مخالفینِ دیدار آیت الله خویی با فرح پهلوی، هرکدام جنبه‌ای از ماجرا را عنوان و تحلیل کرده‌اند. آیت‌الله سید صادق روحانی از شاگردان مرحوم خویی، سال‌ها بعد از این ماجرا در پاسخ به پرسشی درباره این دیدار می‌گوید: «مرحوم خویی در آن زمان نامه‌ای برای من نوشته و مرقوم فرموده بودند که فرح این‌جا آمد و من رفتار ظالمانه شاه را به‌عنوان اعتراض با او مطرح کردم و او هم با ناراحتی خیلی زود از منزل خارج شد». ادامه