گویی مؤلف بههرنحو درصدد اثبات مدعای خویش – مبنی بر عدم جواز قمهزنی – است؛ اگر موضوع مدّ نظر ایشان تحلیل محتوایی فتوای میرزای نائینی است، وجهی ندارد که برای نقد فتوای مرحوم میرزا به فتوای مرحوم شیخ انصاری – و در ادامه به فتوای برخی علمای دیگر- تمسک شود؛ چون فتاوایی مبنی بر جواز قمهزنی نیز وجود دارند. ادامه …
حجت الاسلام والمسلمین قاضیعسگر نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و هیات همراه صبح روز سیام مهرماه در بیت مرحوم استاد مسلمقلیپور حضور یافته و از خانواده وی دلجویی کردند. ادامه …
بنای بینالحرمین به زمان دولت صدام بازمیگردد که با تملک ساختمانهای میان دو حرم انجام گرفت و پس از آن اصطلاح «بین الحرمین» وارد ادبیات عاشورایی و آیینی شد. در برخی منابع مانند دانشنامه امام حسین(ع) ساخت بینالحرمین به پس از انتفاضه ۱۹۹۱م و خرابیهای حرم ربط داده شده است که صحیح نیست. ادامه …
در تحلیل و بررسی پاسخ مرحوم نایینی باید این نکته در نظر گرفته شود که پاسخ ایشان بیشتر برای تثبیت و حمایت از اصل عزاداری بوده است و این هدف و انگیزه را میتوان نسبت به بعضی تأییداتی که درباره آن وجود دارد نیز بیان کرد؛ زیرا با اقدامهایی که بهویژه در دوره رضاخان علیه اصل عزاداری و برپایی شعائر مذهبی انجام شد، بسیاری از مراجع و علما به هر نحو ممکن بر انجام عزاداری تأکید مینمودند. دراینمیان طرفداران قمهزنی بدون تحلیل و بررسی مضمون سخنان مرحوم میرزا، همواره در تلاش هستند تا با تمسک به این فتوا ادامه …
گاه برای رسیدن به درک کاملتری از پدیدهها، بررسی کارکردهای اجتماعی آن بیش از رویکردهای تاریخی و جوهری، مثمرثمر دیده میشود؛ تا آنجا که از رهگذر این شیوه پرداخت میتوان به درک بهتر و کاملتری از آن پدیده رسید. از … ادامه …
به تعبیر اسفندیاری در کتاب «از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه»، امام حسین(ع) از شخصیتهای دوبارهمظلوم و بازشهید در تاریخ است. یک بار در عاشورا به او ظلم شد، کالبدش پایمال گردید و به شهادت رسید؛ بار دیگر – در تاریخ – هدفش محو یا مسخ شد؛ ما اکنون دو شهید داریم؛ «حسین مظلوم در عاشورا» و «عاشورای مظلوم در تاریخ». ادامه …
از آنجا که انتخابات بهمعنی امروزی در صدر اسلام و زمان معصومان وجود نداشته است، تنها میتوان از طریق ادله و به روش اجتهاد به مشروعیت یا عدم مشروعیت انتخابات به شکل امروزی پی برد. بر این اساس لازم است مواردی که در عصر معصومان مشارکت سیاسی مردم محسوب میشد و آن حضرات بر آنها صحه گذاشتهاند را بررسی و اصول و قواعد مربوط به آنها را کشف کنیم. ادامه …
قال ﷲ تعالی: « إِنَّ الَّذينَ کَفَرُوا وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذي جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فيهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ يُرِدْ فيهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ»؛ «آنان که کافر شده و ( مردم … ادامه …
صحتی سردرودی در این بخش از کتاب به بازخوانی چند حدیث مشهور دربارهی عاشورا پرداخته است. وی معتقد است مقتلنگاران و روضهخوانان سخنان بسیاری را به امام نسبت دادهاند که سند و مدرک معتبری ندارد و بهمرور در کتابهای مقاتل جای گرفته است؛ جملاتی چون: «هل من ناصر ینصرنی». ادامه …