شیخ شفیق جرادی

وقتي که از گفت‌وگو صحبت می‌کنيم، روشنفکران اين طوري برداشت می‌کنند که آن را در مقابل جنگ مطرح مي‌کنيم. ما به دو دلیل وارد گفت‌وگو مي‌شويم: اول اين‌که ما خواهان جنگ نيستيم؛ بلکه طرفدار وحدت بين دو طرف هستيم. دوم این‌که هرکاري بايد نتيجه‌ داشته باشد و بايد اين گفت‌وگوها را به نتيجه مطلوب برسانيم. اما شرط اساسي اين گفت‌وگوها، شکست تکفيري‌ها در جنگ نظامي است؛ تا آن‌ها را شکست ندهيم گفت‌وگو امکان‌پذير نخواهد بود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی

یک آفتی که به جان حوزه‌ها افتاده این است که بعضاً علم را برای پول می‌خوانند. در فرهنگ سابق حوزه علمیه، علم را به‌خاطر علم و به‌خاطر خدا می‌خواندند؛ اما فرهنگ الآن کم‌کم دارد دانشگاهی می‌شود. باید انگیزه‌های معنوی را با ذکر حالات علما و بزرگان و زحمات پیشین افزایش دهیم. همچنین مسائل اخلاقی را پا‌به‌پای مسائل فقهی باید پیش برد؛ زیرا در هیچ زمانی مثل الآن اسباب فساد زیاد نبوده است.

آیت‌الله بوشهری در مراسم رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده فقه و حقوق

به همان مقدار که نوشته خوب، تأثیر مثبت در جامعه دارد، نوشته بد نیز مخرب است. کتاب خوب را باید برای آن رونمایی گذاشت و تبلیغ کرد تا مطرح شود و مؤلف نیز احساس کند از او قدردانی می‌شود. پیش‌تر بنده معتقد بودم دفتر تبلیغات بیش‌تر کارهای تبلیغی انجام دهد؛ اما امروز مشاهده این حجم آثار پژوهشی – که بسیار ارزشمند نیز هست – نگاه ما را عوض کرد.

گفت‌وگوی استاد رسول جعفریان با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی

من خودم می‌خواستم ثابت کنم که کار کردن ممکن است. باورم این بود که اگر کار کنیم کمک‌ها می‌رسد؛ اما از بس شعار دادیم و کار نکرده‌ایم، مردم اطمینان نکرده پول به ما نمی‌دهند. روز اول منتظر پول نشدم تا کار بکنم؛ به عکس؛ به میدان رفتم و کار را شروع کردم و کم کم مردم اعتماد کرده به ما کمک کردند. الان هم مؤسساتی که هست از برکات همان روزهاست. این کارها بسیاریش از پول سهم امام و آیت‌الله سیستانی نیست.

به مناسبت سالگرد رحلت علامه طباطبائی؛

اگر فلسفه سیاسی در صد سال اخیر مصداقی داشته باشد بی‌گمان، مصداقش فلسفه سیاسی علامه طباطبائی است؛ زیرا ایشان یک فیلسوف مسلم است که در سنت فلسفی اسلامی ایرانی می‌فلسفد و هنگامی که موضوعات سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهد با روش عقلی فلسفی، موضوعات سیاسی را تحلیل و بررسی می‌کند.

سید ضیاء مرتضوی؛ ملاحظاتی در مسئله حفظ نظام

حفظ نظام سیاسی معنای مستقلی در عرض حفظ نظام اجتماعی نیست، بلکه در طول آن است و طریقی برای حفظ نظام عام اجتماعی است و ادله‌ای هم که فقهای ما به عنوان قاعده از آن بحث کرده‌اند، تمام یا دست‌کم عموم آن ادله، ناظر به حفظ نظام معیشت و حفظ همان نظام عام اجتماعی است.

معرفی کتاب

قرآن نه‌تنها جامعه معاصرش را از بدعت‌ها پاکسازی کرد، بلکه برای پیش‌گیری از بروز بدعت‌های جدید نیز، از ابزارهای گوناگون – چون بیان جامعیت و ابدیت دین، نقد و طرد بدعت‌گذاران – بهره جست. مصادیق اصطلاحی بدعت را می‌توان در آیات مربوط به غلو، افترا، جعل، لَبْس، دروغ بستن بر خدا، تحریم و تحلیل بی‌سند و عقاید شرک‌آمیز (مثل نسبت دادن فرزند به خداوند) شناسایی کرد.

مصاحبه اختصاصی با سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی فقه

برخی مباحث علمی در قالب فصلنامه‌های علمی پژوهشی نمی‌گنجند؛ بسیاری از حرف‌ها، حالت ایده‌ یا تلنگر دارند و می‌خواهند افق نویی بازکنند؛ این حرف ها ممکن است مستند علمی در حد استاندارد مقالات علمی پژوهشی نداشته باشند؛ اما وقتی می‌خواهیم این بحث‌ها و گفت‌وگوها را ارائه کنیم، می‌گویند مستند علمی ندارد و چارچوب رعایت نشده است.

عبدالعزیز ساشادینا در پاسخ به نقد سعید عدالت‌نژاد

اختصاصی مباحثات

اطلاعات ناقد محترم در مورد متدولوژی غربی و رویکرد شرق‌شناسان در مطالعه اسلام و مطالعات مربوط به خاورمیانه، سطحی و خام است. ظاهراً ایشان از میان شرق‌شناسان، فقط ادوارد سعید را خوانده‌اند؛ آن‌هم احیاناً از روی نسخه‌های ترجمه‌شده‌اش. جریان روشنفکر ما در ایران کی قرار است عادت‌ بدش را در خواندن منابع دست دوم و دست سوم کنار بگذارد؟

بیست و دومین درس‌گفتار درباره ناصر خسرو، با عنوان «ذهن، زبان و آگاهی دینی: تقریر ناصرخسرو» در شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود. سید محمد عمادی‌حائری در این دوره از درس‌گفتارها می‌کوشد نظریه‌ ناصرخسرو در باب آگاهی دینی را شرح دهد؛ …