ما از ریشخند دشمن نمیترسیم؛ اما از بدنمایاندن اسلام به ملتها در هراسیم. اگر تعصبی در بین نباشد مشخص است که عُرف عمومی مردم اعمالی همچون قمهزنی را از مصادیق عزاداری نمیدانند؛ هیچگاه کسی در مرگ عزیزترینش چاقو بر سر نمیزند یا قفل بر گوشت بدنش فرو نمیکند؛ عزاداری در میان همه اقوام، زانوی غم در بغل گرفتن، سیاهپوشیدن، گریستن ونهایتا برسروسینهزدن است. ادامه …
با توجه به اینکه تا آن زمان هیچ پایگاه علمیای در جهان اسلام به اینصورت وجود نداشت، این دانشگاه با استقبال گسترده دانشجویان سراسر ممالک اسلامی روبهرو شد. وجود یک پایگاه علمی در نجف و وجود استاد بزرگی چون شیخ طوسی چنان بر اهمیت آنجا افزود که هنوز بعد از گذشت ۱۰ قرن استحکام و پایداری آن قابل مشاهده است. ادامه …
سایت مباحثات به صورت ماهیانه اقدام به انتشار نسخه آماده چاپ مطالب برگزیده خود میکند. شماره دوم از این مجله چاپی که برگزیده مطالب منتشرشده در سایت مباحثات در مهرماه ۱۳۹۴ است، در ۵۳ صفحه و به صورت نسخه پی.دی.اف منتشر … ادامه …
بسیاری افراد، از باب مواسات با اهل بیت(ع) قمه میزنند؛ یعنی میگویند: چون خون سیدالشهدا(ع) در کربلا ریخته شد، خون ما نیز باید ریخته شود/آقای خویی شعاریت قمهزنی را نفی کردهاند/ مرحوم تبریزی در اواخر عمرشان، صراحتاً فتوا دادهاند که قمهزنی از مصادیق جزع و عزاداری بر سیدالشهدا(ع) است. ادامه …
ساواک در گزارشهای خود آورده است: «اگر این شایعه درست باشد که آقای قاضی در هر روز بیش از دویست هزار تومان خرج نمازگزاران میکند که در ماه مَبلغ سرسام آوری خواهد شد، با کسی که این قدر تمکن مالی دارد مخالفت کردن بیفایده است. و اگر مردم به خاطر خود او به نمازش حاضر میشوند دیگر بدتر، چون این قدرت هیچ وقت شکسته نمیشود.» ادامه …
استهزا و وهن با یکدیگر تفاوت دارند. استهزا به فاعل و قصد وی بازمیگردد و حتی امور صحیح و معقول را هم میتوان به سخره گرفت؛ اما وهن مربوط به فعل است. یک فرد غیرمسلمان نسبت به نماز یا حج، احساس نفرت و اشمئزاز ندارد؛ حتی اگر آن را غیرمعقول فرض کند. ادامه …
در یکی از مقالات این شماره، مؤلف ضمن بررسی معنای لغوی و اصطلاحی ترور و اسباب آن، به تلاشهای دستگاه حاکم اموی برای ترور امام حسین(ع) در بعد تاریخی میپردازد و دو مورد را ذکر میکند: ۱. سفارش یزید به والی مدینه مبنی بر ترور امام(ع)؛ ۲. تلاشهایی که در مکه برای ترور اباعبدالله(ع) صورت گرفت. ادامه …
اولاً عدم رغبت شخصی و نیز سلایق شخصی نمیتواند در عزاداریها منشأ اثر شرعی باشد؛ شاید عدهای ازدواج موقت یا ازدواج مجدد هم به مذاقشان سازگار نباشد؛ فقه تابع مذاق اشخاص نیست؛ همچنین «عزادارینبودن» با «وهنبودن» متفاوت است؛ عرف بعضاً میگوید اینها عزا نیست؛ ولی نمیگوید وهن ادامه …
نوزدهم دیماه، مردم بهعنوان اعتراض نسبت به مقاله روزنامه اطلاعات که به آیتالله خمینی اهانت کرده بود، درسهای حوزه علمیه قم و همچنین بازار و مغازههای اطراف را تعطیل کرده بودند. طلبهها که در مسجد اعظم و مدرسه خان و صحنین اجتماع کرده بودند، بهطور دستهجمعی به منزل شیخ هاشم آملی میروند. میرزا خیلی مختصر در چند کلمه میگوید: «ما این اهانت را محکوم میکنیم و ساکت نمینشینیم. من پیشقدم شده با آیات و مراجع دور هم مینشینیم و تصمیم میگیریم که چه باید بکنیم…». ادامه …
سید محمد ناظمالشریعه در سال ۱۲۷۲ق قدم به عرصه علم و دانش نهاد. سالها در ایران دروس فلسفه و حکمت و متون فقهی آموخت. در عتبات با شرکت در دروس آیات عظام شیخ هادی تهرانی، آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به مراتب کمال علمی و اخلاقی رسید؛ اجازهی مرحوم آخوند خراسانی برای ایشان از حیث مضامین و القاب بینظیر است. ادامه …