مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
عالم تشیع و استراتژی پیش‌رو

دنیای استکبار پس از آن‌که دید در دو سطح اسلام‌هراسي و شيعه‌هراسي توفيقی نیافته است، با طراحي پيچيده‌تری سعي كرد اين تضادها را به دنیای تشيع وارد كند و با عَلَم كردن تشيع در مقابل تشيع، فضاي تقابلي را مديريت نمايد؛ برای رسیدن به این هدف، چهار پایگاه مراجع تقلید، مداحان، خطبا و هیئات مذهبی مورد توجه آنان قرار گرفت. ادامه 

منش سیاسی میرزا هاشم آملی (۳)

نوزدهم دی‌ماه، مردم به‌عنوان اعتراض نسبت به مقاله روزنامه اطلاعات که به آیت‌الله خمینی اهانت کرده بود، درس‌های حوزه علمیه قم و همچنین بازار و مغازه‌های اطراف را تعطیل کرده بودند. طلبه‌ها که در مسجد اعظم و مدرسه خان و صحنین اجتماع کرده بودند، به‌طور دسته‌جمعی به منزل شیخ هاشم آملی می‌روند. میرزا خیلی مختصر در چند کلمه می‌گوید: «ما این اهانت را محکوم می‌کنیم و ساکت نمی‌نشینیم. من پیشقدم شده با آیات و مراجع دور هم می‌نشینیم و تصمیم می‌گیریم که چه باید بکنیم…». ادامه 

به‌مناسبت سالروز وفات

سید محمد ناظم‌الشریعه در سال ۱۲۷۲ق قدم به عرصه علم و دانش نهاد. سال‌ها در ایران دروس فلسفه و حکمت و متون فقهی آموخت. در عتبات با شرکت در دروس آیات عظام شیخ هادی تهرانی، آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به مراتب کمال علمی و اخلاقی رسید؛ اجازه‌‌ی مرحوم آخوند خراسانی برای ایشان از حیث مضامین و القاب بی‌نظیر است. ادامه 

نقدی بر تأملات یک منتقد

عدم تفکر در مطالب مستدلی که درباره شرایط اجتماعی صدور فتوای مرحوم میرزای نایینی بیان شده و نیز بی‌دقتی در مطالعه‌ی متن فتوای میرزا، ریشه‌ی بیش‌تر انتقادات ناقد محترم است/مرحوم نائینی صریحاً جواز قمه‌زنی را مشروط به مواردی می‌کند که خون زیادی از بدن خارج نشود. ادامه 

سخنرانی عضو تحریریه مباحثات در دانشگاه تهران

امام حسین(ع) به‌دنبال جایی بود تا بتواند زنده بماند و بدون فشار حکومت برای بیعت با خلیفه‌ی ناصالح، از موضع برتر خود به‌عنوان نوه پیامبر و محترم‌ترین چهره جهان اسلام به رسالت‌های اصلی خود یعنی اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره نبوی(ص) بپردازد. ادامه 

به مناسبت ایام عزای سالار شهیدان؛