عالم تشیع و استراتژی پیش‌رو

دنیای استکبار پس از آن‌که دید در دو سطح اسلام‌هراسي و شيعه‌هراسي توفيقی نیافته است، با طراحي پيچيده‌تری سعي كرد اين تضادها را به دنیای تشيع وارد كند و با عَلَم كردن تشيع در مقابل تشيع، فضاي تقابلي را مديريت نمايد؛ برای رسیدن به این هدف، چهار پایگاه مراجع تقلید، مداحان، خطبا و هیئات مذهبی مورد توجه آنان قرار گرفت. ⬿

منش سیاسی میرزا هاشم آملی (۳)

نوزدهم دی‌ماه، مردم به‌عنوان اعتراض نسبت به مقاله روزنامه اطلاعات که به آیت‌الله خمینی اهانت کرده بود، درس‌های حوزه علمیه قم و همچنین بازار و مغازه‌های اطراف را تعطیل کرده بودند. طلبه‌ها که در مسجد اعظم و مدرسه خان و صحنین اجتماع کرده بودند، به‌طور دسته‌جمعی به منزل شیخ هاشم آملی می‌روند. میرزا خیلی مختصر در چند کلمه می‌گوید: «ما این اهانت را محکوم می‌کنیم و ساکت نمی‌نشینیم. من پیشقدم شده با آیات و مراجع دور هم می‌نشینیم و تصمیم می‌گیریم که چه باید بکنیم…». ⬿

به‌مناسبت سالروز وفات

سید محمد ناظم‌الشریعه در سال ۱۲۷۲ق قدم به عرصه علم و دانش نهاد. سال‌ها در ایران دروس فلسفه و حکمت و متون فقهی آموخت. در عتبات با شرکت در دروس آیات عظام شیخ هادی تهرانی، آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به مراتب کمال علمی و اخلاقی رسید؛ اجازه‌‌ی مرحوم آخوند خراسانی برای ایشان از حیث مضامین و القاب بی‌نظیر است. ⬿

نقدی بر تأملات یک منتقد

عدم تفکر در مطالب مستدلی که درباره شرایط اجتماعی صدور فتوای مرحوم میرزای نایینی بیان شده و نیز بی‌دقتی در مطالعه‌ی متن فتوای میرزا، ریشه‌ی بیش‌تر انتقادات ناقد محترم است/مرحوم نائینی صریحاً جواز قمه‌زنی را مشروط به مواردی می‌کند که خون زیادی از بدن خارج نشود. ⬿

سخنرانی عضو تحریریه مباحثات در دانشگاه تهران

امام حسین(ع) به‌دنبال جایی بود تا بتواند زنده بماند و بدون فشار حکومت برای بیعت با خلیفه‌ی ناصالح، از موضع برتر خود به‌عنوان نوه پیامبر و محترم‌ترین چهره جهان اسلام به رسالت‌های اصلی خود یعنی اصلاح امت، امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره نبوی(ص) بپردازد. ⬿