مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
گزارش نشست علمی

حادثه عاشورا و بازنمایی آن در قالب مراسم و شعائر سوگواری بر امام حسین(ع) در شهرها و نواحی شیعی بود که بسیاری از غربیان را برای نخستین‌بار در مواجهه مستقیم با نمادهای شیعی قرار می‌داد. غربیان پس از آشنایی با این حادثه عملاً به تفاوت‌های بنیادین شیعه و اهل سنت پی بردند و عاشورا را به مثابه نقطه عزیمت توجه خویش به مطالعات شیعی قرار دادند. غربی‌ها نشان دادند، عاشوار در هند یک چیز است، در ایران یک چیز است و در عراق چیز دیگری است. ادامه 

گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین سیدریاض حکیم

با نگاهی به تاریخ کربلا درمی‌یابیم چهار جامعه اصلی و اساسی در این موضوع درگیر بودند؛از جمله جامعه‌ی مکه و مدینه؛ این دو جامعه به سهولت از فاجعه عاشورا عبور کردند و واکنشی به این واقعه نشان ندادند. اما نکته عجیب آن است که واقعه «حرة» یکسال پس از شهادت امام حسین(ع) اتفاق افتاد؛ واقعه‌ای که طی آن وقتی مردم مدینه از فساد یزید مطلع شدند، تصمیم گرفتند او را خلع کنند. ادامه 

انسان در زندگی اجتماعیِ خود، برای رسيدن به آرمان‌ها و اهداف خود، همواره گواه صحنه‌ی درگيری بين دو نيروی حقّ و باطل است. آغاز آن از درگيری فرزندان بی‌واسطه‌ی حضرت آدم (هابيل و قابيل)، اوج آن، قيام سراسر افتخار امام … ادامه 

معرفی کتاب

در ارتباط با تاریخچه قواعد فقهی، مؤلف بر این نظر است که قواعد فقهی در مکتب امامیه مراحلی چند را سپری کرده و تمایز این مراحل بر اساس آغاز تلاشی جدید در هر مرحله است؛ به این معنا که شروع یک مرحله به‌معنای پایان یافتن مرحله قبل نیست. پایه‌گذاری قواعد فقه بنابر اعتقاد امامیه، ـ برخلاف اهل سنت ـ عصر وحی تا آغاز عصر غیبت را شامل می‌شود. پس از آن‌که قواعد فقهی در کتاب‌های فقهی مورد استناد قرار گرفت و به آن‌ها استدلال شد، با توجه به اهمیت به‌سزای آن‌ها رفته‌رفته فقیهان بر آن شدند تا این نگاه آلی را به نگاهی استقلالی تبدیل کنند. ادامه 

نکته‌هایی از سیره رفتاری علما

يكي از همراهان امام در پاريس، نقل می‌كند: امام خيلي سفارش كرده بودند كه يك وقت حركتي نشود كه همسايه‌ها (كه همه مسيحي بودند) ناراحت شوند. اين عمل موجب شده بود كه وقتی ايشان می‌خواستند به ايران بيايند، همه‌ی آن‌ها ناراحت بودند؛ چون امام نسبت به حقوق آن‌ها و برخورد اسلامی با آن‌ها خيلي مقيد بودند/علامه طباطبايی(ره) بسيار ساده لباس می‌پوشيدند و سال‌های زيادی اجاره‌نشين بودند؛ از سهم امام استفاده نمی‌كردند و اموراتشان را از حق التأليف كتاب‌هايشان می‌گذراندند. ادامه 

حجت‌الاسلام سیدمحسن صالح:

ما سياست را تابع اخلاق می‌دانیم و به همین دلیل آن جمله معروفی که می‌گوید هدف وسيله را توجيه می‌كند، از نگاه اسلام مقبول نیست. مشی سیاسی جامعه‌ی مدرسین هم این‌گونه است. در قضيه آقای صانعی، يادم هست آيت‌الله يزدی وقتی مطلع شدند كه برخی درصدد انجام اقداماتی هستند (مانند این‌كه درس ايشان را تعطيل كنند) برخورد كردند و گفتند: اگر درس ايشان یا دفتر ایشان تعطيل بشود ما برخورد می‌كنيم. ادامه