به‌مناسبت سالروز ملی‌شدن صنعت نفت

موقعی که غوغای نفت در مملکت درگرفته بود، مرحوم بروجردی نه‌تنها مخالف محمد مصدق نبود، بلکه در مواردی به‌علت ایستادگی وی در مقابل استعمار انگلستان نسبت به او اظهار علاقه و عنایت می‌کرده است/ آیت‌الله موسوی اردبیلی بر این باور است که مشکلات اقتصادی جوامع مسلمان به‌علت وجود نفت در این کشورهاست. به اعتقاد وی تنها زمانی مشکلات اقتصادی ما حل خواهد شد که تولید داخلی به صورتی قوی و فراگیر ایجاد شود و ما از اقتصاد تک‌محصولی نجات یابیم تا بتوانیم بدون فروش نفت، زندگی خود را اداره کنیم.

به‌مناسبت درگذشت سید‌حسن ابطحی

او از شاگردان آیت‌الله شریعتمداری بود و چندان به امور سیاسی دلبستگی نداشت. مرحوم واعظ طبسی در زمانه‌ی اوج فعالیت‌های مبارزاتی، ابطحی را تهدید کرده بود که اگر مبارزه نکنی علیه تو کار می‌کنیم. ابطحی اما پاسخ می‌گوید: «من از اول هم کاری به این کارها نداشتم و مانند شماها حرارتی به خرج نداده و حالا هم کاری ندارم… من وظیفه شرعی خودم همین است که نماز بخوانم، منبر بروم و جلسه بحث و انتقاد دینی داشته باشم، چند نفر جوان را هدایت کنم».

رونمایی از کتاب

پیش از این ما برای مطالعه ناچار بودیم مثلاً در زمینه اقتصاد کتاب‌های بی‌شماری مطالعه کنیم و اگر کسی به‌عنوان نمونه دو کتاب مناسب در این زمینه معرفی می‌کرد، بی‌شک مطالعات سودمندتر و جهت‌دارتر بود؛ اما اگر می‌خواستیم در زمینه‌ی خاصی مطالعه کنیم، یک سیر مطالعاتی نبود که ما را راهنمایی کند. نسل جدید با انبوهی از کتاب‌ّها و منابع مواجه است؛ اگر این سیر مطالعاتی نباشد، چهارپنجم از عمرشان به دنبال یافتن منابع مورد نیاز هدر می‌شود؛ در حالی که سیر مطالعاتی خیلی راحت کمک می‌کند تا پژوهشگر به هدف خود برسد.

در حاشیه برگزاری آزمون مشترک مراکز فقهی

تعدد آزمون‌های ورودی، باعث اذیت‌شدن طلاب و پایین آمدن کیفیت آزمون‌ها می‌شود. مثلاً سال گذشته در فاصله دو روز چهار آزمون ورودی برگزار شد؛ یعنی هر نیم‌روز یک امتحان! طلابی که دوست داشتند شانس خود را در این مؤسسات امتحان کنند باید در عرض ۴۸ ساعت حدود ده ساعت را در جلسه امتحان می‌گذراندند! این مسأله، هم از حیث روانی برای طلاب آزاردهنده بود و هم به لحاظ هزینه، اسراف. همچنین به‌دلیل عدم ارتباط مجموعه‌ها و مؤسسات فقهی، بسیاری از هم‌پوشانی‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

به‌بهانه سالگرد ارتحال سید احمد خمینی

همسر سید احمد درباره وی می‌گوید: «مردم نسبت به احمد توجه و علاقه زیادی ابراز می‌کردند و جالب آن‌که احمد هرگز از این احساسات پاک و ناب مردم مغرور نمی‌شد و مکرر می‌گفت: علاقه وافر مردم به آقا مایه این احترام‌هاست. ما نباید احساس کنیم خودمان کسی هستیم… او خرید خانه را کمتر انجام می‌داد؛ زیرا هرگاه که برای خرید به فروشگاهی می‌رفت، مشتری‌هایی که او را می‌شناختند او را بر خود مقدم می‌دانستند و صاحب مغازه نیز بدون نوبت کار او را انجام می‌داد. امری که هیچ‌گاه خوشایند او نبود.

نگاهی به منش اجتماعی آیت‌الله العظمی وحید خراسانی

آیت‌الله در مواردی که خلاف مشی فقهی و دینی در جامعه عملی صورت می‌پذیرد نیز بارها تذکار داده و از ایجاد رویّه‌ای نامقبول در اجتماع برحذر داشته است. درس خارج آیت‌الله در مسجد اعظم قم محلی برای بروز آرا و بعضاً سخنان وی در مسائل اجتماعی است. اسفند ماه ۸۹ بود که آیت‌الله موضوع زندان از نظر فقه را پیش کشید و از حساسیت آن سخن گفت.

این طرح در راستای کلان‌پروژه وضعیت شیعه در دوره ائمه(ع) با هدف بررسی همه ابعاد زندگی شیعیان در عصر امام باقر(ع) تدوین گردیده و هدف اصلی آن، دستیابی به هویت شیعیان و آشنایی با جایگاه علمی، اجتماعی و سیاسی آن‌ها در جامعه آن عصر، ارتباطات گروه‌های مختلف شیعی با یکدیگر، با اهل سنت، غیرمسلمانان و به‌ویژه دستگاه حاکمه است.

سومین پیش‌نشست همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای ایران و جهان عرب

عدنان السید حسین رئیس دانشگاه ملی لبنان با بیان این‌که مشکل ما این است که هنوز به مرحله تفاهم نرسیده‌ایم، گفت: «ما باید تمدن اسلامی را از نو بنا کنیم و در این میان غیرمسلمان‌ها نیز فرزندان این تمدن‌اند؛ آن‌ها اقلیت نیستند؛ بلکه بخشی از این امت به‌معنای تمدنی باشکوه و به مفهوم اجتماعی، سیاسی و قومی هستند. گفت‌وگو پیش از این‌که بین دولت‌ها انجام گیرد باید بین امت‌ها و مردم انجام شود، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و ماندگار نیستند؛ اما ملت‌ها همچنان باقی می‌مانند.

کرسی نقد

یکی از دلایلی که خروجی این کار مناسب نیست این است که برداشت درستی از اخلاق اسلامی نشده است؛ اخلاق اسلامی در آثار مختلف پراکنده است. بسیاری از مباحث اخلاق اسلامی در کتب کلامی ماست که در این اصطلاح‌نامه به آن پرداخته نشده است. به اخلاق فلسفی هم در این اثر توجه نشده است. به همین علت است که مثلاً در منابع این کتاب نامی از ابن سینا نیست؛ در صورتی که آثار ابن سینا در اخلاق بسیار مهم است.

آقایان بهشتی و‌ اردبیلی جلسات اسلام‌شناسی داشتند و سی عنوان مهم استخراج کرده بودند. به من هم دادند و چیزهایی نوشتم. از جمله این بود که آیا قضایای احکام شرع به تعبیر آقای نائینی حقیقی هستند یا موسمی؟ شکی نیست که برخی قضایای شرعی موسمی هستند و از خود روایات یا تناسب حکم و موضوع می‌شود فهمید که دیگر آن حکم بر این موضوع مترتب نمی‌شود؛ ولی در بقیه موارد، حقیقی هستند.