اگرچه نظریه معنویت با رویکرد به نقش دین اتخاذ میشود، اما متمایز با آن تعریف میشود و چون معنویت مورد نظر، همراه با عقلانیت تلقی شده و عقلانیت مغایر با دین تعریف شده، معنویت نیز در تقابل و تضاد با دین سنتی دانسته شده است؛ بنابراین نظریه مذکور بر آن است که انسان برای حل مشکل اساسی خود و دستیابی به زندگی اصیل و آرمانی باید به معنویت فارغ از دین روی آورد. ادامه …
در یکی از مقالات با عنوان «سبک زندگی معصومان»، نویسنده سعی میکند نشان دهد که ائمه(ع) روزگار خود را به گوشهنشینى و عبادت سپرى نمىکردند؛ بلکه کار کردن را عبادت مىدانستند. از گزارشهاى تاریخى استفاده مىشود که معصومان در تولید ثروت پیشگام بودهاند. درآمد آنان از راه کارگرى، دامدارى، کشاورزى، تجارت و گاه بیتالمال بوده است. همچنین آنها درآمد خود را صرفاً برای خانواده هزینه نمیکردند؛ بلکه از آن برای رفع نیاز نیازمندان، اصلاح بین شیعیان، آزادى بردگان و مقولهی وقف نیز استفاده میکردند. ادامه …
سخنان آیتالله جوادی آملی در دیدار با برخی مسئولین استان قم دربارهی بانکها و بهویژه حرام بودن حقوق کارمندان بانکهای ربوی واکنشهایی را درپی داشته است؛ از جمله رضا بابایی پژوهشگر حوزوی، در نقد این سخن استادش گفت: «استاد درباره ماهیت پول و ربا و مناسبات اقتصادی، درکی شبیه مسلمانان صدر اسلام از کارکردهای درهم و دینار دارند. ربا بهمعنایی که در قرآن آمده و تحریم شده، هیچ ربطی به بهرههای بانکی در نظامهای اقتصادی جدید ندارد». ادامه …
خیلی از دخترهای دبیرستانی و دانشگاهی، اگر آرایش میکنند و پوشش اسلامی را رعایت نمیکنند، ممکن است هدفشان همسریابی باشد؛ احساس میکنند اگر پوششان اسلامی باشد و حجاب لازم و حدود شرعی را رعایت کنند، رغبت کمتری به ایشان میشود و شانس ازدواجشان پایین میآید. همچنین گاهی در جامعه با بدحجابهایی مواجه میشویم که قصدشان مخالفت با حکومت است؛ علتش این است که ما بحث حجاب و عفاف را بهطور افراطی سیاسی کردیم؛ یعنی بهجای اینکه رنگ دینی موضوع را تقویت کنیم – به اشتباه – آن را حکومتی و سیاسی کردیم. ادامه …
ایلکا پانانن (مؤسس و مدیرعامل شرکت سوپرسل) که سازنده این بازی است به درآمد روزانه دو میلیون و چهارصد هزار دلار دست یافته است. طبق آمار برخی رسانهها، روزانه بیش از پنج میلیون ایرانی چند ساعت از وقت خود را صرف این بازی میکنند. یکی از نخستین فتاوا دربارهی این بازی را آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی چنین صادر کرد: «اگر اعتباری که برنده بهدست میآورد، قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است. پرداخت هرگونه مبلغ برای خرید برخی از امکانات مجازی در این بازی جهت ارتقا و ادامهی آن یا خرید و فروش این بازی در همه مراحل جایز نیست». ادامه …
دو ویژگی مهم این طرح این است که اولاً ویژه حوزههای علمیه است؛ ثانیاً به مسائلی که در خصوص شخصیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی و نیز شئون علمی و مرجعیتی و ویژگیهای فردی و مدیریتی رهبران نظام اسلامی در ایران (امام خمینی و آیتالله خامنهای) در مجامع و اقشار مختلف حوزهای مطرح میگردد، نیز میپردازد. ادامه …
مخالفت با طریقهی تدریس آیتالله شریعتمداری سویههای سیاسی داشت. آیتالله مؤمن میگوید: آقای شریعتمداری به عدم همکاری با مبارزات متهم بود و حضور در درس ایشان چندان لطفی نداشت. آیتالله طاهری پس از دوسه روز حضور در محفل درس آیتالله شریعتمداری گفته بود: انصافاً ایشان باید نزد امام مکاسب بخواند. اما مرحوم عمید زنجانی میگوید: «ذوق فقهی آقای شریعتمداری جالب بود؛ بنده چیزی از ایشان فرا گرفتم که در درسهای دیگر ندیدم…». ادامه …
یکی از دلایل رشد اقبال به احمدالحسن، خوف علاقهمندان به امام زمان از ایجاد نظامی در عرض مهدویت است. نوک پیکان حملات احمدالحسن ابتدا بهطرف مراجع و سپس ولی فقیه است. استدلال او هم این است که مراجع تقلید که کلاً فلسفه وجودیشان بهخاطر غیبت امام زمان است، الان دیگر خود را قدرتی همعرض امام زمان میدانند. ما باید اصل ولایت فقیه و جایگاه مراجع را با استناد به بیانات خود رهبری و مراجع بهدرستی معرفی کنیم.باید محور تبلیغات ما اثبات این باشد که این جایگاه، هیچ شأنی در مقابل اصل مهدویت ندارد؛ چه برسد به جایگاهی همعرض و موازی آن. ادامه …
از تأکیدات آیتالله حائری این بود که اداره حوزه باید زیر نظر یک نفر باشد و دیگران در هر مقام علمی، به او یاری برسانند؛ رمز توفیق وی نیز در اداره حوزه، همین بود. البته علمای بزرگ هم بسیار با او هماهنگ بودند و به مدیریت و تدبیرهای او، خالصانه گردن نهادند/سال ورود آیتالله حائری به قم مصادف بود با به سلطنت رسیدن رضاشاه؛ مسألهای که موجبات مقابله شدید نهاد حوزه (مرکز رهبری دینی) و نهاد دولت (مرکز قدرت و تصمیمگیری اجرایی) را فراهم ساخت. ادامه …