گزارش کتاب

کتاب پیش رو به‌دنبال آن است که نخست با معرفی منابع مربوط به زندگانی دوازده امام در دوره زمانی مورد نظر (محدوده زمانی قرن هفتم تا دوازدهم هجری قمری)، شناختی کلی به‌لحاظ شکل و محتوا از آن‌ها به‌دست دهد و با بررسی این آثار، میزان تغییرات شکلی و محتوایی آن‌ها را معلوم سازد تا از این طریق ارزش و اعتبار این آثار نسبت به کتاب های متقدم روشن گردد.

در نمایشگاه کتاب امسال به مناسبت کتاب سیرة الامام الحسین(ع) تالیف علامه سید جعفر مرتضی عاملی که به تازگی با انتشار در ۲۴ مجلد منتشر شده‌است، مراسمی برگزار شد. در این مراسم آقایان سیدعباس صالحی و حجج اسلام و المسلمین …

تاملی بر گزینه‌های مدیریت حوزه علمیه قم

دو گرینه جدی برای به دست گرفتن مدیریت حوزه علمیه قم آقایان حسینی بوشهری و اعرافی هستند که باید منتظر بود تا دید شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین در روزهای بعد چه تصمیمی برای مدیریت حوزه خواهند گرفت و تصمیم دارند تحول مدیریتی در حوزه ایجاد کنند یا نه؟

یک عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین اعلام کرد:

اختصاصی مباحثات

یکی از اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین از انتخاب هفت عضو جدید شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور خبر داد. با توجه به اتمام دور ششم شورای عالی حوزه، از مدتی پیش فرایند انتخاب اعضای دور هفتم درجامعه مدرسین آغاز شد، کمیسیونی انتخاب گردید و این کمیسیون طبق روال گذشته با مراجع عظام تقلید گفت وگوهایی داشتند.

تلاشی دیگر برای آشتی دانش نوین و دین

تامس دیکسون – از استادان تاریخ فلسفه، دین و علم در بریتانیا – در اثر کوتاهش با عنوان «علم و دین؛ مقدمه‌ای کوتاه» می‌نویسد: «درواقع محکومیت گالیله نه به‌سبب تلاش او برای فهم جهان طبیعی از راه مشاهده و استدلال، بلکه بیش‌تر به‌سبب نافرمانی او از کلیسا بود. برآورد غلط گالیله از رابطه‌اش با پاپ اوربانوس هشتم از منظر سیاسی همان‌قدر در سقوط او تأثیر داشت که زیاده‌روی او در تفسیر کتاب مقدس». از منظر دیکسون، گالیله قربانی یک بحران سیاسی و نیز بی‌تدبیری و تندروی خود شده بود و نهاد کلیسا از اساس با مطالعه ریاضیات، اخترشناسی و سایر علوم مخالفتی نداشت.

در آستانه انتخاب اعضای دور جدید

حوزه‌ علمیه پیش از انقلاب ساختاری کاملاً سنتی و به‌دور از هرگونه سازوکارهای اداری منظم داشت. پس از انقلاب براساس اقتضائات و نیازهای روز، مسأله نظام‌مند شدن ساختار حوزه‌ علمیه مطرح شد. از سوی دیگر بررسی وضعیت فعلی حوزه نشان می‌دهد دغدغه تأکید بر مبانی سنتی در حوزه بی‌راه نبوده و هرچه میگذرد، افت تحصیلی طلاب بیش‌تر مورد توجه مراجع و حتی مدیران حوزوی قرار می‌گیرد. اما طرفداران هردورویکرد اتفاق نظر دارند که نظام‌مند شدن حوزه باید براساس هنجارها و نیازهای خود حوزه صورت گیرد و نه تقلید از الگوهای بیرونی مانند دانشگاه.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیرحی

مرحوم نائینی اولین فقیهی است که از دولت مدرن سخن گفته است. پرسش‌هایی که او با آن مواجه بوده، هنوز هم هست و ما یک قدم هم جلو نرفته‌ایم. مرحوم نائینی، امروز در دو غبار خوابیده؛ هم غبار زمان و هم غبار تغییر ایدئولوژی. جامعه ایران از تفکر مشروطه به تفکر جدیدی رفته و این دو غبار باعث شده ما ناخواسته در درک فضای ذهنی نائینی دچار مشکل شویم. دوستانی که مرحوم نائینی را ذیل بحث‌های ولایت‌فقیهی قرار می‌دهند، ناخواسته بحث‌های جدیدی را در شناخت خود از نائینی داخل می‌کنند و فکر می‌کنند او در ذهنش ترتب ذهنی قائل بوده از حکومت استبدادی تا حکومت معصوم

بزرگداشت و رونمایی از کتاب

حجت‌الاسلام دکتر منصور میراحمدی (رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) برگزاری چنین بزرگداشتی بهانه‌ای است برای تجلیل از پژوهشگری ارزشمند که نماینده جریان فکری و اندیشه‌ای در حوزه علمیه قم است که خوب درخشیده است …

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی

عده‌ای معتقدند که انقلابی‌بودن یا نبودن حوزه امری عارضی است؛ یعنی اگر امام نبود و اگر انقلاب اسلامی به‌وجود نمی‌آمد، اساساً تقسیم حوزه به انقلابی و غیرانقلابی، بلاموضوع می‌شد. اما نگاه عمیق‌تری نیز وجود دارد و آن این‌که عنوان انقلابی و غیرانقلابی برای حوزه، عنوان مشیری است که اشاره دارد به مجموعه‌ای از ارزش‌ها و جهت‌گیری‌هایی که اگر باشند، آن حوزه انقلابی و اگر نباشند غیرانقلابی است. در چنین وضعیتی، نقش امام(ره)، نه در تأسیس این ارزش‌ها و رویکردها، بلکه در عملیاتی‌‌کردن و عینیت بخشیدن به این ارزش‌ها و جهت‌گیری‌هاست.

آیت‌الله سید منیر خباز

وقتی یک مسلمان به غرب می‌رود، با مکاتب فکری قوی و در عین حال متفاوتی روبه‌رو می‌شود که اولاً از آزادی بیان برخوردارند و ثانیاً به دلیل سهل‌الوصول بودن وسایل ارتباط جمعی، هرکس می‌تواند افکار و آرای خود را به‌راحتی تبلیغ کند. از همین رو وقتی وی با این پدیده‌ها روبه‌رو می‌شود، در مقابل این تمدن فکری بزرگ احساس ضعف می‌کند. حتی یک طلبه نیز ممکن است به این فکر بیفتد که ما در حوزه علمیه با چنین چیزهایی روبه‌رو نیستیم و مقهور این وضعیت فکری شود.