در گفت‌وگو با آیت‌الله گرامی قمی

اختصاصی مباحثات

قبل از انقلاب بعضی چیزها را محکوم می‌کردیم؛ اما بعد از انقلاب اگر مردم مشابه آن‌ها را ببینند، به اعتقادشان و به قداست حکومت و روحانیت لطمه می‌خورد. نباید طوری باشد که بگویند روحانیت مستقل نیست و یکی از ادارات حکومتی است. اگر این‌طور برداشت شود، به‌ضرر روحانیت و حکومت خواهد بود. ⬿

اینفوگرافی فرمایشات مقام معظم رهبری؛

رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته، فرمایشات و راهکارهای متعددی برای بهبود عملکرد شورای عالی حوزه علمیه ارائه‌ کرده‌اند. مباحثات به مناسبت تحولات این روزهای شورای عالی، اینفوگرافی سخنان مقام معظم رهبری در این باره را ارائه می‌نماید. ⬿

بازدید آیت‌الله العظمی جوادی آملی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب

حضور یکی از مراجع عظام تقلید در نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را می‌توان – و باید – به فال نیک گرفت. با توجه به حساسیت و اهمیت مقوله‌ی کتاب و نشر، اقداماتی از این دست اولاً باعث تقویت روحیه و تشویق برگزارکنندگان این رویداد مهم فرهنگی است؛ ثانیاً حضور مستقیم عالمان بزرگوار (به‌ویژه مراجع عظام تقلید) به‌عنوان پاسبانان حریم مذهب، در اتفاقات مهم فرهنگی از این قبیل، می‌تواند نقش مهمی در تقویت فرهنگ اسلامی داشته باشد. ⬿

به‌مناسبت مبعث

اصولاً اقامه دليل عقلى بر ختم نبوّت امكان ندارد؛ يعنى عقل بما هو عقل، آمدن پيامبر ديگری را محال نمى‌‏داند. به تعبیر یکی از متفکرین اسلامی: «اصل نبوّت را مى‌‏توان هم از دليل‌‏هاى برون‌دينى (دليل عقلى) و هم از دليل‌‏هاى درون‌دينى (دليل نقلى) اثبات كرد؛ ولى در انقطاع وحى دليل عقلى بر ضرورت انقطاع خاتميت نداريم؛ يعنى عقل، آمدن پيامبر ديگری را محال نمى‌‏بيند؛ جز اين‌كه دليل‌‏هاى درون‌دينى عقل را متقاعد به پذيرفتن خاتميت مى‏‌كند… اگر پيامبر اكرم(ص) ادعای خاتميت نكرده بود، هيچ‌كسى را امكان دست‌‏يابى بر اين راز نبود» ⬿

پژوهشگران علم اخلاق اسلامی لازم است برای استخراج احکام اخلاقی از منابع دین (قرآن و روایات) ضوابط و قواعد روشنی در اختیار داشته باشند. این قواعد و ضوابط که عناصر مشترک فرایند استنباط خواهند بود، لازم است در دانشی به‌نام اصول فقه‌الاخلاق یا قواعد تفقه اخلاقی، منقح شده باشند. بی‌شک بخش‌هایی از علم اصول فقه موجود را می‌توان در این فرایند به‌کار گرفت. اما قواعد خاصی نیز وجود دارد که اختصاصاً در استنباط گزاره اخلاقی کاربرد دارد و در اصول فقه موجود دغدغه آن وجود
نداشته است. ⬿

تأکید مراجع عظام تقلید در دیدار با معاون وزیر ارشاد:

اختصاصی مباحثات

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های این معاونت در صیانت از ارزش‌های اسلامی و اخلاقی و گسترش معارف اهل‌بیت(ع) اظهار کردند که هرچند نمی‌توان جلوی همه‌ی خطاها و مشکلات فرهنگی را گرفت، اما مهم آن است که این اهتمام در این مجموعه وجود دارد و من از این دیدار و گزارش‌های ارائه‌شده خوشنود شدم و برای شما و دست‌اندرکاران دعا می‌کنم. ⬿

به‌مناسبت شهادت

يكی از دلايل حضوريافتن امام کاظم(ع) در جلسات مناظره، آگاه‌سازی مردم از ماهيت مكاتب و فرق ساختگی بود. همچنین در آن دوران به‌دليل افزاش تعاملات سياسی، اقتصادی و فرهنگی، عده‌ای از شخصيت‌های سياسی، بازرگانان و علما از نقاط مختلف جهان به سرزمين‌های اسلامی می‌آمدند و بعضاً با انبوهی از سؤالات و شبهات در مورد آخرين دين الهی مواجه بودند. چه‌بسا این افراد در صورت دریافت پاسخ‌های صحيح، روشن و مستدل‌، مسلمان می‌شدند و به‌عنوان يك مبلّغ به سرزمين‌های خود باز می‌گشتند.  ⬿

به مناسبت روز معلم؛

فکر شهید مطهری گسترده بود. به کیفیتی می‌نوشت که برای مخاطب ایرانی عرضه شود؛ جوانی که با مکتب‌های فکری الحادی و لائیک روبه‌رو بود. مرحوم مطهری با دسته‌های فکری به خوبی آشنا بود و مواد تهیه می‌کرد که بتواند در برابر آنها کتاب بنویسد و سهم بسیار بزرگی در هدایت جوان‌ها داشت. ⬿

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا

عرصه‌ی دیگری که ما شدیداً درارتباط با آن دچار خلأ هستیم، عرصه‌ی بین‌الملل حوزه است؛ رسالت جهانی حوزه. تحولاتی که در منطقه و به‌ویژه منطقه اسلام شکل گرفت، بهار عربی و… چه نتایجی داشت؟ انقلاب اسلامی چه بدیلی ارائه کرد؟ در مصر و تونس و لیبی که انقلاب شد، گفتند الگوی انقلاب اسلامی برای ما مناسب نیست؛ چرا؟ چون الگوی منقحی نیست؛ یک الگوی کاملاً شیعی است؛ نه الگویی فراگیر. بنابراین آن‌ها رفتند به‌سمت الگوی ترکیه. امروزه هم الگوی سلفی و داعشی حرف اول را می‌زند. ما در حوزه – متأسفانه – الگوی مثبت و قابل‌ارائه‌ای که بتوان با آن زندگی کرد را تبیین نکرده‌ایم. ⬿

اجمالی از تاریخچه و برخی فعالیت‌های شورای عالی حوزه‌های علمیه

آیت‌الله خامنه‌ای یک‌سال و اندی پس از آغاز رهبری‌شان در سفری به شهر قم انتظارات خود از حوزه را بیان نمودند. تغییرات کلانی که رهبر جدید انقلاب اسلامی به‌دنبال آن بود، در درون بخشی از نخبگان حوزوی پیگیری شد و ساختار جدیدی با نام «شورای عالی حوزه‌های علمیه» برای مدیریت حوزه ایجاد گردید. اعضای هفت‌نفره‌ی این شورای برای یک دوره چهارساله تعیین می‌شوند و از جمله وظایف آن می‌توان به تعیین مدیر حوزه علمیه، برنامه‌ریزی در امور تحصیلی، جذب و گزینش، امور تبلیغی، معیشتی و سایر موارد مرتبط با زندگی طلاب اشاره کرد. ⬿