امروز جبهه باطل به اشکال مختلف خود را در دنیا نشان میدهد؛ امروز به راحتی به حجاب یک ورزشکار اهانت میکند و فردا تمام ارزشهای دینی را تخطئه و تحقیر خواهد نمود. این یک نوع وقاحت فرهنگی و نتیجهی بیتوجهی ما به آرمان اصیل انقلاب است. نهادهای مختلف از جمله حوزههای علمیه باید با آیندهنگری دینی به شکلهای مختلف، تصاویر زیبایی از چشمانداز مطلوب را در منظر مردم، مسئولان و نخبگان قرار دهند. ادامه …
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق انسانی و آزادیهای دینی، بهمعنی آنچه در عرف بینالمللی پذیرفته شده، از هیچ فردی، صرفاً بهدلیل انتسابش به یک اقلیت دینی سلب نگشته است؛ حتی اگر نامی از دین و گرایش مذهبی وی در قانون اساسی مزبور نیامده باشد؛ عنوان «رسمی» در قانون اساسی ایران نیز بههیچوجه درصدد نفی حقوق و آزادیهای دینی در غیرپیروان مذهب رسمی نیست. ادامه …
آیا هر طلبهای توانایی، استعداد، ذوق و بصیرت لازم برای تعامل با یک غیر مسلمان یا غیرشیعه را دارد؟ آیا رفع تزاحمات بین احکام شرعی (که در محیط بیگانه بسیار اتفاق میافتد) از هر طلبهی و در هر سطحی برمیآید؟ از سوی دیگر تمحض در آموزش زبان و دائمیبودن آن امری است لابد منه؛ لذا کم نیستند طلابی که وارد این عرصه میشوند و طبیعتاً – اگر به هزاران دلیل بعد از چند ترم ناقابل انصراف ندهند – پس از مدتی فرصت کافی برای مطالعه دروس اصلی حوزوی نخواهند داشت. ادامه …
در شرایطی که گردنزنی شرورانهی آیتالله نمر ـ که هیچ پیوندی با ایران نداشت ـ ایران و عربستان را در آستانهی جنگ قرار داد، اقدام اخیر عربستان سخت حیرتانگیز است. وقتی بزرگترین بودجهی نظامی جهان در دستهای جوانکی ۳۰ساله، خودشیفته و غیرمنتخب باشد، کلّ منطقه را عرصهی بازی جنگی میانگارد؛ درست همان چیزی که در جنگهای مرگبار یمن و سوریه شاهدش هستیم. ادامه …
دوّم از معايب دموكراسى اين است كه رأى اكثريت، خواه حزبى باشد يا غيرحزبى، هميشه موافق مصلحت نيست؛ بلكه غالباً رأى اقليتها – اگر وابسته نباشند – به صواب نزديكتر است؛ خصوصاً اگر از جهت كيفيت بيشتر مورد اعتماد باشند؛ مثل اينكه در يك مسأله سياسى يا حقوقى، متخصصان سياست و حقوق رأيشان با اينكه در اقليّت مىباشند، مخالف اكثريت باشد. ادامه …
یکی از درخشانترین نقاط در کارنامه جمهوری اسلامی، تعطیلی مناسبتهای مذهبی (مانند روزهای شهادت پیشوایان معصوم) با هدف بالارفتن سطح معرفتی مردم نسبت به فرهنگ اهلبیت(ع) است. اما بهدلیل عدم فرهنگسازی مناسب، جز عده اندکی، از فلسفه اصلی این تعطیلات غافل ماندهاند و درنتیجه بهجای اینکه به مکتبی معرفتی، اخلاقی و علمی تبدیل شود، بهانهای شده برای تفریح، خوشگذرانی، سفرهای غیر زیارتی و…! ادامه …
پس از کسروی شاهد گسترش نقد و رد فقه و فقها هستیم و تا پیش از او نوگرایان دینی کمتر به تخطئه کامل فقه میپرداختند. بهنظر میرسد رواج تلطیفشدهی این ذهنیت منجر به نادیدهگرفتن امام ششم در آرا و آثار نواندیشان دینی شده است و باز بهنظر میرسد که رقابت با فقها ریشه چنین ذهنیتی است. اوج این نگرش را در مهندس بازرگان میبینیم که از «رشد سرطانی فقه» سخن میگوید. ادامه …
به طلاب علوم دینی، شهریهای پرداخت میشود تا بتوانند بهتر درس بخوانند و اهداف متعالی مد نظر حوزه علمیه و مرجعیت شیعه را تأمین نموده و علوم برآمده از قرآن کریم و میراث نورانی اهل بیت(ع) را فراگرفته و ترویج کنند. ولی آیا وضعیت کنونی شهریه، به چنین هدفی منتهی میشود؟ ادامه …
آیتالله علی مشکینی به اعلام مواضعی پرداخته بود که گاه در تقابل با اندیشههای غالب در حوزههای علمیه محسوب میشد؛ او میکوشید تا در تحقیقات خود، مشی مستقلی را دنبال کند و به گفتار و تأملات دیگران دل خوش نکند؛ مثلاً برخلاف جریان غالب حوزه که به مخالفت با کتاب شهید جاوید پرداخته بودند، آیتالله مشکینی با نگارش تقریظی، مهر صحهای بر این اثر نهاد. ادامه …
موسویان: امام خمینی میفرمایند: «حکومتی که مبتنی بر رأی مردم نباشد، مشروعیت ندارد. فرض کنیم شاه خیلی فرد صادقی است؛ خیلی هم خدمتگزار است؛ حالا اگر مردم یک خدمتگزار را نخواستند باید چهکار کنند؟/رهدار: خواندن تکهای از متن، از نگاه روشی غلط است؛ همان امام میگوید: اگر شما نمایندگان قاطبهی ملت روزی در برابر اسلام بایستید، این پیرمرد که میبینید یکتنه در برابر شما خواهد ایستاد. ادامه …