از موارد مغفولمانده در برنامهریزی سالیان اخیر حوزه، بیتوجهی به سنتها و آدابی است که رشد علمی و معنوی طلاب را تأمین میکرده. نگرانی اساتید و مراجع حوزه از غلبه قواعد نظام دانشگاهی بر حوزههای علمیه از همین جا نشأت میگیرد. باید امید داشت مدیران جدید حوزه با درک تفاوت برنامهریزی برای سازمان مدیریت حوزه و برنامهریزی برای نهاد حوزه، بتوانند ظرفیتهای منابع معرفتی اسلام را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به فعلیت نزدیک نمایند. ادامه …
زمان امام خمینی(ره) فقط موسیقی سنتی در صدا و سیما پخش میشد. از ابتدای دهه هفتاد بود که صدا و سیما موسیقی پاپ را نیز به رسمیت شناخت و به ویژه در دوره ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما، پخش موسیقی پاپ بر سنتی سبقت گرفت. هنوز مشخص نیست که مخالفتهای اخیر با موسیقی، ناشی از نظر شخصی برخی ائمه جمعه است و یا تصمیم جدی نظام را پشت خود دارد. ادامه …
هنوز از کلاس خارج نشده بودیم که استاد تشریف آوردند. با دیدن استاد احساس کردیم که حتماً خبر فوت همسر ایشان شایعه بوده؛ برای همین، موضوع را با خود ایشان در میان گذاشتیم؛ ولی ایشان خبر را تأیید کردند. پرسیدیم: پس استاد مراسم تشییع جنازه چه کار کردید؟ فرمودند: میخواستم درس را تعطیل کنم؛ چندصدنفر از طلبههای امام زمان(عج) درسشان یک روز تعطیل خواهد شد؛ به همین خاطر به خودم اجازه ندادم که بهخاطر تشییع جنازهی همسر من کلاس درس شما تعطیل شود. ادامه …
از ویژگیهای این مقتل این است که تلاش شده تا از منابع و مآخذِ تا قرن هفتم بسیار استفاده شود؛ زیرا منابع اولیه و کهنتر، قابل اعتمادترند. ویژگی بعدی این است که سیری جامع در مقتلنگاری نیز صورت گرفته است؛ بهگونهای که مخاطبین این مقتل که مبلغین جوان و روحانیون هستند با خواندن آن، تقریباً بینیاز باشند. ادامه …
این تحقیق درصد است با گزینش روایات عرصه سیاست از کتاب غرر الحکم و با دستهبندی و ایجاد نظام منطقی برای این روایات، نظامی از روایات تخصّصی گستره سیاست را به محققان، سیاستمداران، کارگزاران و حاکمان اسلامی ارائه نماید. ادامه …
پنجمین مقاله این نشریه به تعامل با سلطان جور در اندیشه شیخ مفید اختصاص یافته است که نویسندگان آن معتقدند: فقهاى شیعه در طول تاریخ فقه، نسبت به حکم همکارى با حاکمان – بهویژه حاکمان جور رأى واحدى نداشتهاند. تا پیش از شیخ مفید، حرمت این همکارى، مورد اتفاق فقهاى شناختهشده شیعه بوده است؛ اما وى در این رأى تجدید نظر کرد. ادامه …
آیا روحانیت مجموعهای از افراد است یا نهادی اجتماعی؟ آیا روحانیان یک صنفاند که به اعتبار نقش و کارکرد اجتماعی از دیگر اصناف متمایز میشوند؟ یا طبقهای اجتماعیاند که به اعتبار شیوهی معیشت و پایگاه اجتماعی و جایگاهشان در روابط تولیدی از دیگر طبقات متمایز میشوند؟ از دیدگاه جامعهشناختی، روحانیت گونهای قشربندی اجتماعی است که بر پایهی کارویژههایی مانند تفسیر دین و دفاع از تعالیم آن، اجرای احکام و مراسم دینی، گرفتن و توزیع وجوه شرعی، از دیگر گروههای اجتماعی متمایز میشود. ادامه …
برخی بزرگان ما اجتهاد در قرائت را از دلایل وجود اختلاف قرائات برشمردهاند. بهنظر میرسد ما در این زمینه دچار اشتباه روشی شدهایم؛ زیرا براساس مبانی فقهی و اصولی خودمان به نقد اهل سنت پرداختهایم؛ درحالیکه آنها مبانی دیگری دارند. اختلاف قرائات را آقایان اهل سنت، مستند به اجتهاد نمیدانند و تصریح میکنند که سرمنشأش سنت پیغمبر(ص) است. ادامه …