‌پیاده تا کربلا

علما و بزرگان نیز به تأسی از ائمه اطهار (ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) رفته‌اند. و مرحوم آخوند خراسانی (قده) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند.

به‌مناسبت ایام درگذشت

شواهد موجود حکایت از کنش‌گری فرهنگی علامه دارد و اگر به‌یاد داشته باشیم که وی کنش‌گری فرهنگی را مبنا و زیربنای تحولات عمیق سیاسی می‌داند، آن‌گاه در می‌یابیم که در واقع وی از سطح سیاست به عمق آن منتقل شده و سطح سیاست را رها کرده تا عمق و مبنا و زیربنای سیاست – که تفکر و اندیشه و اخلاق و اعتقاد است – را مهندسی کند.

ملاقات با آیت‌الله غلامرضا صلواتی

(اختصاصی مباحثات)

سلوک‌ رفتاری عالمان قدیم را دارد و از شهرت و ایجاد دستگاه و تشکیلات گریزان است. با وجود این‌که به گفته‌ی فرزند ارشدش خاطرات نابی از حوزه و اساتید بزرگش دارد، اما به‌سختی تن به مصاحبه یا مکتوب‌کردن آن‌ها می‌دهد. همه‌ی کسانی که به دیدارش می‌آمدند را یکسان احترام می‌کرد؛ حوزوی و غیرحوزوی.

در دوره مرجعیت آیت‌الله بروجردی در قم، شهرت استخاره‌های آیت‌الله شیخ محمدباقر محسنی ملایری عالم‌گیر شد. گفته شده که مقامات مهم دربار پهلوی و حتی شخص شاه برای استخاره به وی رجوع می‌کرده‌اند. نزدیکان مرحوم محسنی ملایری می‌گویند که حتی برای ساعت کودتای ۲۸ مرداد با وی تماس گرفته شده و استخاره خواسته بودند. البته طبیعی است که فرد تماس‌گیرنده، حرفی درباره نیت استخاره نزده بود و بعدها مشخص شده بود که نیت وی چه بوده است.

‌نگاهی جامعه‌شناختی به پدیده راهپیمایی اربعین

آن‌چه جوهر و هسته مرکزی اربعین را شکل داده و آن را به یک جامعه بهشتی در زمانه سکولار امروز تبدیل می‌کند، همین وجود یک «ما» از «من‌»های مختلف مذهبی، فرهنگی و دینی بر محور یک هدف متعالی و محبوب است؛ امری که نتیجه‌‌ی آن، شکل‌گیری روابط پیشرفته انسانی است در کشوری به ظاهر توسعه‌نیافته یا عقب‌مانده.

خاطره تبلیغ از راه دور

متن پیام این بود: «ما یه عده دانشجو هستیم تو دانشگاه ایالتی واشنگتن و امکانات دعوت از مداح و سخنران نداریم… معمولاً از فایل‌های تصویری یا صوتی سال‌های قبل استفاده می‌کنیم… برای ما باعث افتخار خواهد بود اگر فایل سخنرانی امسال یا سال‌های گذشته شب‌های ۷ تا ۱۰ محرم را در اختیارمان قرار دهید». یعنی بندگان خدا از اینترنت سخنرانی دانلود می‌کردند و می‌نشستند رو‌به‌روی تلویزیون و مثلاً در مراسم محرم شرکت می‌کردند.

به‌مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام جعفر شجونی

از کوچک‌ترین موقعیت‌ها بهره می‌برد برای سخنرانی؛ زمانی که مردم به منزل آیت‌الله سید احمد خوانساری رفتند تا ایشان را به مبارزه علیه شاه دعوت کنند، شجونی بر روی دوش مردم سخنرانی می‌کند. پسرش محمد، زمانی که پیش از انقلاب در آمریکا تحصیل می‌کرد، در تماسی با پدر گفته بود: «ما این‌جا مبارزه کردیم و ماشین شمس پهلوی را سوزاندیم و خانه‌ی او را خراب کردیم و پلیس ما را گرفته است».

یادداشتی کوتاه از رسول جعفریان

وزارت علوم، فرهنگستان‌ها، کتابخانه ملی، دانشگاه، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و تمامی مراکزی که پول اصلی را کم و زیاد یا زیاد و کم در اختیار دارند به‌خاطر کم‌کاری در زمینه دیجیتال مقصرند. اقتصاد ما همه‌جایش دولتی است؛ لااقل برای فرهنگ هم همین باشد و انتظار از بخش خصوصی نباشد؛ که به هیچ جایی نخواهیم رسید.

روحانیت و مردم‌سالاری (بخش سوم)

عدم برداشت انحصارگرایانه از دین و برابری فرصت طرح دریافت‌های متفاوت از آموزه‌های دینی شرط لازم برای حفظ مدنیت نهاد روحانیت است. داوطلبانه‌بودن، هم در مورد عضویت و پیوستن و گسستن از این نهاد و هم در کنش‌های مربوط به سامان‌دهی آن است؛ مثلاً در مورد مرجعیت تقلید ـ که یکی از سلسله مراتب اقتدار در سازمان روحانیت است ـ قدرت سیاسی و دولت هرگز نمی‌توانند مداخله و یا اعمال نفوذ کنند.

«مباحثات» از مدتی قبل با توجه به این نکته‌ که برخی مخاطبینِ مطالب منتشرشده در سایت، امکان یا فرصت استفاده از اینترنت را ندارند، هرازگاهی برخی مطالب را به‌صورت مکتوب در اختیار تعدادی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه قرار داده است. تاکنون پنج شماره نسخه‌ی مکتوب به‌صورت بسیار محدود منتشر شده است.