اصل ۴۴ قانون اساسی را رهبری از ما خواستند و ما اصلاح کردیم و ایشان تأیید کردند و چند روز پیش آقا ما را در جلسه احضار کردند. دلم برای آقا سوخت. ایشان فرمودند: «من این اصل را که اصلاح کردم، انتظار انقلاب اقتصادی در کشور داشتم… بعد از گذشت این مدت، نه به رونق رسیدهایم و نه به عدالت». ادامه …
ایشان به حضرت آقا علاقهمند بودند و حتی تا همین لحظات آخر هم علاقهمند بودند؛ اما خب آنطور که امثال ما دلمان میخواست همراهی باشد، نبود؛ اختلاف سلیقه بود. بین بنده و ایشان کدورتی نبوده. دربارهی مجلس خبرگان رهبری هم خیلی خوشحال شدم که رأی نیاوردم؛ چون رفع مسئولیت بود و بار سنگینی از دوشم برداشته شد. ادامه …
من قاطعانه میگویم که مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات که آبشخورش کارها و ایدههای مرحوم هاشمی است، مهمترین مرکز مطالعات و پژوهشهای قرآنی در خاورمیانه است و این از ثمرات اخلاص ایشان بوده است. ما اکنون دو دورهی تفسیر و دهها کتاب در علوم قرآنی و موضوعات قرآنی داریم که از اینجا سرچشمه گرفتهاند. ادامه …
طی سالهای گذشته، بنده به سهم خود هم در فکر و هم در عمل، از دیجیتالیزه شدن کتابها و معلومات پراکنده، دفاع کرده و سخن گفتهام؛ اما بهصورت قانونی و در چارچوب خودش. آنچه دارد اتفاق میافتد این است که ما در زمینه متون جدید، بدون آن که راهکار حقوقی جدی برای حفظ حقوق افراد فراهم کنیم، تن به نوعی هرج و مرج در زمینه استفاده از کتابهای چاپی بهصورت آزادانه و بی حد و مرز داده و به پایمالکردن حقوق مردم مشغول هستیم. ادامه …
اگر رسیدن نهاد مرجعیت از نظر قدرت و جایگاه اجتماعی به وضعیت کنونی، پروژهای هدفمند بوده باشد، در این صورت نقش عامل سیاسی بسیار پررنگ میشود؛ زیرا صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، قدرتنمایی یک نهاد مذهبی خارج از ساختار سیاسی بود در مواجهه و مقابله با یک تصمیم اتخاذشده توسط یک نظام سیاسی؛ مواجههای که به تحقیر اراده و اقتدار سیاسی حکومت وقت انجامید. ادامه …
تهمتهایی به او زدند که از آنها منزّه بود. امام(ره) در فرازی از نامهای که پس از ترور آقای هاشمی به ایشان نوشته بود، تعبیری دارند که نسبت به هیچکس دیده نشده است: «مجاهد متعهّد؛ هاشمی عزیز». مرحوم هاشمی در چنین جایگاهی بود. فقدانش بهواقع ضایعهی اسفناکی برای نظام است. خدا کند برای نظام حادثهای پیش نیاید. ادامه …
در فصل اول کتاب که به بررسی فعالیتها و رفتارهای سیاسی اجتماعی آیتالله حکیم اختصاص دارد، نشان داده شده که این مرجع تقلید، بیشتر از درِ مدارا و مسالمت با حاکمیت پهلوی مواجه میشده است. آیتالله انتقاداتی به حکومت پهلوی داشته، اما گفته بود که «ما نمیخواهیم شاه ایران را تقدیس کنیم؛ اما میگوییم وی بودنش برای پاسداری از شرّ کمونیسم بهتر است و شاه نباید تضعیف گردد». ادامه …
بهراستی چه نفعی در استفاده از این چراغهای هشدار وجود دارد؟ آیا جز «تمایز» از دیگران و«جلب توجه» فایدهی دیگری هم میتوان برای آن متصور شد؟ این تمایز و جلب توجه نهتنها هیچ ثمرهای برای شخصیتها ـ بهویژه روحانیون ـ ندارد، بلکه با زی طلبگی مورد عنایت بزرگان حوزوی، امام خمینی و مقام معظم رهبری در تضاد است. ادامه …
آبراهامیان: جریان دوم را میتوان روحانیون مخالف میانهرو نامید که توسط آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی، آیتالله محمدهادی میلانی (در مشهد) و مهمتر از همه آیتالله سید کاظم شریعتمداری رهبری میشد. مهمترین ویژگی میانهروها این بود که آنها خواستار سرنگونی سلطنت نبودند؛ بلکه خواهان اجرای کامل قانون اساسی مشروطه بودند. ادامه …
در زمانهی ما ارتباط مستقیم با متولیان برگزیده دین، یعنی ائمه اطهار(ع) وجود ندارد و دینداران باید با شعور دینی و منابع گرانقدر آن، یعنی قرآن و روایات، مصادیق و جبهه حق و باطل را تشخیص دهند؛ ولی اگر کسی در این وادی دچار جمود فکری و قشریگری شود، ممکن است حتی انقلاب اسلامی را بدعتی دینی ببیند که از سر وظیفه باید با آن مخالفت کند. ادامه …