مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:

یادداشت وارده

انتخابات فرصت خوبی شد تا ما به این حقیقت بیندیشیم که آیا وظیفه حوزه «نظریه‌پردازی» و تقویت مبانی تئوریک نظام اسلامی در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، انتخابات و… است یا ـ همانند سایر مردم و جوانان ـ دعوت از کاندیداها و حضور در میتینگ‌های تبلیغاتی و همراهی با نامزد انتخاباتی و شهربه‌شهر مسافرت کردن؟ ادامه 

گزارش نشست علمی

حجت‌الاسلام ملک افضلی در کشور ما که پایه‌گذار مردم‌سالاری دینی است ضرورت دارد به این دو پرسش پاسخ داده بشود؛ یکی این‌که انتخابات از منظر فقهی چه ماهیتی دارد؛ دوم این‌که  حکم شرعی آن برای مکلفین و مردم در حکومت … ادامه 

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی:

علوم سیاسی رایج در دنیا، نقص را برای انسان نمی‌پذیرد و نقطه شروعش «الانسان ناقص» نیست؛ بلکه نقطه آغازینش «الانسان کامل» است؛ همان اومانیسم؛ یعنی فرد خود نیازهایش را می‌شناسد و خود نیز آن را تدبیر می‌کند؛ خودبسنده و خودسامان است. به قول علامه جوادی از این اومانیسم یک‌جور مردم‌سالاری درمی‌آید که همان باغ‌وحش منظم است. ادامه 

به‌مناسبت درگذشت

یک روز پس از واقعه فیضیه، وی به آن محل رفت و آن چه را که خودش به عینه دید را مکتوب کرد؛ درهای شکسته‌ی حجره‌ها، آثارِ خونِ پخش‌شده بر در و دیوار و عمامه‌های افتاده بر روی زمین، همگی مورد توجه وی قرار گرفت و به شرح آن پرداخت و کتاب «از فیضیه ۴۲ تا فیضیه ۵۷» را منتشر کرد. سید مهدی گلپایگانی (فرزند آیت‌الله گلپایگانی) زمانی گفته بود که پدر و مادرم با خواندن این کتاب، متأثر شده و گریه کرده بودند. ادامه 

گزارش نشست تخصصی آخوند خراسانی و انقلاب مشروطه:

دکتر داریوش رحمانیان: دکتر فرزانه بر سرشت سکولار انقلاب مشروطه ایران تأکید دارد و به روشنی می‌گوید این انقلاب سکولار است و آخوند خراسانی نیز بر این واقعه صحه گذاشته و بین عقلا و علما یک دوگانگی ایجاد کرده و می‌گوید که کار سیاست را بسپارید به عقلا، و علما هم جدا باشند. ادامه 

روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات (۷): استاد قاضی‌زاده در گفت‌وگو با مباحثات:

تشویق به شرکت در انتخابات، منافاتی با نقش پدری روحانیت ندارد؛ ولو در حد مقام مرجعیت؛ چراکه چنین عملی، تشویق مردم به تعیین سرنوشت و بهرمندی مردم از حق خودشان و به نوعی تشویق ایشان به انجام وظیفه‌شان درقبال کشورشان است. ادامه 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:

ما یک منبع هستی دین داریم که آن وحی است؛ اما آن‌چه به‌عنوان نقل یاد می‌کنیم، منبع نیست؛ بلکه دلیل و راهنماست؛ نقل می‌آید تا وحی را بکاود و از آن حقیقت استفاده کند؛ همان‌گونه که عقل چنین نقشی دارد؛ یعنی عقل و نقل سراج هستند و وحی صراط است. عقل و نقل با هماهنگی یکدیگر به‌دنبال این هستند که حقیقت دین را واکاوی کنند. بنابراین آن نقلی که در عقلانیت سنتی ارائه شده است، در عقلانیت وحیانی نیست. ادامه 

تأملی در رفتار اخیر آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (یادداشت وارده)

برگزاری نشست اساتید در آستانه انتخابات در بیت آیت‌الله وحید ـ با توجه به همسویی واضح شخصیت‌های محوری این نشست با دولت مستقر ـ می‌توانست بار معنایی خاصی داشته باشد؛ لغو آن که به گفته‌ی برگزارکنندگانش ناشی از سفر زیارتی آیت‌الله وحید به مشهد مقدس بوده، می‌تواند برخاسته از همان سیره متعارف معظم‌له در خارج شدن از قم برای اجتناب از دیدارهایی باشد که رد و قبول آن دوران الامر بین المحظورین است. ادامه 

نگاهی تحلیلی ـ انتقادی از استاد رسول جعفریان

امسال و تا به امروز که سه شنبه (۹۶.۲.۱۹) است، موفق شدم سه روز را در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشم. سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب، در نقطه ای قرار دارد که می‌توانست زمینه برگزاری یک نشست عالمانه را … ادامه 

یادداشتی از استاد رسول جعفریان

چرا این همه آثار کلامی تکراری به صورت شرح و حاشیه بر محور رساله اثبات واجب دوانی و شرح تجرید قدیم و جدید داریم؟ چه نکته تازه‌ای در این آثار آمده و چرا ما نتوانسته‌ایم از این لفاظی‌ها نجات پیدا کنیم؟ تمام مدارس سنتی ما بر محور این آثار جا خشک کرده‌اند و تلقی‌شان از آن آثار، متن‌های مقدسی است که همه رموز عالم در آن‌ها بیان شده و تنها وظیفه ما استخراج این رموز است! ادامه