نقد، جرح، تاخت و تاز، دشنامگویی، تفسیق، تکفیر و اموری از این دست، سهم عارفان و صوفیان مسلمان از ناحیه قشریان و متشرعان و ظاهرنگران در قرون اخیر بوده است. البته سهم نقد در این میان بسیار اندکتر از دیگر روشها بوده است. بیشتر منتقدان و منکران عرفان، مطالعات چندانی درباره آموزههای آن نداشتهاند و حتی نمیدانند آنچه را نقد میکنند، در چه منبعی و به چه صورت آمده است. ادامه …
اساساً رمز و راز جاودانگی قرآن همین نکته است که قرآن به رخدادهایی که در گذشته اتفاق افتاده ـ اعم از آنکه مربوط به پیش از دوره رسالت یا ناظر به دوران رسالت باشد ـ هیچگاه به عنوان یک رخداد محض تاریخی نمینگرد؛ بلکه آنها را مَعبری برای ارتباط با همه آدمیان در همه اعصار و ادوار میشناسد. سرّ این امر مسأله «تشابه قلوب» ـ یعنی برابری حقیقت، هویت، امیال، غرایز و فطریات آدمیان در همه زمانها ـ است. ادامه …
مأموریت اصلی من و تو ابلاغ کلام دین و سخن پروردگار بود و قرار بود همهی آن منابع شناخت را در خدمت بهفهمی سخن دین به کار بگیریم و قرینههای تفسیر و فهم آن بدانیم؛ نه اینکه سخن دین را به کلی کناری نهیم و ارتباط خود را با منابع ذخار قرآن و حدیث قطع کنیم و یکباره به آثار غربیان مراجعه کنیم و از مونتاژ و تلخیص و بررسی آن، مقالتی فراهم آوریم. ادامه …
سنت آگوستین مردم را به دو دسته تقسیم میکند: «مردان شهر آسمانی» و «مردان شهرزمینی»؛ و میگوید آدمها که به دنیا میآیند بالذات یا آسمانی هستند یا زمینی. بر اساس این نگاه، این تلقی وجود دارد که امر آسمانی کاملاً در تقابل با امر زمینی قرار دارد و این در تفکر مسیحیت خیلی تداوم پیدا کرده است. اسلام مبتکر تلفیق این دو ساحت است؛ توحید به نوعی همین تلفیق آسمان و زمین است. ادامه …
با ظهور انقلاب اسلامی از سویی ایده تقیه کنار گذاشته میشود و از سوی دیگر اصل و مشروعیت نظام سلطنتی زیر سؤال میرود؛ که هر دو نکته را میتوان در فقه سیاسی امام خمینی(ره) به روشنی مشاهده کرد. در این دوران پرسش جدیدی فراروی فقه سیاسی قرار میگیرد و آن سؤال از مشروعیت یا عدم مشروعیت نظام مردمی است؛ یعنی عدم مشروعیت نظام سلطنتی امری مفروغ عنه است. ادامه …
آیتالله مکارم شیرازی: گاهى دشمنان تعبیر مىکنند که اگر ما موفق شویم حجاب را از سر مسلمانان یا از سر زنان ایرانى برداریم، در واقع تا حد زیادى توانستیم اسلام یا نظام جمهورى اسلامى را شکست دهیم. آیتالله نوری همدانی: اساساً شأن فقیه بیان کلیات احکام خداست؛ اما شکل حجاب و خصوصیات آن را باید به خود خانمها واگذار کنیم یا از نظرات مشورتى آنان استفاده کنیم. ادامه …
دکتر طباطباییفر: اسپریگنز بر این عقیده است که در یک موضوع، هر متفکری با توجه به بحرانی که در آن موضوع تشخیص میدهد، سعی میکند راه حلی را ارائه نماید. مبنای کار در این کتاب، نظریهی ایشان است؛ تلاش کردم بدانم دغدغهی اصلی هر یک از این جریانات متکثر در حوزهی علمیهی قم چیست و چه چیزی بحران و مسألهی اصلی آنها بوده است و در مقابل چه بحرانهایی این راهحلها را ارائه کردهاند. ادامه …
امام میگوید: پویایی فقه جواهری را من ابداع نکردهام؛ بلکه در طول تاریخ فقه شیعه چنین چیزی وجود داشته. فقهی که از قدیم تا حالا در حوزهها گفته شده غلط نیست؛ فقط مسائلی در این فقه بوده که به آن توجه نشده و باید مورد توجه قرار گیرد. خصوصیت فقه سنتی این است که با متن ادله کار دارد و اگر استدلال فقه پویا از متن روایات و آیه نباشد من به آن معتقد نیستم. ادامه …
تعبیری که امام دارند این است که تحجر میتواند نسبت روحانیت با سیاست را توضیح دهد. قبل از انقلاب، صورت غالب تحجر عبارت است از تنزهطلبی و ورکشیدن رخت و دامن افراد و جریانهای حوزوی از میدان سیاست و میدان مبارزه با امر سیاسی. اما بعد از انقلاب عبارت است از تلاش برای به انحصاردرآوردن عرصه سیاسی؛ که تعبیر امام در اینباره «قیممأبی» است. ادامه …
نظامی که نتواند استمرار خودش را با تربیت نیروهای جدید و با تربیت امواج مختلف نیروی انسانی تضمین کند، باید مراقب خودش باشد؛ باید بداند مشکل دارد. این درس را از فعالیتهای شهید آیتالله بهشتی بگیریم. آقای بهشتی میدانست اگر قرار است جامعهای شکل بگیرد، اصلاح شود و حرکت مستمر و پویا داشته باشد، نمیتواند متکی به فرد باشد. ادامه …