گفتهاید: «ابلیس نیز بهمعنای عمیقی کارگزار خداست؛ ولی این بدو قدسیتی نمیبخشد و کار ناپسندش را توجیه نمیکند». شما با این حرف در حال ردکردن مولوی هستید؛ زیرا مولوی همین کار ناپسند را توجیه کرده و او را واقعاً دست خدا دانسته. قدسیت از این بالاتر؟ اصلاً کارگزار خدا به چه معناست؟چطور خدا و اهل بیت(ع) این معنای عمیق را متوجه نشدند و او را لعن کردند؟یک چیزی را شنیدهاید و همینطور صحبتهای بیهوده میکنید. ادامه …
حضرت میفرماید: «کسی که مراعات زیردستانش را بکند، از مافوق خود در امان خواهد ماند». اگر صاحبمنصبی، در قلمرو سازمان یا اداره خود بر زیردستان ستم کند، باید منتظر همین برخورد از بالادست خود باشد. اگر جامعه به این باور برسد که هر عمل و رفتاری، عین خود را در شکل تضاد و تأثیر متقابل در پی خواهد داشت، میتواند نقش بازدارنده و کنترلی داشته باشد. ادامه …
استاد محمدحسین فلاحزاده متولد سال ۱۳۳۸ کارشناس امور احکام و پاسخ به مسائل شرعی است. وی حضور فعالی در بیان وترویج احکام دین در صداوسیمای ایران دارد و برنامههای رادیویی و تلویزیونی متعددی در این حوزه با حضور وی پخش … ادامه …
مواجهه با مولوی، دو طیف فکری کاملاً متفاوت را نشان میدهد؛ دو طیفی که افقهای متفاوتی دارند. شاید سرّ این اختلاف همان نکتهای است که امام خمینی به آن اشاره کرده بود؛ این که عدم درک موقعیت و مرتبه مولوی و همافق نبودن با وی، سببساز فهم ناصحیح از اقوال این عارف شده است: «قول عرفا باطل نیست؛ ولی ما نمیتوانیم قول ایشان را هضم کنیم؛ زیرا فهم قول آنها ذوق عرفانی لازم دارد…». ادامه …
در جامعه دینی، شما به یک منطق زیست تکاملی نیاز دارید که دو مرحله دارد؛ یک مرحله مقدماتی که من به از آن به نام الگوی عدالت یاد میکنم و یک مرحله استکمالی که از آن به عنوان الگوی ایثار یاد میکنم. جامعه تمدنی و جامعه کامل مهدوی بر پایه عدالت نیست؛ برپایه ایثار است. ادامه …
بهکارگیری اسلام برای حل مشکلات اجتماعی باعث میشود قرائتها و برداشتهای مختلفی از اسلام در حاکمیت سیاسی پیدا کنیم. همین برداشتهای مختلف فقهی مبنای جناحبندی در جمهوری اسلامی شد. نحوه کاربست اسلام برای حل مشکلات سیاسی و گرهگشایی مسائل حکومتی باعث شکلگیری جناج چپ و راست شد؛ مبتنی بر فقه پویا و سنتی. ادامه …
یکی از ویژگیهای حوزهی نجف (بهلحاظ ساختار آموزشی) وجود سه فضای «آکادمیک محض»، «سنتی محض» و «میانهی آکادمیک و سنتی» است. از لحاظ جغرافیایی آنجایی که نزدیک به حرم است، سنتی محض است؛ مقداری آنطرفتر ـ بین نجف و کوفه ـ میانه است؛ و کوفه آکادمیک محض است. این تنوع سهگانه، تکاپو و خلاقیت را زیاد کرده است. ادامه …
نهضت اصلاح دینی هرچند در بدو امر برای اصلاح رذائل موجود در مسیحیت پایهریزی شد، اما در نهایت به استحالۀ خود دین منتهی گردید. احکام حلال و حرام مسیحیت به کلیسا نسبت داده شد و برای رهایی از آنها ارجاع مستقیم به خود کتاب مقدس در دستور کار قرار گرفت. این فرایند با جدایی دین از سیاست، منجر به شکلگیری پروتستانتیسم گردید و دین را محدود به عرصۀ خصوصی و رابطۀ شخصی بین انسان و خدا نمود. ادامه …
ما بیهویت و بیبنیاد شدهایم؛ یعنی اعتقاد به یک بنیاد و فهم از جهان نداریم؛ بهگونهای که نه خود را کاملاً در اختیار این جهان (سنتی) قرار میدهیم و نه در اختیار آن جهان (مدرن). پذیرش سادهانگارانه جریان ترکیبی (ترکیب سنت و مدرنیته) وضعیت آشفتهای را برای ما ایجاد کرده است که تنها راه برونرفت از آن، تأمل در این وضعیت و یافتن راه حلی برای یافتن بنیادی برای جامعۀ ایرانی است. ادامه …
حجتالاسلام ابوالحسن نواب متولد ۱۳۳۷ از مبارزین پیش از انقلاب و فعالان سیاسی و فرهنگی پس از انقلاب است. او حضور جدی در امور مدیریتی سپاه، تبلیغات دینی خارج از کشور داشته است. از جمله فعالیتهای ابوالحسن نواب راهاندازی مرکز … ادامه …