اقتصاد اسلامی و کارکرد کلامی (گفتار اول):

در حالی که علم اقتصاد سیاسی غربی ناظر به امر واقع بود، علم اقتصاد اسلامی همچون دیگر علوم اسلامی متن‌محور بود؛ یعنی علما در تلاش برای مواجهه با علم اقتصاد سیاسی غربی به‌جای رجوع به امر واقع و فهم قوانین و قواعد جاری و ساری در آن، تلاش کردند تا قواعد این علم را از درون منابع اسلامی نظیر قرآن، سنت و حدیث کشف و استخراج نمایند. می‌توان گفت تفاوت علم اقتصاد اسلامی با علم اقتصاد سیاسی مانند تفاوت علم کلام و فلسفه است.

تأملاتی در مواجهه ما با جهان جدید؛ گفتار پنجم: استاد محمدمهدی میرباقری

برای فهم کلام معصوم باید قلب فرد زنده شود. اگر خدای متعال ارادۀ هدایت کسی را داشته باشد، این علم در قلبش واقع می‌شود. باید دائما اهل طلب و استفهام بود تا از خدای متعال طلب فهم کرد. علم، آن اسرار الهی است که به کسی می‌دهند که می‌خواهد امانت خدا را جای خودش مصرف کند. اگر بخواهی خود را مالک علم ببینی و آن را هر جور که دلت می‌خواهد خرج کنی، به تو علم نمی‌دهند و هر آن‌چه داری قیل‌وقالی بیش نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ورعی

خوشبختانه حج سال جاری، همان‌گونه که برخی نیز پیش بینی می‌کردند، به خاطر تدبیر طرف سعودی و همچنین برنامه‌ریزی‌های بعثه جمهوری اسلامی ایران و بعثه‌های کشورهای دیگر، حجی آرام، منظم و بدون حادثه بود. همکاری ایران و کشورهای دیگر از یک سو و عربستان سعودی از سوی دیگر در برگزاری موفقیت‌آمیز حج می‌تواند زمینه تبادل نظر و همکاری در زمینه‌های دیگر و کاهش تنش میان دو کشور و بالتبع تنش‌های موجود در جهان اسلام را فراهم سازد.

قطعه‌ای از استاد جواد محدثی به‌مناسبت عید ولایت

حادثه‌ای که در عاشورا اتفاق افتاد، پیامد تلخ زیرپا نهادن پیام غدیر از سوی امت محمدی بود. وقتی آل علی را کنار زدند، آل سفیان سلطنت یافتند و بدعت به جای سنت نشست و کینه‌های بدر و احد و احزاب، در کربلا سرباز زد و فرزندان جاهلیت از فرزندان وحی، انتقام گرفتند. این درس را باید عمیق‌تر آموخت و این رابطه‌ها را بهتر باید شناخت. اگر امت، غدیرها را پاس بدارند، عاشوراهای مظلومیت و کربلاهای خون و شهادت پیش نمی‌آید و خورشید امامت، در محاق خلافت قرار نمی‌گیرد.

جامعه‌شناسی کنشگری روحانیت در انتخابات (۸): دکتر احمد نادری

دوره‌ی پساصدام، دوره پلورالیسم دخالت علمای شیعه در سیاست است. بنابراین شاهد چرخشی نظری و عملی هستیم که دال مرکزی آن دخالت فقه سنتی دیروز و سیاسی‌شده امروز علمای شیعه است؛ مسأله‌ای که باعث تحولات جدی در فرهنگ سیاسی عراق می‌شود و تا پیش از آن انتخابات به این معنا مطرح نبود. در این دوره ـ به جز یک مقطع کوتاه ـ گفتمان روحانیت و علمای شیعه از حالت مقاومت خارج و به گفتمان قدرت تبدیل می‌شود.

تأملاتی در مواجهه ما با دنیای جدید؛ گفتار چهارم: دکتر سید حمید طالب‌زاده

ما مسلمانان تقریباً بعد از آشنایی با تمدن مدرن، در حال اخذ دستاوردهای علمی و تکنولوژیک آن هستیم. با این حال شاید کمتر دربارۀ ماهیت آن‌چه از غرب اخذ می‌کنیم و تأثیرات فرهنگی آن اندیشیده‌ایم. این دستاوردها دربرگیرنده نظریه‌ها و ارزش‌هایی هستند که لزوماً با جهانی که مسلمانان تاکنون در آن زیسته‌اند، سازگار نیستند. یکی از این ناسازگاری‌ها تلقی مدرن و ریاضیاتی از علم است که اساساً ماهیت امور را ریاضیاتی می‌فهمد؛ در حالی‌که در میان مسلمین، ریاضیات اساساً علمی ابزاری برای درک روابط میان اشیا بوده است.

نگاهی به تاریخچه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب

آقا خودشان مسأله‌ی مراجع را حل کنند. این وظیفه‌ی ولی فقیه است. به صرف این‌که چهار نفر وضع خود و آقازاده‌هاشان خوب است، وضع دیگران را تحمل کنم؟ مگر می‌شود روحانیت شیعه در این وضع نگه داشته شود و مدام حرف این باشد که برخی آقایان نگران استقلال حوزه هستند؟

گزیده‌ای از سخنان صاحب‌نظران و شخصیت‌ها در تریبون آزادی امام موسی صدر به‌مناسبت سالگرد ربوده‌شدن

درد شیعه و مسلمان نداشت؛ بلکه درد او درد انسان بوده و هست/سه گروه نصرانی، سنی و شیعه در لبنان بدون دعوا زندگی می‌کنند؛ اما در برخی خانواده‌ها در این‌جا دو خواهر یا دو برادر بر اساس بینش انقلابی نمی‌توانند با هم سازش کنند/اگر کسی دنبال ایشان نمی‌گردد، یا مانعی در اجتهادش دارد یا به صرفش نیست/آیا به گوشش می‌رسد که با زنان شیعه چه می‌کنند؟ آیا می‌داند که با نام خدا، محمد و علی، آدم می‌کشند؟

به‌مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی

ابراهیم یزدی در سال‌های فعالیت دینی و انقلابی در امریکا همان‌قدر که دغدغه ارائه تصویری به‌روز و آزادی‌خواهانه از اسلام را داشت، خواهان سیاسی‌شدن روحانیت و خصوصاً حوزه نجف نیز بود. در خاطراتش از ساکت و آرام بودن حوزه نجف در آن سال‌ها ابراز تأسف کرده و نوشته که با وجود ارتباطات زیادی که با برخی علمای نجف داشته، نتوانسته بود آنان را به اعتراض علیه برخوردهای دولت عراق با امام خمینی ترغیب کند.

دکتر آیت پیمان

(یادداشت وارده)

شاید بگویید قبلاً  هم این وزارتخانه سه وزیر روحانی را به خود دیده است؛ بنده عرض می‌کنم خیر؛ بسیار فرق می‌کند؛ هیچ‌وقت در آن سه دوره گفته و نوشته نشد که وزارت ارشاد به یک حوزوی سپرده شده است! این مسأله است که به موضوع حساسیت بسیار زیادی داده است. موفقیت و عدم موفقیت در این دوره دیگر به پای یک نفر حساب نمی‌شود؛ بلکه به حساب حوزه نوشته خواهد شد.