متأسفانه زمزمههایی از بعضی به گوش میرسد که خواهان عدم دخالت علما و روحانیون در مسائل روز سیاسی هستند/کارکرد روحانیت ورود شرمآور به جزییات روابط زناشویی، برگزاری همایش چندهمسری و روحانیدرمانی نیست/بعد از تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که نهتنها رشد علمی متوقف نشده، بلکه ارتقا هم داشته است/برخی منبریها سنگینترین ضربهها را به شیعه وارد میکنند ادامه …
دیپلم ریاضی گرفتم؛ برای شرکت در کنکور دانشکدهی فنی و دانشسرای عالی به تهران آمدم. اما مشکلاتی پیش آمد که به دانشگاه نرفتم و به فکر این بودم که مستقل باشم و حکومت نتواند استقلال مرا به خطر بیندازد. دنبال یک کاری میگشتم که آزاد باشد و نتوانند برکنارم کنند. هرچه فکر کردم جز روحانیت راه دیگری ندیدم. ادامه …
قبل از انقلاب، ارتزاق روحانیت از طریق مردم بود؛ این وابستگی اقتصادی باعث میشد که روحانیت حامی مردم باشد؛ آنها را اقناع کند و توجه به نیازهایشان داشته باشد. اما پس از انقلاب از آنجایی که حکومت متعلق به روحانیون شد، روحانیون بهواسطهی استقلال مالی، دیگر وابستگی و نیاز به مردم پیدا نکردند؛ اکثراً در ادارات مشغول شدند و ارتزاقشان دولتی شد ادامه …
چگونه میشود از اعتباریات پیش از اجتماع سخن گفت؟ اگر همه ادراکات غیرحسی اعتبار از نوع انسانیست، آیا همهچیز نسبی میشود؟ جایگاه اخلاق در این تقسیمبندی کجاست؟ اگر همه گزارههای حقوقی و اخلاقی حاکم بر روابط انسانی و اجتماعی به تعبیر علامه طباطبایی اعتبار است و درنتیجه ـ و به تعبیر نگارنده ـ الهیات نیز بازتاب روابط اجتماعی در سپهر اعتقادات، جایگاه دین و وظیفهی انبیا چگونه است؟ ادامه …
پژوهشهایی صرفاً برای پژوهش؛ برای ارتقای رتبه علمی و بالتبع کسب درآمد بیشتر؛ برای قبولی در مصاحبه دکتری؛ برای معروفیت و… . مهم نیست که پژوهش ما مشکلی را از گره فروبستهی جامعه حل کند؛ تعداد خوانندگان برخی از آنها به عدد انگشتان یک دست هم نمیرسد. پژوهش از مضمون اصیل خود تهی و بیشتر به صنعتی درآمدزا برای عدهای و هزینهزا برای عدهای دیگر تبدیل شده. ادامه …
تنزل جایگاه اجتماعی روحانیت، بحثی نظری نیست که یک نفر بگوید تنزّل پیدا کرده و دیگری بگوید تنزّل پیدا نکرده است؛ نیاز به تحقیق میدانی دارد؛ اما بهطور کلی نظر من این است که روحانیت چون مسئولیت اصلی خود را که فرهنگ بوده، تا اندازهای رها کرده و در مناصب قدرت پافشاری میکند، محبوبیتش در طول زمان کاهش پیدا کرده است. ادامه …
چه بسا اگر حوزه علمیه در طی این سالها به جای توسعه سازمانی بر تقویت روابط استاد و شاگرد متمرکز میشد و تربیت طلاب را نه در قم، که در نقاط بومی خودشان پی میگرفت و خود را با مسائل عینی جامعه وفق میداد، امروز نهتنها نیازی به بودجههای نفتی و غیرنفتی پیدا نمیکرد، بلکه تأمین نیازهای مادی آن مورد استقبال مردم نیز واقع میشد. ادامه …
حجتالاسلام والمسلمین احمد امینی نجفی متولد ۱۳۳۴ شمسی چهارمین پسر مرحوم علامه امینی است. وی در هشتمین قسمت گفتوگوهای تصویری مباحثات خاطرات و ناگفتههای متعددی از شخصیت علامه امینی، کتاب الغدیر و کتابخانه امیرالمومنین نجف اشرف را بیان کرده است. … ادامه …
با دروغ بستن بر خدا ـ در اثر گم شدن علم و تقوا و ورع ـ بازار فتوا رونق پیدا کرد؛ مفتیانی که فتوا میدهند بهطور زنده و مستقیم در همهی عرصههای زندگی؛ فتواهایی بر حسب نیازها و درخواستها! حاکمان، منحرفان و سازمانهای امنیتی برای هر فتوا و هر فقیهی حقوقی پرداخت میکنند. دین خدا لقلقهای بر زبان مدعیان فقاهت و فتوا شده است. ادامه …
مرحوم موسوی دهسرخی هر آنچه را که دستاورد امروز بشری میدانست، برنمیتابید؛ دعوت دیگران را نمیپذیرفت؛ چرا که در خانه از ابزاری بهره میبرند که در متون دینی سخنی از آن نرفته است. گویی هر آنچه را که رد پایی از آن در متون دینی یافت نشود، حکم حرمت مییابد. اما امروزه کمتر فقیهی است که گوش به رادیو نسپارد؛ فقها و روحانیون نهتنها خود از این ابزارها به غایت در راه تبلیغ دین بهره میبرند، که خود بانی شبکههای ماهوارهای میشوند. ادامه …