نقش بانوان در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی، نشانی است از اینکه مسیر عرفان و تعالی بین زن و مرد مساوی است و برای رسیدن به این منزلت در قاموس الهی، تفاوت و تبعیض جنسیتی وجود ندارد. با تورقی بر اوراق این کتاب با زیاراتی روبهرو میشویم که با نام «زنان تاریخساز» زینت بسته شده و نامگذاری این زیارات به نام این بانوان نشان از عظمت و مجد این بانوان دارد که نامشان همپای زیارات ائمه معصومین قرار گرفته است. ادامه …
«شبکههای اجتماعی»، «ماشینهای هوشمند»، «فناوریهای نوظهور»، «هوش مصنوعی»، «بلاكچين»، «نانورباتها»، «اَبـَرايانههای محاسبهگر در مقياس اِگزا» و «اينترنت اشياء» از جمله مواردی است که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد و لازم است ابعاد مختلف آن را بسنجیم تا از آسیبهای احتمالیِ آن، بهدور باشیم. ادامه …
یکی از موارد مناقشهآمیز در سخنان علیدوست، لزوم بحث از منبعوارههای اهل سنت در اصول فقه بود. تأکید او چنان بود که معتقد بود حتی اگر در نهایت منبعوارههای اهل سنت مانند استحسان را ردّ کنیم، اما بحث از آن باید در اصول فقه حضور داشته باشد. به باور او، برخی از بزرگان ما، استحسان در اصول فقه اهل سنت را به درستی نمیدانند؛ مصالح مرسله را هم همینطور. ادامه …
ما در دنیای امروز نیاز داریم که حکمتمان با محیط پیرامون خود گفتوگو داشته باشد. بر این اساس آموزشهای ما نیز باید ناظر به مسائل زمان خودش باشد. الآن طرف ما فلسفه یونان نیست. فازهای جدید گفتوگو باید شروع شود. نقاط قوت آموزش ما بحثهای الهیات به معنای خاص است. آموزش ما در این حوزه بینظیر است. در مواجهه با فلسفههای مدرن، آنها این بحثها را ندارند. ادامه …
روند علمآموزی در دنیای عرب به نحوی پیشرفت کرد که در سال ۸۵۹ میلادی، یعنی در سال ۲۳۸ هجری شمسی یکی از قدیمیترین دانشگاههای جهان در شهر فاس تأسیس شد. دانشگاه قرووین در کشور عربزبان مراکش آغاز بهکار کرد و تا کنون نیز به کار خود بهعنوان یک مؤسسه آکادمیک ادامه داده است. ابن خلدون که به نحوی مؤسس علم جامعهشناسی بهشمار میرود فارغ التحصیل همین دانشگاه بود. ادامه …
آقای بروجردی فلسفه خیلی نمیدانست. روزی يک فيلسوف از خارج آمده بود خدمت آقای بروجردی و با ایشان بحث کرده بود. آقای بروجردی گفته بود برويد علامه طباطبايی را بیاورید. علامه آمد و بحث کرد و او را مغلوب کرد. بعد او هم رفته بود تهران و حرف علامه را منتشر و ترويج کرده بود. ادامه …
پیش از ماجرای گوهرشاد، دو واقعهی دیگر هم در قم به وقوع پیوسته بود و قابلیت آن را داشت که مخالفت با حاکمیت استبداد را در مسألهی حجاب به رخ بکشد؛ یکی واقعهی شیخ محمدتقی بافقی در فروردین ماه ۱۳۰۶ و دیگری ماجرای حاج آقا نورالله اصفهانی که از اصفهان آغاز شد و در قم به اوج خود رسید. اما در آن زمان شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مرجع مسلّم زمان، از این وقایع حمایت نکرد و جرقهای که روحانیت زده بود، شعلهور نشد. این دو پیشآمد سبب شدند که روحانیون مخالف، از قم قطع امید کنند و متوجه مشهد شوند. ادامه …
اگر تعریف اقتصاد مقاومتی را به سمتی بردیم که دنیا آن را به اسم جایگزینی واردات میشناسد، قاعدتاً به اقتصاد سوسیالیستی نزدیکتر خواهد بود؛ چون باید هرچه کشور نیاز دارد را خودش تولید کند؛ در حالیکه ظرفیتها و منابع محدود است. چنین کشوری به مرور با دربهای بسته مواجه شده و محصور خواهد شد. ادامه …
مُصحِّح در انتخاب هریک از شیوههای چهارگانه در تصحیح، مختار نیست؛ بلکه چگونگی نسخهها و مقتضیات متن، او را به پیروی یکی از این شیوهها ملزم میکند؛ و دانستن اینکه هر متنی اقتضای چه شیوهای دارد از مهمترین هنرهای یک مصحّح است. بهطور کلی با آنکه بیشترین ضوابط کلّی نقد و تصحیح متون با توجه به ویژگیهای عمومی متون پدید آمدهاند، مصحح، در تصحیح هر متن، با توجه به مقتضیات ویژه همان متن، از برخی تصرفات در شیوههای معمول و اجتهادات روششناختی ناگزیر است.
بهنظر میرسد گرچه جریانات فلسفی و از سویی بخشی از حاکمیت حوزه در جهت تقویت جریانات فلسفی در حوزه علمیه قم تلاش میکنند، اما امروزه جریان مکتب تفکیک و سایر جریاناتی که با فلسفه نسبتی ندارند با نوعی همپوشانی گفتمانی در حال تفوق بر جریان فلسفی میباشند. جریانات فلسفی با به روزرسانی و برقراری نسبت با تحولات و تطورات زمانه، کالایی دلرباتر از فلسفه موجود عرضه خواهند کرد؟ ادامه …