حجتالاسلام سید مهدی صدرالساداتی در گفتوگو با مباحثات:
شما زمانی میتوانید جریانساز باشید که روی زخم دست بگذارید. مثلاً در مبحث اشرافیگری فرد خاطی پایین کشیده میشود و آبرویش میرود و به همین دلیل دیگر کسی جرأت چنین کاری نخواهد داشت. روش ما جذابیت دارد؛ چون مثل مچگیری و پایینکشیدن مجرم است؛ حرفهایی که سی سال در گلوی ملت گیر کرده و حتی یک روحانی درباره آن حرف نمیزند. ⬿
بهمناسبت انتصاب رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی
دیروز با پیگیری و حکم رهبر انقلاب، مدیریت بزرگترین نهاد تبلیغی ـ فرهنگی نظام بر دوش جوانی سیوهفت ساله نهاده شد. با این انتصاب، نظام و انقلاب در عمل نشان داد که فضای کار و مجاهدت در عالیترین سطوح به روی نخبگان انقلابی نسل سوم که مجاهدانه در میدان عمل به وظائف خود مشغولند، گشوده است؛ هرچند تنها بر توان و تلاش خود تکیه کرده باشند و نه بر شهرت و شناخت از قِبل این و آن! ⬿
با توجه به تغییر شرایط دولتها و افزایش اقتدار و امکانات بازدارندگی و نیز غیر قابل جبران بودن برخی مجازاتها مانند اعدام و قطع اعضای بدن و نیز ایجاد حس ترحم نسبت به مجرمین در لحظه اجرای حکم، تبدیل و تغییر این مجازاتها به مجازاتهای جایگزین، نهتنها خارج از محدوده شرع نیست، بلکه به مقصود شارع که همان ایجاد نظم در جامعه هست نیز نزدیکتر است. ⬿
نگاهی به جدیدترین اثر حجتالاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی
در «سودای تفکیک» میتوان سه ضعف اساسی یافت: ۱. ناکافی بودن تلاش نویسنده در تبدیل مقالات پراکنده به یک کتاب منسجم و یکدست؛ ۲. استفاده از ادبیاتی که «سودای تفکیک» را واجد نقدهایی از جنس نقدهای سید حسن اسلامی به اصحاب تفکیک میسازد؛ اتکا به زبان جدلی، و در مواردی، به کارگیری ادبیاتی نهچندان اخلاقی؛ ۳. تکرار عبارات، مضامین و حتی جملهها در نقاط مختلف کتاب. ⬿
حجتالاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی در چهارمین نشست اندیشهورزی مباحثات:
ما باید محدویتهای انسانی خود را بپذیریم و اصول اخلاقیای را نیز مراعات کنیم؛ از جمله این که حق نداریم سخن کسی را به نفع ادعای خود مصادره کنیم؛ بلکه باید انسانها را در جغرافیای فکری خودشان ببینیم و مثلاً هرگز نمیتوان علامه طباطبایی را ضد فلسفه معرفی کرد.
⬿
حجتالاسلام والمسلمین میرموسوی در گفتوگو با مباحثات:
بهمناسبت سالگرد درگذشت آیتالله محمدحسین نائینی
مرحوم نائینی نمایندهی جریان نواندیشی دینی در گفتمان مشروطیت است و رویکرد او به مسائل مدرن ـ که حکومت قانون در کانون آن قرار دارد ـ با استفاده از روششناسی اجتهادی بود؛ یعنی تلاش میکرد در چارچوب روششناسی اجتهادی، برخی از مهمترین مسائل دولت مدرن و حاکمیت قانون را مورد بررسی قرار دهد. ⬿
یادداشتی درباره پدیده طلاب معترض
میتوان از روحانیان معترض پرسید کدام یک از برنامههای فرهنگی کشور زمینهساز وضعیت فعلی فرهنگ کشور است و روحانیان در زمان تصویب و اجرای این قوانین و سیاستها چه نقدی داشتهاند؟ نویسنده این یادداشت چنین احساس میکند که برخی از این اعتراضها تلاشی است برای جدا کردن سهم خود از وضعیت نهچندان قابل دفاع فعلی. لطفاً وقتی بر سر شاخه نشستهاید بُن نبرید. ⬿
روحانیت و دغدغهی مشاوره: حجتالاسلام والمسلمین سقای بیریا در گفتوگو با مباحثات
خیلی از مشورتهایی که رجال مذهبی میدهند در زندگی مردم مؤثر است. چرا ما باید جامعه را از این محروم کنیم؟ در عین حال باید جوری برنامهریزی کنیم که نسبت به آن سطوح بالاتر که نیاز به تخصص و کلینیک دارد، هرکسی نتواند آن پستها را اشغال کند و مشاوران عمومی، مسائل پیچیده را به متخصصان ارجاع دهند. ⬿
یادداشتی از استاد رسول جعفریان
ما یک سره به بزرگانی چون فارابی و ابن سینا مینازیم؛ اما نه تنها آثار خوب آنها نتوانست در دورهی بعد از خودشان چارچوب تازهای برای علوم تجربی بگشاید ـ به مانند آنچه در قرن پانزدهم و شانزدهم و بعد از آن در غرب پدید آمد ـ بلکه چنان جمود و سکونی بر دانش تجربی ما حاکم شد که تا هزار سال بعد ـ که حالا باشد ـ فقط توانستیم به آن افتخار کنیم و به آن ببالیم. ⬿
کتاب مذکور به فهرستی بلندبالا و خام تبدیل شده و مشخص نیست چه حجمی از کتاب مستقیماً مرتبط با معرفی منابعی است که از نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی سخن گفتهاند؛ چرا که بهنظر میرسد بیشتر حجم کتاب به معرفی منابعی از گونه دوم و سوم اختصاص یافته که بهطور مستقیم بهعنوان کنگره مرتبط نیست. ⬿