استادی که مثلاً صد نفر در درسش شرکت میکنند، حداقل با دهپانزده نفر از آنها ارتباط جدیتری داشته باشد. در گذشته گاهی طلبه سر کلاس نمیآمد؛ استاد به منزلش برای عیادت میرفت. یکی از مشکلات اساتید ما این است که از نیازها و مصائب شاگردان خود خبر ندارند. باید به رفع مشکلات و نیازهای شاگردان توجه و در حد توان برای رفع آن کمک کنند؛ کمک مادی، معنوی، علمی و… ادامه …
مراجعه به فقها در چنین عصری تنها مانع از سرگردانی مطلق و بلاتکلیفی و بنبست نظری و عملی است و کمک میکند احکام و ارزشهای دینی در حدی نسبی و محدود محقق شوند؛ اما این قابلیت، ظرفیت و شأنیت را ندارد که بتواند به تأسیس جامعه، دولت و تمدن تراز دین منجر شود. ادامه …
بازتابهای متفاوت و تعجبآمیز این انتصابات را میتوان شروعی برای یک مطالبه در سطح حوزههای علمیه خواهران دانست؛ مطالبهای برای سهمگیری مدیریتی؛ سهمی که بعد از گذشت سی و اندی سال از تجربه مردانه در حوزههای علمیه خواهران، زمانی برای بلوغ یافته و اینک در مسیر ظهور استعدادها برای زنانه شدن مدیریت حوزهها گام برمیدارد. ادامه …
دیدگاه مرحوم نائینی را در حکومت اسلامی میپسندم؛ یعنی حکومت فردی مورد پسند من نیست. برای سامان کشور باید بافتی منظومهای بهکار گرفته شود./دید شیعه درباره شورا به بانک اطلاعات شبیه است؛ همان علم جمعی است. دیگر بحث اکثریت و اقلیت نیست. دموکراسی پیروزی اکثریت بر اقلیت است؛ ولی این مدل به اکثریت و اقلیت کاری ندارد؛ بلکه واقعیتگرایی، علمگرایی و عقل تجربیگرایی است. ادامه …
از جمله مطالب قابل توجه این کتاب نامههای تاریخیای است که بین مرحوم آیتالله سید مصطفی خوانساری و مرحوم آیتالله بروجردی صورت گرفته است. توجه به متن این نامهها و ادبیات نامهنگاری این دو بزرگ، نکات قابل توجهی را مشخص میکند؛ از جمله نحوه برخود مرحوم آقای بروجردی با مرحوم آقای صفائی است که آکنده از ادب و احترام است. ادامه …
تاریخ داستانی، از تاریخ استفاده میکند برای ترویج نوعی ایدئولوژی. در واقع این ژانر تلاش دارد ایدهای از دل گزارههای مذهبی مد نظرش را با استفاده از ظرف تاریخی، به مردم عوام و طبقات پایین، القا و تفیهم نماید. کاملاً طبیعی است که حکومتها، برای صحبت با مردمِ عادی و القای آنچه از ایدهها و ایدئولوژیهایشان در سر دارند، بهجای صحبتِ منطقی و عقلی، به داستان و ادبیات داستانی و قصهگویی رو آورند. ادامه …
معیار آزمون و تصدیق و تکذیب در هر لایه از علم، به حسب همان لایه میباشد و معتقدم فرهنگستان به حد بضاعت خود در مقیاس راهبردی ـ و نه کاربردی ـ در مواضع مهمی ورود پیدا کرده است و وقتی با متخصصان هر علمی به بحث پرداختهایم، متوجه شدهایم که تفکرات فرهنگستان، نهتنها کمبودی ندارد، بلکه در برخی نقاط، قوت قابل توجهی هم دارد. ادامه …
برخی بر این باورند که مأمون عباسی، امام را ملقب به «رضا» کرد، ولی امام جواد (ع) این نظر را رد کرده است. ایشان فرمود: به خدا سوگند اینان مردمی بدکار و دروغگو هستند و خیال نابهجایی کردهاند؛ بلکه خدای متعال او را رضا نامیده است؛ زیرا آن حضرت، خدای تعالی را در آسمان و پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در زمین از خود خشنود ساخت. ادامه …