یادداشت وارده

جسارتِ فقهی آن است که برداشت‌های گذشتگان را مختص به زمانه­ آن بزرگواران بدانیم و آن را تا به امروز برنکشیم و بر آن تعبّدهای ناروا نورزیم. برداشت‌های گذشتگان مگر چه کلامِ مقدسی است که تا به میدان آمد، می­‌باید شمشیر غلاف

یادداشت وارده

روایات ما در دورانی از ائمه معصومین(ع) صادر شده‌اند که شیعه اقلیت مستضعفی در دل حکومت و جامعه سنی بود. اولیای شیعه هم نه به دست حاکم روم به شهادت رسیده بودند و نه حاکم چین، بلکه به دست همین حکام سنی

در پاسخ به نقد

این روزها برخی ترجیح می‌دهند نسبت به مسائل روحانیت کج‌دار و مریز پیش روند و با کوچک شمردن یا کتمان مسائل این حوزه، از کنار آن گذر کنند، در حالی که عدم توجه به درد، جز به عمیق‌تر شدن و گسترش بیماری

گزارش همایش

گفت‌وگو با دکتر رضا عیسی‌نیا

بهائیان در ایران، اولاً اقلیت رسمی که نیستند؛ ثانیاً اگر استراتژی سازش یا انطباق را اتخاذ کنند، ما مشکلی نداریم. در دولت آقای خاتمی، هم بهایی‌ها راضی بودند و هم دولت آقای خاتمی؛ چون

در گفتگو با آیت‌الله سیدمیرتقی حسینی گرگانی مولف کتاب «چگونگی تدریس دروس خارج»

در حال حاضر دو مکتب اصلی در حوزه قم جریان دارد، یکی مکتب قم که بنیانگذار آن مرحوم آقای بروجردی است، و پس از ایشان شاگردان وی مانند مرحوم آقای منتظری، فاضل لنکرانی، امام خمینی و… تا اندازه‌ای آن سبک را داشتند. در مقابل، سبک حوزه نجف است،که گاهی آن را فرمولی تعبیر می کنند، چرا که مانند ریاضی

(به بهانه ۱۸ آذر؛ سالروز درگذشت ایشان)

آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی دورانی سُکّان مرجعیت را بر شانه داشت و حفظ شریعت، دغدغه­ اصلی ایشان بود. برخی ادعا کرده اند که آیت الله العظمی بروجردی گفته بود پس از ایشان، در احتیاطات به

گزارش نشست علمی

در حوزه های علمیه دچار نگاه افراطی یا تفریطی هستیم. در بین طرفداران فلسفه چنین قانون نانوشته‌ای وجود دارد که همه باید فلسفه بخوانند و در مقابل هم عده‌ای بر این باورند که کسی نباید فلسفه بخواند و حتی برخی

یادداشت وارده

امروز (۱۴ آذر۹۷) حسن روحانی، رئیس جمهور لطیفه‌ای را در میان همشهریان سرخه‌ای‌ خود گفت. همین لطیفه را با تغییر کلمهٔ «زنوناوین» به «استقطس فوق استقطسات» دربارهٔ میرداماد می‌گویند. پایان این لطیفه این است که «خدا گفت این‌ها چیزهایی می‌گویند …