به نظر ما حاصل این طرح به چیزی جز تثبیت دیکتاتوری بانک مرکزی نمیانجامد. بانک مرکزی خود مرجع اصلی انتقادات است و متأسفانه به هیچ جایی پاسخگو نیست و با این طرح مقتدرتر نیز میشود، به تعبیر آقایان که وجه ایجابی این طرح را میبینند و رویهی انتقادی مورد تأیید ما را قبول نمیکنند، این طرح یه گام به پیش است. ما این را قبول داریم که اصل طرح تعدیل اصلاح خوب است و باید باشد، اما طرح کنونی را با وجود یک گام به پیش دو گام به پس میدانیم و لذا حاضر به پذیرش و تأیید آن نیستیم. ادامه …
روش جذب و پذیرش نیرو یکی از مهمترین عناصر در هر سازمان و ارگانی است که برای خویش اهداف مهم و بلندی ترسیم نموده است. چرا که مهمترین ابزار در مسیر تحقق اهداف مذکور نیروی انسانی است و لذا تلاش مدیران و برنامهریزان همیشه بر آن است که از همان ابتدا نیروی انسانی متناسب با اهداف و آرمانهای سازمان متبوع خویش جذب کنند. ادامه …
باید قائل به وجود نظام یا نظامها باشیم یعنی نظام مستقل و جدای از گزارهها و قواعد و مقاصد شریعت است که عبارت است از استنباط و استنتاجی که مانند نخ تسبیح باعث به قرار رسیدن سایر استنتاجها و استنباطهای جزئی و اتمیک میشود. پذیرش چنین نظامی برآمده از آیات قرآن و سایر نصوص دینی است و به صورت اتوماتیک حاصل نمیشود و نیاز به استنباط و استنتاجی مجزا و مستقل دارد. ادامه …
آیتالله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی در سن ۹۶ سالگی و پس از چندین دهه تدریس و پژوهش درگذشت. در سالهای اخیر، نام مرحوم میرمحمدی به عنوان کهنسالترین نماینده مجلس خبرگان و رییس سِنّی این مجلس در روز افتتاح آن در رسانهها مطرح میشد، ولی محققان، حوزویان و دانشجویان دانشکده الهیات در دو دهه نخست پس از پیروزی انقلاب با نام وی به عنوان مفسر قرآن، استاد علوم قرآنی و رییس دانشکده الهیات دانشگاه تهران آشنا بودند. ادامه …
تا امروزی که این متن را مینویسم، نوع انتقادهایی که به سخنان آقای اکبرنژاد وارد شده است، نسبت به حاشیهها بوده تا اصل مطلب؛ به جای اینکه تکتک این جملات که نتایج فقهی و فقهالحدیثی گوینده است، بررسی و یا نقد شود، به مباحث حاشیهای و فرعی پرداخته شده است. برای نمونه جواب آقای اکبرنژاد از سوال مجری مبنی بر اینکه چرا خود ایشان لباس روحانیت به تن دارد، چنان نقد میشود، گویی تمام مناظره بر سر این موضوع بوده است. یا وقتی میگوید شخصاً به این باور رسیدهام که دست کم پنجاه درصد بدبینیهای مردم، مربوط به لباس است، خود همه پندار میشود! ادامه …
دلیل اصلی منجر نشدن چنین جدالهایی به فایده معرفت شناختی ـ هر چند ممکن است منافع غیرجمعی و غیر معرفت شناختی را تأمین کند ـ فروکاستن سطح تحلیل به یک بُعد است. انگاره ما درباره حجاب، حجاب اجباری، چندهمسری و … هر چه باشد، بیگمان فروکاستن سطح تحلیل درباره این هنجارها/ضدهنجارها به یک بُعد یا سطح، و نگریستن به آنها به مثابه امری صرفا الهیاتی ـ جدلی، اجتماعی، شخصی، حقوقی، فقهی، تاریخی و … یک خطای روششناختی است. ادامه …
مسئلهای به نام خشونتهای اجتماعی و خیابانی هرچند از دیرباز مطرح بوده و سابقهای چند ده ساله در مطالعات و پژوهشهای اجتماعی و روانشناختی دارد، اما پدیده خشونت علیه روحانیت، از معضلات نوپدیدی است که طی یکی دو سال اخیر در جامعه ما علنی شده است و با گسترش و افزایش نفوذ رسانهها مخصوصا فضای مجازی در جامعه، شکلی عیانتر یافته است. ادامه …
حوادث و اتفاقاتی که بعد از افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی آن در واپسین روزهای آبان ۹۸ در کشور رخ داد را میتوان از منظرهای مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ در این میان، اما نقش و وظایفی که حوزههای علمیه و به خصوص حوزه علمیه قم و روحانیت در قبال این حادثه و حوادث مشابه داشته و دارند، از اهمیت بسزایی برخوردار است. ادامه …