مباحثات

رسانه فکری تحلیلی حوزه و روحانیت

    پرونده «ستون نجف و قم» به بهانه سالگرد ارتحال ملکوتی مرجع بزرگ عالم تشیع، مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی شیخ جواد تبریزی، به دبیری علی اشرف فتحی منتشر شد. این پرونده مجموعه‌ای است از یادداشت‌ها و گفت‌وگوهایی درباره زندگی، سلوک اجتماعی، مشی علمی اجتهادی و تصاویری از زندگی بابرکت آن عالم جلیل القدر. نسخه قابل انتشار این پرونده را از پایین صفحه،‌ دانلود کنید.

    tabrizi04-studying

    نگاهی به زندگی‌نامه مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی تبریزی
    — سید مرتضی ابطحی

    شیخ جواد رهبر سعادتی مشهور به میرزا جواد تبریزی از مراجع تقلید و فقهای شاخص نیم قرن اخیر حوزه علمیه قم در سال ۱۳۰۵ در شهر تبریز به دنیا آمد. وی پس از آنکه تا سال دوم دبیرستان تحصیل کرد، با وجود مخالفت‌های خانواده، به حوزه علمیه طالبیه تبریز رفت و از سال ۱۳۲۳ رسما دروس طلبگی را آغاز نمود. هم‌حجره‌ای وی در آن مدرسه مرحوم علامه محمد تقی جعفری بود.

    Ayatollah-Ahmadi-Shahroudi02آیت‌ﷲ احمدی شاهرودی: آیت‌ﷲ تبریزی وجود ثانی و علم منفصل آیت‌ﷲ خوئی بود
    — گفت‌وگو از علی اشرف فتحی

    گاهی اوقات ایشان این‌گونه فتواها را به من نشان می‌داد و می‌گفت: «دیدی؟! اینها مال بی‌سوادی و درس نخواندن است.» اگر کسی طبق موازین فقهی حرفی می‌زد، ایشان نمی‌گفت که با مذاق فقهی سازگار نیست. ولی اگر سیره عقلا به امری تعلق می‌گرفت که مبنای علمی نداشت، ایشان نمی‌توانست بپذیرد.

    استادِ نجفی به روایت شاگردان قمی
    — گفت‌وگو از محسن طهماسبی

    دو تن از استادان سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با سایت مباحثات ضمن اشاره به روش‌های درسی و سلوک اجتماعی آیت‌ﷲ‌العظمی میرزا جواد تبریزی(ره) به بیان دیدگاه‌های خود درباره این استاد و فقیه نامدار معاصر پرداختند.

    Monir khabbaz-titr

    آیت‌ﷲ تبریزی موهبت منحصر به فردی در فهم عرفی روایات داشت
    — گفت‌وگو از علی اشرف فتحی

    ویژگی مهم آقای تبریزی این بود که برای طلبه‌ها وقت می‌گذاشتند و ارتباط با طلاب را به جلسات درس محدود نمی‌کردند. لذا می‌توانستید مشاهده کنید که به نسبت سایر استادان، شاگردان ایشان رابطه نزدیک‌تری با استاد خود داشتند و با ایشان مباحثه و مناقشه می‌کردند و این بحث‌ها تا ظهر ادامه پیدا می‌کرد.

    خانه پدری و محل تولد مرحوم آیت‌ﷲ میرزا جواد تبریزی

    گزارشی تصویری از زندگی بابرکت مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی میرزا جواد تبریزی(ره):
    میرزا به روایت تصویر

    مرحوم آیت‌ﷲ‌العظمی میرزا جواد تبریزی در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در محله منجم باشی تبریز متولد شدند و عمر بابرکت خود را صرف پیشبرد علوم حوزوی و فقه اهل بیت کرده، شاگردان بسیاری را تقدیم جامعه علمی حوزوی نمودند. این گزارش تصویری، روایتی است گذرا درباره بخش‌هایی از زندگی ایشان.

    نسخه قابل چاپ
    نسخه قابل چاپ