درسآموزی تاریخ محدود به صدهها و هزاران سال پیش نیست. گاهی اوقات نگاهی به دو سه دهه اخیر هم میتواند برای بسیاری از ما درسآموز باشد. یکی از این تجربیات آموزندهی تاریخی تحولات و عاقبت «محمد نوریزاد» روزنامهنگاری است که … ادامه …
سایت رجانیوز با انتشار مطلبی از آقای «مهدی جمشیدی» عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، با عنوان «هشت سال عبرت کافی نیست؟» مطالب ناورائی را به محضر مرجع عالیقدر حضرت آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی نسبت داده … ادامه …
رویکرد اصلی این اثر معرفی تألیفات و مکتوبات علمی آیتﷲالعظمی بروجردی به صورت کامل و منظم بوده که برای اولین بار به صورت یکجا تجمیع و معرفی شدهاند. در مقدمۀ این اثر سیر شکلگیری کتابخانۀ شخصی معظمله به روشنی شرح … ادامه …
جناب استاد آقای مختاری! رحلت عالم ربانی علامه حسنزاده آملی را خدمت شما تسلیت عرض میکنیم. تشکر میکنیم که به همین مناسبت فرصتی را در اختیار ما قرار دادید تا در مورد برخی ابعاد شخصیتی ایشان که کمتر بیان شده … ادامه …
برای نخستین بار نیست که خبر پشیمانی و برائت یکی از پیروان و مبلغین جریان احمدالحسن به صورت رسمی منتشر شده است، اما همچنان بسیاری از افراد در فضای مجازی و گاهی در فضای حقیقی با تبلیغ و دعوت به … ادامه …
نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در موعد قانونی خود یعنی پایان سال ۱۴۰۰ در حالی برگزار خواهد شد که چند چالش جدی این انتخابات را منحصربهفرد کردهاست. مجمع نمایندگان که با دغدغهی تعدادی از طلاب انقلابی و تاکید صریح … ادامه …
طلبه که باشی، از هر نقطه کشور که به شهر مقدس قم مشرف شوی، بعد از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مکانی را سراغ داری که میتوانی با دیگر طلبهها ساعاتی را سپری کنی. آری؛ مدرسهی فیضیه این خصوصیت پدرانه … ادامه …
با آقای مهدیزاده در یک مدرسه مشغول تدریس بودیم؛ من ادبیات عرب و ایشان کلام و عقاید. کلاس ادبیاتم مقارن با کلاس او بود. گاهی در سکوت بچههای کلاسم برای تامل در پرسش کلاسی، صداهایی از کلاس آقای مهدیزاده به … ادامه …
از زمانی که آیتﷲ مقتدائی اعلام کرد ۷ نفر به عنوان اعضای جدید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتخاب شده اند ۸ سال می گذرد. آخرین بار در سال ۱۳۹۲ بود که حضرات آقایان احمد بهشتی، محسن فقيهی، محسن اراكی، … ادامه …
در تمدن مدرن غرب، نظم در مناسبات انسانی، نظمی قانونمند و با نظارت و ضمانت ابزارهای قانونی مانند پلیس و وکالت و دادگاه رخ میدهد، ولی نظم در روابط انسانی اربعین نه بر پایه قانون و نظارت قانونی، بلکه بر پایه فرهنگ و تربیت فردی و اجتماعی است. به بیان دیگر نظم حاصل در جامعه مدرن بر اساس عدالت قهری است، در حالی که نظم در جهان اربعین بر اساس محبت خودخواسته بهوجود میآید. و فرق است بین نظمی که از بیرون بر فرد تحمیل میشود و نظمی که برخاسته از خودکنترلی، تقوی، و تولی است. ادامه …