مدیریّت تحوّل و اقتضائات آن

این مطلب از واضحات و بدیهیات است که هر چیزی که اصلش ارزشمندتر و قیمتی‌تر باشد، جنس تقلّبی‌اش هم در بازار بیشتر پیدا می‌شود. اگر تحول که شعاری فطری و مطلوب همگان است به طرز صحیح مدیریت نشود، مدعیان تقلبی خود را در قالب تحول‌خواهان دلسوز جا می‌زنند و چه بسا اصل تحول‌خواهی را هم بدنام کنند. حرکاتی افراطی که بگومگوهای غیر ضرور، اختلافات و کینه‌توزی‌های بی‌اساس، اشتغال ذهن طلاب و هدررفت نیروها تنها بخشی از ثمرات نا مطلوب آن است. ⬿

هرچند! آنکه این رخت از تن می‌کَنَد، از ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی دم می‌زند اما، پیام مخفی این کنش و حتی توجیه و توضیح صریحی که به دنبالش می‌آید، آنست که افرادی در این صنف و لباس، دیگر حاضر نمی‌شوند که بار کمرشکن دفاع از دین سنتی و حاکمیت پر‌چالش مبتنی بر آن را به گُرده‌ی خویش بکشند؛ آنها ترجیح می‌دهند که حتی در فصل شکوفایی طلبگی‌شان هم که شده، عشق و علاقه‌شان به دین و حکومت دینی را نزد خود و در پستوی دل‌شان انباشت نمایند و حیات اجتماعی‌شان را از نو و با هویتی نوین بسازند. ⬿

به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(ع)

ائمه اطهار(ع) به طور خاص از زمان امام صادق(ع) و اوج آن در زمان امام هادی(ع) و به طور خاص‌تر امام حسن عسکری(ع)، برای آماده‌سازی شیعیان برای دوران جدید و رویارویی با شرایط عصر غیبت، سازمان وکالت را به مثابه الگویی برای برآورده ساختن نیازهای جامعه اسلامی تأسیس و تقویت ⬿

با پرونده ویژه «نواندیشی در حوزه »

شماره تابستان سال ۱۳۹۸ فصلنامه مباحثات در ۶ فصل حوزویان و رسالت اجتماعی، تشکیلات حوزوی، بین‌الملل، علم و اجتهاد، تدبیر و سیاست، تاریخ و سیره منتشر شد. بخش نواندیشی در حوزه این شماره، پرونده جدیدی را با عنوان «از روشنفکری … ⬿

لوح فشرده گفت‌وگوهای تصویری مباحثات را آنلاین خریداری کنید

پرونده نواندیشی در حوزه مباحثات

تحوّل حوزه و اقامۀ دین الهی

تا زمانی که هنوز عمده دروس خارج ما مربوط به مسائل فردی و غیر مبتلا به جامعه و نظام است، نظام پژوهش ما ضعیف و موضوع محور است، نظام آموزشی حوزه طولانی و فرسایشی است، علوم انسانی ما ترجمه متون دهه‌های گذشته غرب است و … نمی‌توان حوزه را حوزه‌ای انقلابی و تحوّل‌خواه نامید و از آن توقّع داشت در برابر امواج سهمگین پسا مدرن تمدّن غرب بایستد و دم از تمدّن‌سازی اسلامی بزند. ⬿

پایان‌نامه‌های حوزوی | سیمین همتی در گفتگو با مباحثات:

آن چیزی که درباره شیرازی‌ها توجه من را به خودش جلب کرده بود، یکی جنس مناسکی بود که به آن پایبند هستند و برای آن تبلیغ می‌کنند. مناسکی که اگر بخواهیم هسته مشترکی در بین آنها پیدا کنیم، از نظر من در آن محور اصلی، بحث «دیگری» و فرایند «دیگری‌سازی» بود. دیگری به معنای غیر خودی که من خودم را در تمایز با او می‌شناسم، تمایزی که در آن سعی می‌کنم برتری خودم را حفظ کنم. من حس می‌کردم که این هسته اصلی این نگاه است. ⬿

تلاش برای معرفی علامه طهرانی به جامعه را می‌توان حرکت در مسیر تحقق راهبرد رهبری دانست؛ حرکتی که نه تنها از سوی حوزویان بی‌اعتقاد به رهبری عزیز، بلکه متأسفانه از طرف برخی داعیه‌داران انقلابی‌گری، مورد بی‌مهری و بعضا هجمه‌های ناجوانمردانه قرار گرفته و می‌گیرد؛ و جالب آن‌که بخشی از این بی‌مهری‌ها و هجمه‌ها، معطوف به اثبات بیرون‌ بودن علامۀ طهرانی و علاقمندان ایشان از جبهۀ انقلاب است ⬿

گزارشی از همایش گرامیداشت شهید آیت الله مصطفی خمینی

مهم‌ترین ویژگی و برجستگیِ ایشان علامه‌بودن‌شان در تمام حوزه‌های علوم اسلامی بود. ایشان در معقول و منقول تبحر کامل داشتند و صاحب نظر بودند، نه این‌که صرفا ورودی داشته باشند. به بیانِ خودشان ایشان تنها چند سال پس از بلوغ تقلید می‌کردند و از آن پس مبتنی بر اجتهاد خود عمل می‌کردند. لذا به‌نظر می‌رسد که ایشان حدود سن و سالِ ۲۰ سالگی به درجه‌ی اجتهاد رسیده بودند. همین نکته یکی از مسائل عجیب و شگف‌انگیز درباره‌ی ایشان است. ⬿